کد خبر: 492526
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۱:۵۷
ایسنا به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی "همایش‌های ملی بهار زندگانی" دکتر "حمید پورشریفی" در "نشست تخصصی مشاوران و مربیان خانواده" با موضوع ارتباط سلامت روانی و روابط زناشویی که به همت مرکزآستان مهر برگزار شد، افزود: تنها افرادی می‌توانند زندگی زناشویی رضایت بخشی داشته باشد که در کنار داشتن سلامت روان، از دوران تجرد و زندگی پیش از ازدواج خود راضی باشد.

وی افزود: یکی از شروط ازدواج این است که فرد بتواند به تنهایی از زندگی لذت ببرد و در این صورت است که در زندگی زناشویی نیز موفق بوده و می‌تواند رضایت‌مندی را در خود و همسرش ایجاد کند.

پورشریفی از صمیمیت، شور و تعهد به عنوان سه مؤلفه و پایه مثلث عشق یاد کرد و اظهار کرد: اساس یک ارتباط عاشقانه بر سه عنصر صمیمیت، شور و تعهد استوار است که درایده‌آل‌ترین حالت هر سه عنصر وجود دارد و در صورت وجود تنها یکی از آن‌ها، ارتباط دچار مشکلات اساسی می‌شود.

پورشریفی با تأکید بر مؤلفه صمیمیت به عنوان مهم‌ترین پایه مثلث عشق در روابط زناشویی ادامه داد: بیش از نیمی از زوج‌ها مشکلات خود با یکدیگر را مربوط به این مؤلفه می‌دانند که این نکته خود گویای اهمیت صمیمیت میان زن و شوهر است.

وی صمیمیت را همدلی و توانایی نگاه کردن به مسائل زندگی از زاویه دید طرف مقابل تعریف کرد و گفت: صمیمیت ابعاد مختلفی دارد که شامل صمیمیت احساسی، فکری، جسمانی، معنوی، زیبایی شناختی، جنسی، اجتماعی و تفریحی و همچنین صمیمیت زمانی می‌‍شود.

عضو کمیسیون روان‌شناسی سازمان نظام روانشناسی در خصوص عنصر شور در ارتباط زناشویی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل خوشبختی در زندگی زناشویی، وجود شور در رابطه است که رابطه جنسی رضایت‌بخش در افزایش شور میان زن و شوهر بسیار مؤثر است.

وی تعهد را دیگر مؤلفه‌ای عنوان کرد که رابطه عشقی میان زوجین را بادوام و مستحکم می‌کند و اظهار کرد: تعهد یعنی وفاداری به قول‌ها و وعده‌هایی که به همسر داده شده است و وفاداری به همسر و وظایفی که نسبت به او وجود دارد.

سه دوره زمانی در زندگی زناشویی تعهد را به خطر می‌اندازد

دکترای تخصصی روانشناسی سلامت ادامه داد: سه دوره دشوار در زندگی مشترک می‌تواند تعهد افراد به یکدیگر را مورد لغزش قرار دهد که این سه دوره شامل دو یا سه ساله نخست ازدواج، در دوره فروکش کردن هیجانات و در خلال دشواری‌ها و تنگناهای زندگی می‌شود.

وی با بیان این مطلب که شرایط و دلایل عدم تعهد در زنان و مردان با یکدیگر متفاوت است، گفت: با وجود موارد اختلاف میان شرایط نقض تعهد میان زن و شوهر، دلایلی چون عدم حضور همسر، مواقعی که همسر دچار خطا شده و یا در هنگام ناامیدی و عصبانیت در میان زنان و مردان مشترک است.

پورشریفی در ارتباط با ریز فاکتورهای مؤثر در رضایت‌مندی زناشویی اظهار کرد: باورهای مذهبی، سن، الگوهای ارتباطی، تأثیر آموزش مهارت‌های زناشویی، شغل، عوامل فرهنگی و تربیتی، طول مدت ازدواج، استرس و یا داشتن و نداشتن فرزند در رضایت‌مندی زناشویی مؤثر هستند.

وی با بیان این مطلب که رضایت‌مندی زناشویی نه تنها بر روی زوجین مؤثر است بلکه اثرات مستقیمی بر فرزندان برجای می‌گذارد، خاطرنشان کرد: بر همین اساس نقش مشاوران و مربیان خانواده در این راستا بسیار با اهمیت و پررنگ است و مشاوران باید با مطالعات بیشتر و به روز نگه داشتن اطلاعات حرفه‌ای و اجتماعی خود مانند سرزدن و بررسی فضاهای مجازی، سعی در درک مشاوره شونده داشته باشند تا مشاوره‌های کاربردی‌تر و مثمرثمرتری را انجام دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار