کد خبر: 392744
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۲
مدیر دفتر مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان اصفهان:
ویروس مولد بیماری تب برفکی از جمله مقاوم ترین ویروس‌های شناخته شده در طبیعت می‌‌‌باشد. این ویروس قادر است در محیط خارج از بدن دام تا مدت 40 روز در فضولات و ترشحات بدن، زنده و عفونت زا باقی بماند و هفته‌ها در خوراک دام و فرآورده‌های دامی از جمله پشم، گوشت، شیر، پوست، اسپرم و. . . زنده مانده و از مکانی به مکان دیگر انتقال یابد.
‌‌مهم‌تر‌‌ین و اصلی ترین روش انتقال و انتشاراین بیماری بخصوص در کشورهائی که بیماری به فرم بومی حضور داشته و اپیدمی‌های منطقه‌ای و یا وسیع دارند، انتقال به روش مستقیم یعنی تماس دام آلوده با دام حساس می‌‌‌باشد. دامهای مبتلا دارای علائم کلینیکی بیماری، خصوصاً در مراحل اولیه و فاز تب دار، ویروس را از طریق انتشار همراه با هوای تنفس به دام در تماس انتقال داده و سبب بروز بیماری در دام حساس می‌‌‌گردند. به لحاظ وجود مقادیر بسیار زیاد ویروس در ترشحات و هوای تنفسی دام‌های آلوده - خصوصاً قبل از بروز علائم بالینی بیماری – انتقال مستقیم از دام آلوده به دام سالم بسرعت اتفاق می‌‌‌افتد و بعنوان راه انتقال بیماری در گله محسوب می‌‌‌گردد. دام ناقل یکی از ‌‌مهم‌تر‌‌ین فاکتورهای اپیدمیولوژیکی از لحاظ بقاء بیماری در یک منطقه و انتقال آن از مکانی به مکان دیگر می‌‌‌باشد. مدت زمان بقاء‌ ویروس در دام ناقل در خصوص گاو 2 سال و در مورد گوسفند و بز 6 ماه عنوان شده است.
شهروندان فقط از گوشتی که سلامت آنها در کشتارگاه مورد تایید است استفاده کنند
مدیر دفتر مبارزه با بیماری‌های واگیر وغیر واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان بیماری تب برفکی را منحصر به دام دانست وگفت: هیچگونه نگرانی در مورد انتقال این بیماری به انسان وجود ندارد اما شهروندان فقط از گوشتی که سلامت آن در کشتارگاه مورد تائید است استفاده کنند.
دکتر فدائی با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی در دامداری‌های استان تأکید‌ کرد: در مورد مشکل پیش آمده در دامداری‌ها نگرانی انسانی وجود ندارد واین بیماری به هیچ عنوان از دام به انسان منتقل نمی‌‌شود.
وی در خصوص بروز عارضه ای به دنبال مصرف گوشت دام‌های بیمار یاد آورشد: ناظران دام پزشکی در کشتارگاه‌های مجاز استان اجازه ذبح حیوان بیمار را نمی‌‌دهند و دام‌های بیمار باید به صورت بهداشتی معدوم شوند اما همیشه از طریق غیر کشتارگاهی دام هایی ذبح شده و برای مصرف عرضه می‌شوند که علاوه بر تب برفکی امکان آلودگی به چند نوع بیماری دیگر را دارند که مردم باید از مصرف آنها در همه حال خودداری کنند.
مدیر دفتر مبارزه با بیماری‌های واگیر وغیر واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با اعلام اینکه تا کنون هیچ عارضه ای به دنبال استفاده از گوشت دام مبتلا به تب برفکی گزارش نشده است میگوید:در کشتار غیر مجاز امکان وقوع هر اتفاقی وجود دارد اما تاکنون به دنبال ذبح دام‌های مبتلا به بیماری تب برفکی موارد ابتلا وعارضه ای نداشته ایم.
دکتر فدائی در ادامه به نظارت دقیق ناظران دامپزشکی بر دامداری‌ها وکشتارگاه‌های تولید وعرضه دام‌ها اشاره کرد و افزود: نیرو‌های این نهاد در کشتارگاه‌ها مستقرند ومردم با اطمینان از گوشت‌های عرضه شده از کانال‌های مجاز استفاده کنند.
مهندس صفاری مدیر مرکز بهداشت استان اصفهان نیز با اشاره به نظارت دامپزشکی بر تهیه، تولید و عرضه دام بهداشتی تأکید‌ کرد: این مرکزدر صورت رسیدن شکایات مردمی آماده رسیدگی وپیگیری مشکلات است.
دامداران برای مشاهده چگونگی بیماری به کانون‌های تب برفکی نروند
با شیوع این بیماری در بسیاری از دامداری‌ها، مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان از دامداران خواست از هر گونه مراجعه به کانون‌های بیماری برای مشاهده چگونگی بیماری وتلف شدن دام‌ها جلوگیری کنند تا از شیوع بیشتر این بیماری وسرایت آن به دام‌های خود پیشگیری کرده باشند.
دکتراکبر حسینی با اشاره به تلف شدن هزاران راس دام سبک و سنگین از دی ماه88 تا کنون بر اثرابتلا به بیماری تب برفکی و خسارت 9 میلیارد تومانی این بیماری به دامداران اصفهانی اعلام کرد: ویروس این بیماری برای تکمیل تحقیقات به تهران و خارج از کشور هم فرستاده شد ومشخص گردید ویروس جدید است و قدرت شیوع بالا وکشندگی بیشتری نسبت به دیگر انواع خود دارد.
وی یادآور شد: با وجود واکسیناسیونی که در سطح استان انجام گرفت، با احتساب دام‌های تلف شده و بر اساس گزارش‌های واصله از شهرستان‌ها که شامل تلفات دام‌های جوان، افت شیر و کاهش وزن دام می‌‌‌باشد، تب برفکی بیش از 9 میلیارد تومان به دامداران اصفهانی خسارت وارد کرد.
مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: برای جبران خسارت‌های وارد شده به دامداران هماهنگی‌های لازم با مرکز مدیریت بحران استان اصفهان انجام شده تا اعتبارات لازم را در اختیار دامداران قرار دهند که یکی از آن‌ها ارائه تسهیلات برای خرید دام جایگزین از طریق بانک کشاورزی است.
وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بوده که برای درمان آن روش خاصی وجود ندارد، اظهار داشت: این بیماری دارای هفت سروتاید بوده که از این هفت عدد، 70 زیر مجموعه سروتاید وجود دارد به همین دلیل هیچ زمانی نمی‌توان به طور قطع به ایمنی مورد نظر رسید.
حسینی تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی استان اصفهان به خوبی توانسته واکسیناسیون تب برفکی را مورد بررسی قرار دهد و با وجود واکسیناسیونی که در سطح استان انجام گرفت، نوع جدیدی از بیماری تب ‌برفکی را در برخی از دام‌های استان مشاهده کند.
وی در پایان با اشاره به اینکه برای جلوگیری از شیوع این بیماری اقدامات زیادی انجام شده است، گفت: جلوگیری از تردد دام، تردد ماشین‌ها و محدود کردن تردد افراد متفرقه کمک مهمی برای جلوگیری از بیماری‌هابه شمار می‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار