کد خبر: 393872
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۸

شناسنامه عملیات:
این عملیات در ساعات اولیه بامداد تاریخ 27 خرداد 1366، با رمز مقدس یا زهرا (س) به منظور پاسخگویی به شرارت‌های رژیم بعثی عراق در بی‌خانمان کردن مردم کرد، بمباران شیمیایی منطقه و نیز انهدام مراکز و تأسیسات نظامی دشمن در شمال اربیل آغاز می‌شود.
شرح عملیات
رزمندگان تحت امر قرارگاه رمضان، متشکل از تیپ 65 هجرت، تیپ مالک اشتر، گردان مستقل ویژه شهادت سپاه پاسداران، حزب دمکرات کردستان عراق، حزب‌الله کردستان عراق و حزب‌الد عوه عراق، مانند دیگر عملیات‌های چریکی، با عبور از کوهستان‌ها، دشمن بعثی را مورد هجوم قرار می‌دهند.
تیپ مالک اشتر، حزب دمکرات کردستان، حزب‌الله کردستان و حزب الدعوه در محور عملیاتی کورت سیم خان در ساعات اولیه، ارتفاعات دیل کورت و سیخان را تصرف می‌کنند. در این تهاجم غافلگیرانه، گردان جاش محمد آقا بیک و گردان 38 جیش اشعبی به میزان 80 درصد منهدم می‌شوند. تعدادی از نیروهای این دو گردان کشته و زخمی می‌شوند و عده‌ای هم به اسارت قوای اسلام در می‌آیند. به علاوه مقداری سلاح سبک و نیمه سنگین نیز به غنیمت گرفته می‌شود. در محور عملیاتی مرگه سور، ارتفاعات مهم قلندر، پل مواصلاتی گردان مزنه و جاده مرگه سور - دیانا توسط حزب دموکرات کردستان و گردان مستقل ویژه شهادت مورد هجوم قرار می‌گیرد و در همان ساعات اولیه، ارتفاعات مهم قلندر و پل مواصلاتی مزنه به تصرف رزمندگان در می‌آیند.
در ادامه این عملیات، طی یک کمین و اجرای آتش سنگین، تعداد 16 خودرو دشمن منهدم و عده‌ای از سرنشینان آنها کشته، زخمی و یا اسیر می‌شوند.
با هجوم رزمندگان به داخل شهر مرگه سور و جنگ تن به تن در خیابان‌ها، دشمن بعثی به سمت غرب شهر عقب نشینی می‌کند، که با تعقیب رزمندگان، تعداد زیادی از آنها به هلاکت می‌رسند، به طوری که در اکثر خیابان‌های شهر، اجساد بعثیان به چشم می‌خورد.
همچنین بیش از 100 نفر از آنها به اسارت در می‌آیند و اماکن نظامی شهر به آتش کشیده می‌شود. دشمن برای باز پس‌گیری شهر دو پاتک انجام می‌دهد که هر بار با تحمل تلفات و خسارات به عقب رانده می‌شود.
نتایج عملیات:
تجهیزات منهدم شده: 1- انهدام کلیه پایگاه‌های مهم در ارتفاعات کورت قلندر و سلیم خان در شمال دیانا 2-انهدام مراکز نظامی شهر مرگه سور 3-زیر آتش قرار دادن جاده میرگه سور - دیانا و پل مواصلاتی 4-انهدام دو گردان از جیش الشعبی 5-انهدام 16 خودرو نظامی.
تعداد کشته و زخمی دشمن: بیش از 800 نفر
تعداد اسرا: بیش از130 نفر
نیروی عمل کننده: نیروی زمینی سپاه (قرار گاه رمضان) با همکاری معارضین عراقی (1)
1-پیام انقلاب شنبه 28 خرداد سال 1367 شماره 215، کارنامه عملیات سپاهیان اسلام.

عملیات نصر 3
شناسنامه عملیات:
عملیات نصر 3 در ساعت 22:45 شب، در 27 خرداد 1366 در منطقه شمال زبیدات و با هدف انهدام نیروهای دشمن آغاز می شود.
شرح عملیات:
در پی استقرار واحدهایی از سپاه چهارم عراق در ارتفاعات حمرین، از سوی قوای اسلام، عملیاتی به صورت گشتی، رزمی طرح ریزی می‌شود و نیروهایی از لشکر 21 حمزه ارتش و یگان‌هایی از ژاندارمری سابق با استفاده از اصل غافلگیری، دشمن را مورد هجوم قرار می‌دهند.
گردان‌های 1، 2 و 3 از تیپ 95 لشکر 14 عراق، که قبلاً در منطقه نهر جاسم و کربلای 5 منهدم و بعداً با افراد جدید و بی‌تجربه بازسازی شده بود، بار دیگر بین 40 تا 80 درصد آسیب می‌بیند و نیز به گردان‌هایی از لشکر 18 و تیپ 703 عراق ضربه کاری وارد می‌آید، در این حمله تعدادی از دشمن کشته یا زخمی می‌شوند و عده‌ای هم به اسارت در می‌آیند.
با انهدام این نیروها و گردان‌های زرهی، خاکریز مقدم عراق سقوط می‌کند و در کنترل نیروهای ایران قرار می‌گیرد. صبح روز عملیات (پنج‌شنبه) مواضع درهم ریخته شده بعثیان توسط جنگنده‌های نیروی هوایی ایران به شدت بمباران می‌شوند.
نتایج عملیات:
تجهیزات منهدم شده: 20 دستگاه تانک، چندین انبار مهمات، تعدادی خودروی نظامی
یگان‌های منهدم شده؛ گردان‌های 1، 2 و 3 از تیپ 95 لشکر 14- گردانهای 1 از تیپ 703 لشکر 20 - سه‌گردان از لشکر 18.
تعداد کشته و زخمی دشمن، بیش از 1000 نفر
تعداد اسیر: 60 نفر
غنایم: چندین قبضه توپ - ادوات جنگی، تعدادی خودرو، ده‌ها قبضه انواع سلاح سبک.
نیروی عمل کننده: ارتش.

عملیات نصر 4
شناسنامه عملیات:
عملیات نصر4 در تاریخ 31 خرداد 1366، ساعت دو بامداد با رمز مبارک «یا امام جعفر صادق(ع)» و با اهداف آزادسازی شهر ماووت عراق و ارتفاعات منطقه مسکونی آغاز می‌شود. پس از عملیات کربلای 10، شهر ماووت عراق در تیررس رزمندگان اسلام قرار می‌گیرد و در عملیات نصر4 آزادسازی آن طرح‌ریزی می‌شود.
شرح عملیات؛
رزمندگان اسلام، پس از شناسایی منطقه توسط نیروهای اطلاعات عملیات، مجهز به سلاح سبک و نیمه سنگین، حرکت خود را از خطوط عملیات کربلای 10 و محورهای اطراف آن به سمت هدف آغاز می‌کنند و پس از راهپیمایی طولانی و با حفظ اصل غافلگیری به محورهای عملیاتی شهر ماووت نزدیک می‌شوند.
مرحله اول عملیات:
عملیات در تاریخ 31 خرداد 1366، در ساعت دو بامداد، با یورش بی‌امان نیروی زمینی سپاه پاسداران به مواضع بعثیان آغاز و با شلیک گلوله منور از دو سمت، منطقه مثل روز روشن می‌شود. دشمن زخم خورده با شلیک انواع گلوله سعی می‌کند که مانع نفوذ رزمندگان به خطوط پدافندی خود شود. لشکرهای نیروی زمینی سپاه پس از نفوذ به عمق 25 کیلومتری خاک عراق، هجوم خود را از محورهای مختلف به نیروهای عراق آغاز می‌کنند و پس از نبردی سنگین موفق می‌شوند ارتفاع ژاژیله، اسپیدر دره و کلیه راه‌های مواصلاتی منتهی به شهر ماووت را به کنترل خود درآورده و مسدود کنند.
در این عملیات، تیپ 443 از لشکر 27 عراق هدف سنگین‌ترین حمله قرار می‌گیرد و به همراه بیش از نیمی از امکانات تیپ 603 پیاده منهدم می‌شود. لشکریان سپاه برای تصرف شهر ماووت، جنگ را شدت می‌بخشند، یگان تخریب نیز همراه و همگام با خط‌شکنان برای خنثی ساختن میدان‌های مین به پیش می‌تازد، قوای اسلام با توجه به کوهستانی بودن منطقه و با به کارگیری تاکتیک‌های ویژه جنگ کوهستانی و هماهنگی عالی، همه موانع را از سر راه برمی‌دارند. آتشبارهای سپاه که تا قبل از شروع عملیات خاموش بودند، با آغاز درگیری، مواضع دشمن را به شدت زیر آتش می‌گیرند و خسارت سنگینی به آنها وارد می‌کنند.
فرماندهان ارتش عراق، نیروی هوایی را وارد معرکه می‌کنند و آتشبارهای ضدهوایی ایران به مقابله با جنگنده‌های دشمن می‌پردازند. پاسداران و بسیجیان با تثبیت مواضع متصرفه خود و به غنیمت گرفتن مهمات دشمن، مقدمات آزادی شهر ماووت را فراهم می‌کنند و این شهر در یک قدمی آزادی قرار می‌گیرد. یگان مهندسی- رزمی با تمام امکانات تلاش می‌کند تا جاده‌هایی را برای عبور خودروها به منظور تدارکات رزمندگان هموار کند.
مرحله دوم عملیات
مرحله دوم عملیات نصر4 در نیمه‌‌شب(دوشنبه اول تیرماه) سال 66، با رمز مقدس «یا امام جعفر صادق(ع)» و در پاسخ به شرارت‌های عراق در خلیج‌فارس، بمباران مناطق مسکونی وهمچنین انهدام ماشین جنگی ارتش عراق شروع می‌شود.
نیروهای عراق تمام تلاش خود را برای جلوگیری از سقوط ماووت به کار می‌گیرند. اما رزمندگان خستگی‌ناپذیر اسلام با استفاده از تاکتیک‌ جنگ‌های کوهستانی و با هجومی جانانه حلقه محاصره شهر را تنگ‌تر می‌کنند و با وارد آوردن خسارات و تلفات سنگین به نیروهای عراقی، پیروزمندانه وارد شهر ماووت عراق می‌شوند.
یگان مهندسی- رزمی با تلاش خستگی‌ناپذیر، در شرایط سخت کوهستانی و در زیر انواع گلوله‌های دشمن، جاده‌ای به طول هفت کیلومتر را تا سه ساعت پس از آزاد‌سازی شهر ماووت احداث می‌کند و بدین ترتیب کار تدارکات یگان‌های عمل‌کننده با خودروهای سبک و سنگین تأمین می‌شود.
یگان‌های زرهی عراق برای بازپس‌گیری شهر ماووت، پاتک‌هایی سنگین را تدارک می‌بینند و هر بار پس از حرکت به سمت شهر، خسارات و تلفاتی را متحمل و مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند.
دشمن شکست‌خورده، پس از ناکامی در بازپس‌گیری شهر ماووت دوبار اقدام به بمباران شیمیایی می‌کند.
مرحله سوم عملیات نصر4
یگان‌‌های سپاه و بسیج(در شب جمعه 5 تیر) با هجوم به دشمن در جاده ماووت- سلیمانیه موفق می‌شوند آنها را عقب برانند و 4 کیلومتر دیگر از این جاده را آزاد کنند.
در تداوم عملیات، پادگان و ارتفاعات بالوسه را در شمال ارتفاعات سلیمانیه از چنگال بعثیان خارج می‌کنند.
مرحله چهارم عملیات نصر4
رزمندگان اسلام در تاریخ 10 تیر 1366 (چهارشنبه شب) در چهارمین مرحله به دشمن یورش می‌برند. نیروی زمینی سپاه در تهاجمی سنگین به ارتفاع 1494، بقایای تیپ 3 را به طور کامل منهدم و ارتفاع مشرف به شهر ماووت را به کنترل درمی‌آورد.دشمن با به‌کارگیری تیپ 16 از لشکر گارد ریاست جمهوری و تیپ 99 مکانیزه اقدام به پاتک می‌کند. با کشته و زخمی شدن تعدادی بعثی و انهدام تعدادی تانک و نفربر پاتک به شکست می‌انجامد. با این عملیات، قوای عراق از ارتفاعات مشرف به شهر عقب‌نشینی و به دشت آن سوی شهر فرار می‌کنند. با آتش شدید توپخانه بر روی یگان‌های درهم شکسته عراق خسارات فراوانی به آنان وارد می‌شود و در این میان بخش وسیعی از جاده سلیمانیه و ماووت زیر دید و تیر مستقیم قرار می‌گیرد.
نتایج عملیات
1-‌ مناطق آزادشده؛ شهر ماووت- ارتفاعات ژاژیله و شاخ‌قشن- ارتفاعات 1492-1403-1439-1520-1530-1540- مساحت مناطق آزاد شده 50 کیلومترمربع.
2-‌ تجهیزات منهدم شده؛- ده‌ها قبضه انواع آتشبار- تعداد زیادی خودروی نظامی.
-‌ ده‌ها دستگاه تانک و نفربر- تعداد زیادی مهمات و سلاح سبک و سنگین.
3-‌ یگان‌های منهدم شده؛ تیپ 77.؛ تیپ‌های 66، 68 و 65 نیروی مخصوص.
-‌ تیپ 99 مکانیزه- تیپ‌های 3، 5 و 7 از گارد ریاست جمهوری.
4-‌ تعداد کشته و زخمی؛- بیش از 5500 نفر.
-‌ تعداد اسرا؛ 560 نفر.
5-‌ غنایم؛ چندین دستگاه تانک و نفربر- ده‌ها قبضه انواع سلاح سبک و نیمه سنگین با مهمات.
6-‌ نیروی عمل ‌کننده: سپاه.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار