کد خبر: 479545
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
گزارش ويژه جوان از ناكامي تحريم‌ها
امريكا اعتراف كرد: حذف تدريجي اثرات تحريم
 اين روزها خبرها از ضررهاي هنگفت ناشي از تحريم‌هاي ايران در رسانه‌هاي خارجي پراست. از يك سو در كنار افزايش قيمت نفت به بالاي ۱۰۰ دلار خبر از مذاكرات شركت پژو براي از سر‌گيري مراودات به گوش مي‌رسد و از سوي ديگر دبي از اثرات ناشي از تحريم‌ها در صنعت مسكن خود مي‌نالد و در جديدترين گزارش‌هايي كه در امريكا ارائه شده از ناتواني ادامه تحريم نفت و شكست پروژه تحريم بيمه نفت‌كش‌ها اشاره شده است، نكته ‌اي كه چند روز پيش در سخنان رهبر معظم انقلاب به آن اشاره و تأكيد شد كشورهايي كه با رودربايستي و زور امريكا، ايران را تحريم كرده‌اند نمي‌توانند به اين روند ادامه دهند. 

به گزارش جوان، براساس گزارش يك مؤسسه امريكايي، بيمه ايراني نفت به همراه نفت‌كش‌هاي ايراني و تمهيدات كشورهاي آسيايي متقاضي نفت ايران، باعث دور زدن تحريم‌ها شده و در ماه‌هاي شهريور و مهرماه فروش نفت روند صعودي به خود خواهد گرفت. 

‌در گزارش مؤسسه فكس گلوبال انرژي آمده است: تحريم‌هاي بيمه‌اي و كشتيراني اثرات خود را به تدريج از دست داده است مي‌دهد و در ماه‌هاي سپتامبر و اكتبر(‌‌شهريور و مهر) تحريم‌هاي بيمه از طريق كشورهايي كه خريدار نفت هستند، منتفي مي‌شود. 

در اين گزارش تأكيد شده است كه كماكان كشورهاي آسيا بيشترين مصرف انرژي را دارند و چين نه به دليل تحريم‌ها كه قبل از تحريم‌ها براي معامله‌اي با ايران خريد خود را در مقطعي كاهش داده بود دوباره با رشد ماهانه به وضعيت خود باز مي‌گردد. 

بر اساس گزارش ارائه شده در حال حاضر تدابير مختلفي در حال انجام شدن است و ايران موفق شده نفتكش‌هاي خود را به شكل قانوني بيمه كند و هند نيز موافقت كرده كشتي‌هاي ايراني با بيمه ايراني به هند نفت رساني كنند. ژاپن نيز با قانوني كه گذرانده كشتي‌هاي خود را بيمه كرده است. به علاوه كره جنوبي در حال گذراندن قانوني است كه كشتي‌هاي خود را بيمه مي‌كند كه به اين ترتيب اثرات تحريم را خنثي خواهد كرد. روز گذشته روزنامه «ديلي تايمز» پاكستان نيز با تأييد اين موارد از افزايش واردات نفت ژاپن از ايران در ماه ژوئن نسبت به ماه پيش از آن خبر داده بود. 

به نوشته اين روزنامه، واردات نفت ژاپن از ايران در ماه ژوئن نسبت به ماه مه ۵/۶۰ درصد رشد داشته است. بر اين اساس، ميزان اين واردات از ۱۰۶۱۶۲ بشكه در روز به ۱۷۰۳۸۹ بشكه افزايش پيدا كرده است. 

مدير و رئيس هيئت فكس گلوبال انرژي FGEكه گزارش خود را طي روز گذشته به مسئولان وزارت انرژي امريكا ارائه داده و طي هفت ماه جاري اين گزارش را براي وزارت امور خارجه امريكا ارائه خواهد داد با بيان اينكه ايراني‌ها سابقه زيادي در دور زدن تحريم‌ها دارند، گفته است: معاملات پاياپاي نفت با كالا، تغيير مليت و پرچم نفتكش‌ها، استفاده از ارز‌هاي ساير كشورها و طلا‌، استفاده از شركت‌هاي مختلف در كشور ثالث از جمله راه‌هايي است كه استفاده شده است. 

به گزارش جوان امابه نظر اين تنها دلايل شكست تحريم‌هاي غربي عليه نفت ايران نيست. كارشناسان براين باورند كه اين همزماني براي پذيرش بيمه ايراني ناشي از چند عامل توأم است كه اقتصاد جهان قادر به كنار زدن كشوري مانند ايران نيست. 

بنابر اين گزارش، نخستين آن، اشتباه محاسباتي در كنترل قيمت‌هاي نفتي است( پيش از آغاز تحريم‌ها پيش بيني شده بود كه نفت زير ۱۰۰ دلار ثابت بماند اما موفقيتي در اين كار حاصل نشده) و كنترل قيمت نفت ناكام مانده است. 

نكته بعدي وضعيت وخيم اقتصاد اروپا است. شنيده‌ها حاكي از تلاش مشتريان سابق نفت ايران در اروپا براي دورزدن تحريم‌ها از روش‌هاي مختلف است كه ‌‌مشاور اقتصادي اروپا به آن اعتراف كرده است. مهرداد عمادي دو روز پيش اذغان داشته كه دو كشور در جنوب اروپا سعي در دور زدن تحريم‌ها داشته‌اند. 

و نكته آخر نيز نگراني از افزايش قيمت بيشتر نفت است كه بر اساس سنت تاريخي هر ساله با آغاز فصل سرد در غرب، تقاضا براي مصرف وذخيره‌سازي بيشتر مي‌شود و البته وعده‌هاي عربي تأمين نفت نيز محقق نشده است، به نحوي كه هم اكنون بازار انرژي با كمبود شديد عرضه مواجه است.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس گفته است: براساس بررسي‌هاي انجام شده و تازه‌ترين گزارش‌هايي كه اخيراً به دست ما رسيده است، مشكل غرب هم اكنون كسري حدود ۲ ميليون و۳۰۰ هزاربشكه‌اي نفت ايران نيست كه بخواهد اين ميزان نفت را از كشورهاي ديگر تأمين و جايگزين نفت ايران كند بلكه آنها درحال حاضر داراي كسري ۱۲ ميليون بشكه نفت هستند! 

وي تصريح كرده: براين اساس در آينده نزديك قيمت نفت دو برابر قيمت فعلي افزايش خواهد يافت، به طوري كه قيمت هر بشكه نفت خام به حدود ۲۰۰ دلار خواهد رسيد و اين مسئله يك تهديد براي غرب به شمار مي‌رود. 

بر اساس گزارشي كه مؤسسه فكس گلوبال انرژي FGE ارائه كرده با توجه به خريد كشتي‌هاي متعدد نفتكش طي سال‌هاي گذشته كه تا پيش از اين چارتر و كرايه بوده است و فراخوانده شده‌اند، ايران قادر است سهم زيادي از نفت‌هاي خودرا به كشورهاي مقصد برساند. فريدون فشاركي طراح اين گزارش با تأكيد براين كه بيمه ايراني نفتكش‌ها كاملاً قانوني است، به يك رسانه امريكايي گفته است: هم اكنون كشتيراني ايران قادر است حمل ونقل حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد فروش نفت ايران را تأمين كند. 

وي همچنين درباره موضوع تخفيف‌هاي غير معقول كه در هر بشكه پنج تا ۲۰ دلار براي خريد نفت ايران مطرح مي‌شود اضافه كرده است: اين اظهارات از طرف كساني مطرح مي‌شود كه از بازار نفت آگاهي ندارند و در بازار نفت اعدادي كه با ايران صحبت مي‌شود اعداد خيلي كوچكي است، يعني حداكثر حدود يك درصد كه در كل اعداد خيلي بزرگي نيست. 

وي ادامه داده است: بنابراين ما نبايد فكر كنيم كه ايران در زمان حاضر خود را به آب و آتش مي‌زند تا نفت خود را بفروشد يا نفت خود را خيلي ارزان مي‌فروشد. وي البته ادعا كرده است كه هدف غرب و امريكا تاثير گذاري ۱۵ تا ۲۰ درصدي عدم خريد نفت از ايران بوده اما در ابتداي اجراي تحريم بالاتر رفته اما به تدريج به اين اعداد باز خواهد گشت و از ابتدا قصد اروپا وامريكا قطع صادرات نفت ايران نبوده است، زيرا نمي‌خواهند كه در بازار نفت كمبودي به وجود بيايد ! 

وي همچنين با اذعان به اينكه كنترل فروش نفت خام بسيار سخت است احتمالاً تحريم‌هاي جديد مرتبط با محصولات نفتي از جمله تحريم‌هاي ال – پي - جي (بوتان‌) فراوردهاي نفتي مانند پتروشيمي، كاندنسيدكه چيزي شبيه نفت است و پنج مورد ديگر را به وزارت امور خارجه امريكا پيشنهاد داده و مدعي است كه خريداران اين محصولات مشخص هستند و كنترل آنها ساده است. 

شايد مهمترين پيام اين گزارش تهيه شده از سوي مؤسسه امريكايي مويد جمله‌اي از رئيس‌جمهور باشد كه روز گذشته گفته است: امروز مي‌بينيم كه يك توليد‌كننده نفت در جهان را تحريم نفتي مي‌كنند و اين خنده‌دار است و پررويي مي‌خواهد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار