کد خبر: 468406
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰
«جوان» گزارش مي‌دهد
كارشناسان: برخي كارچاق‌كن‌ها در سيستم «پايه» شده‌اند
در شرايطي كه راهروهاي سازمان ها، ادارات و دادگستري‌ها به جولانگاهي براي افراد سودجو، كلاهبردار، كارچاق‌كن و فرصت‌ طلب تبديل شده است و برخورد با اين افراد مهمترين دغدغه كارشناسان قضائي است، رئيس سابق مركز حفاظت و اطلاعات قوه قضائيه از شناسايي و دستگيري ۴هزار كارچاق كن در دستگاه قضائي خبر داد. اين درحالي است كه به باوركارشناسان تعداد افرادي كه اين روزها در سازمان‌ها، وزارتخانه ها، محافل قضائي و دادگستري‌ها به كار چاق‌كني مشغول هستند، بسيار بيشتر از تعداد دستگيرشدگان است.

«كارچاق‌كن‌ها» افرادي متشخص با ظاهري موجه و قانوني هستند كه دربرخي سازمان‌ها و ادارات حضور دارند.
كافي است درگير پرونده‌اي قضائي باشيد و به شدت به كمك يك راهنما احتياج داشته باشيد يا به دنبال پارتي مناسبي براي تسهيل در روند رسيدگي به پرونده خود باشيد. اگر جيبتان هم پر پول باشد، بلافاصله سرو كله اين افراد پيدا مي‌شود.
كارچاق‌كن‌ها در ادارات دستگاه قضائي در راهروهاي دادگاه‌ها، بين مردم و حتي در محافل قضات حضور دارند و جولان مي‌دهند.
كار چاق‌كن‌ها با ظاهر وكسوتي موجه براي حل مشكل به شما پيشنهاد كمك مي‌كنند و زماني كه از آنها بخواهيد درباره چگونگي توانايي‌اش پاسخ دهد، با ژست مديريتي و جملاتي زيبا با شما صحبت مي‌كنند.
در نهايت اينكه اگر با شگرد‌هاي كلاهبرداري اين افراد آشنا نباشيد، حتماً در دام كارچاق كن‌ها گرفتار مي‌شويد، شايد كارتان انجام شود، اما به طور حتم متحمل هزينه زيادي مي‌شويد.
همه در دام كار چاق كن‌ها
البته تحقيقات نشان مي‌دهد كه تنها افراد ساده لوح هدف كارچاق كن نيستند و در برخي موارد افراد تحصيلكرده و مطلع هم براي كوتاه كردن مسير رسيدگي به پرونده به كارچاق كن‌ها متوسل مي‌شوند و اين موضوع باعث شده است كه كارچاق‌كن‌ها در تمامي مراحل از اطاله دادرسي گرفته تا صدور احكام حضور فعالي داشته باشند.
۴ هزار نفرشان دستگير شدند
اما در تازه‌ترين آمار اعلام شده درباره فعاليت كارچاق كن ها، روز گذشته - سه‌شنبه- ‌رئيس سابق مركز حفاظت و اطلاعات قوه قضائيه از شناسايي و دستگيري ۴ هزار كار چاق كن در دستگاه قضائي خبر داد.
اصغرجهانگير، با بيان اين مطلب افزود: اولويت مركز دستگاه قوه قضائيه براي حفاظت از حقيقت در دستگاه قضائي، پيشگيري به جاي پيگيري بوده است و تلاش براي ايجاد اميدواري در شهروندان و ارباب رجوع از طريق پيگيري سريع شكايات از ديگر اقدامات اين مركز در ساليان گذشته بوده است.
هرچند كه اين مقام سابق دستگاه قضائي به جزئيات بيشتري از چگونگي دستگيري اين افراد اشاره‌اي نكرده است، اما آنچه از نظرات و ديدگاه‌هاي كارشناسان مشخص است، از آمار بالاي افراد كار چاق كن در ادارات و سازمان‌هاي وابسته به دستگاه قضائي حكايت دارد.
آمار بيشتر از ۴ هزار نفر است
محمد شهرياري، قاضي و كارشناس دادگستري، درباره آمار افراد كار چاق كن به «جوان» مي‌گويد: اينكه بسياري از افراد از اصطلاح «كارچاق كن» استفاده مي‌كنند، صحيح نيست، چراكه درعلم قضا و دادرسي فردي به نام كار چاق كن وجود ندارد و اين اصطلاح در ادبيات عاميانه وارد گفتارها شده است.
اين قاضي دادگستري مي‌افزايد: فعاليت كارچاق كني در ادارات وابسته به دستگاه قضائي از مصاديق جرم محسوب مي‌شود و چنانچه دخالت در يك پرونده يا اخلال در روند عادي آن ثابت شود، با فرد خاطي بايد برخورد قضائي صورت گيرد.
شهرياري به ماده قانوني اين موضوع هم اشاره مي‌كند: براساس ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامي هر كس بدون سمت رسمي يا اذن از طرف دولت خود را در مشاغل دولتي اعم از كشوري يا لشكري و انتظامي كه از نظر قانون مربوط به او نبوده است دخالت دهد يا معرفي كند به حبس از شش ماه تا دو سال محكوم خواهد شد.
دو راه براي مهار اين پديده ناهنجار
اين كارشناس قضائي مي‌گويد: درست است كه تعداد افراد كار چاق كني كه در ادارات قضائي و دادگاه‌هاي جولان مي‌دهند، زياد است، اما جمع‌آوري تمامي اين افراد با يك برنامه عملياتي و نظارتي دقيق امكان پذير خواهد بود، اما مشكل اصلي زماني مشخص مي‌شود كه برخي از كارچاق‌كن‌ها كه در اصطلاح خودشان در دستگاه قضائي «پايه» شده‌اند، آنقدر در اين سيستم جولان داده‌اند كه حتي با برخي مديران ارشد دستگاه قضائي و قضات صاحبنام هم در ارتباط هستند.
وي در پايان تأكيد مي‌كند كه معضل قديمي كارچاق كني در دستگاه قضائي با دستگيري تعداد كمي از اين افراد بر طرف نمي‌شود و تنها دو راه براي مهار اين موضوع وجود دارد:
۱- تسهيل در روند دادرسي پرونده‌هاي مردم در دادگستري ها
۲- نظارت دقيق تر بر عملكرد سازمان‌ها، مديران و كارمندان.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
0
0
یکی هم میگن در تربت حیدریه دستگیر شده کار چاق کن خخخخخخختت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار