کد خبر: 461976
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۰
خبرآنلاین: سازمان سینمایی کشور که فعلا تنها نهاد رسمی سینمایی کشور است، بالاخره تصمیم گرفت با صدور اطلاعیه ای به حرف ها و حدیث هایی که در مورد دو فیلم «زندگی خصوصی» و «گشت ارشاد» در این روزها از تریبون های مختلف زده می شود، پاسخ دهد.


روابط عمومی سازمان سینمایی بعد از گذشت پنج روز از اکران نوروزی فیلم ها در خبری اعلام کرد اداره کل نظارت و ارزشیابی سینمای حرفه‌ای اطلاعیه‌ای خطاب به مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها صادر کرده است.


در ادامه این اطلاعیه آمده‌است: «هر گونه تغییر و جابه‌جایی در اکران فیلم‌ها در سطح استان‌ها می‌بایست با نظارت سازمان سینمایی کشور صورت پذیرد و این گونه نیست که با تصمیم شخصی بتوان جلوی اکران آثار را گرفت.»



همچنین سازمان سینمایی در این اطلاعیه یادآور شده است: «اختیار ادارات کل در جابه‌جایی اکران سینماها منحصر به آثاری است که با محدودیت سنی اکران شده باشند و این کار باید مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان و سازمان سینمایی را داشته باشد.»



در پایان این اطلاعیه نیز آمده است: «بنابراین فیلم‌های خارج از این شرایط نباید بدون مجوز سازمان سینمایی دستخوش تغییر در اکران قرار گیرد.»



پیش از مشخص شدن اکران فیلم های نوروزی حرف و حدیث های مبنی بر جلوگیری از اکران فیلم «زندگی خصوصی» به کارگردانی حسین فرحبخش، شنیده می شد. شایع شده بود موضوع این فیلم که در جشنواره سی ام فیلم فجر اولین اکران خود را پشت سر گذشت، زندگی خصوصی یکی از سیاستمداران سابق است. البته طرح این مساله واکنش های مختلفی گروها های سیاسی را به دنبال داشت. اما معترضان فیلم «خصوصی» تنها دلیل اعتراضشان را نمایش زاوایای چهره های فعال و مذهبی سیاسی می دانستند.


اما با شروع اکران های نوروزی، فیلم سینمایی «گشت ارشاد» سعید سهیلی نیز، زیر ذره بین معترضان رفت و اولین واکنش را مدیر کل ارشاد کرمان با توجه به پیگری های انصار حزب الله مبنی بر توقف اکران این فیلم ها، نشان داد. احمد سعیدی اکران دو فیلم «خصوصی» و «گشت ارشاد» در استان کرمان متوقف کرد و دلیل این کار را درخواست مردم کرمان دانست. وی همچنین عنوان کرد در مدت کوتاهی که این دو فیلم روی پرده سینمهای استان کرمان بوده، مردم علاقه چندانی به دیدن این فیلم ها نشان نداده اند و شاهد مثال تمایل مردم به توقف اکران این فیلم ها، همین مساله است. (اینجا)


اما پیگیری انصار حزب الله به همین جا ختم نشد و تلاش شد تا در شهرهای دیگر کشور هم این دو فیلم از پرده سینماها پایین کشیده شود. فیلم هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه نمایش دریافت کرده بودند و بنا به صلاح دید شورای نظارت و ارزشیابی برای اکران نوروز انتخاب شده بودند.


تجمعات اعتراض آمیز در سه شهر مشهد، بابل و بوشهر نیز انجام شد و ائمه جمعه این سه شهر، به اکران این فیلم ها واکنش نشان دادند که این واکنش ها منجر شد اکران این دو فیلم در بوشهر و مشهد نیز متوقف شود. (اینجا)


ظاهرا این بار اکران نوروزی که بهترین فرصت برای فروش فیلم هاست، به ضرر «خصوصی» و «گشت ارشاد» تمام شد و با محدودیت اکران آن هم در شهرستان ها، بزرگترین لطمه به گیشه فیلم ها زده شد. اما این موضوع فقط به شهرستان ها ختم نشد و خطیب جمعه تهران نیز در خطبه های نماز جمعه، به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکر جدی داد و گفت: «در شان شما نبود اجازه اکران فیلم های مستهجن را بدهید.» (اینجا)


شاید به همین خاطر بود که سازمان سینمایی صدور اطلاعیه را ضروری دید و تصمیم گرفت، اعلام موجودیت کند. پیش از این، بنرهای تبلیغاتی فیلم «خصوصی» در سطح شهر، توسط گروه نامشخصی پاره شده بود.


فیلم «خصوصی» به کارگردانی حسین فرحبخش، نوشته اصغر نعیمی و تهیه کنندگی عبدالله علیخانی است. این فیلم روایت فردی به نام ابراهیم است که در ابتدا فردی تندرو بوده اما بعد از گذشت مدت زمانی به واسطه ارتباط با زنی، دچار مشکلات زیادی می شود. در این فیلم هانیه توسلی، فرهاد اصلانی، لعیا زنگنه و امیر آقایی بازی می کنند. فرهاد اصلانی به خاطر بازی در این فیلم و فیلم سینمایی «خرس» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از سی امین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.


«گشت ارشاد» به کارگردانی سعید سهیلی نیز، نقدی بر افراط گری نیروهای گشت ارشاد در سطح جامعه است. در این فیلم که مضمونی کمدی دارد حمید فرخ نژاد، پولاد کیمیایی و نیوشا ضیغمی بازی می کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار