کد خبر: 1159503
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
وضعیت اتحاد ملت در ساختار جبهه اصلاحات مشابه رفتار حلقه تقی شهرام در سازمان مجاهدین خلق در سال ۵۳ است!
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مشرق، کمتر از دو سال پس از اعلام خبر مرگ اصلاحات توسط یکی از تئوریسین‌های اصلی جبهه اصلاحاتحالا جناح چپ آرام‌آرام خودش را برای شرکت در انتخابات مجلس گرم می‌کند. در آن زمان سعید حجاریان در یک مقاله تند در وب‌سایت مشق نو اعلام کرد که اصلاحات صندوق محور مرده است و با یک تدفین شکوهمند باید آن را دفن کرد، اندکی بعد شیخ پنهان اصلاح‌طلبان نیز به صحنه آمده و با نوشتن یک بیانیه طولانی و طوفانی با مجمع روحانیون مبارز نقطه پایانی برای ستادهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان قرارداد.

آن اطلاعیه آن‌قدر تند بود که محمدعلی ابطحی عضو تشکیلاتی مجمع روحانیون مبارز اعلام کرد که موسوی خوئینی دو پرده تندتر از میرحسین موسوی است! ابطحی گفته بود که بیانیه مجمع روحانیون مبارز را موسوی‌خوئینی‌ها نوشته و سایرین امضاء کرده‌اند، در آن بیانیه تحریم انتخابات از سوی زعمای اصلاح‌طلب آمده بود که مجمع روحانیون مبارز انتخابات را مهندسی‌شده و نشانه‌ای از خلافت اسلامی می‌دادند.

در آن زمان بستن ستادهای انتخاباتی و حرکت به‌سوی تحرکات جامعه‌محور از سوی جناح چپ با استقبال اصلاح‌طلبان ساختاری چون مصطفی تاج‌زاده قرارگرفته و آن را نشانه‌ای مثبت برای اقدامات بیشتر در آینده ارزیابی کردند. در آن زمان تاج‌زاده در یک برنامه شبانه اینترنتی در کلاب هاوس گفته بود که راه اصلاحات تنها از خیابان می‌گذرد.

البته در همان زمان بخش گسترده‌ای از اصلاح‌طلبان معتقد بودند که نباید پرونده اصلاحات پارلمانتاریستی را برای همیشه بسته و با صندوق انتخابات قهر کرد، اما آوار شکست انتخاباتی و پیش از آن کارنامه رحم اجاره‌ای (دولت روحانی) چنان سنگین بود که این جریان اکثریت جرئت و شجاعت اظهارنظر در برابر اقلیت تندرو و رادیکال را نداشت. ازجمله این افراد بهزاد نبوی بود که باوجود مخالفت با محفل تاج‌زاده هیچ‌گاه سعی نکرد با آن‌ها رودررو شود.

جریان اقلیت به دلیل داشتن تشکیلات رسانه‌ای در داخل و خارج از کشور توانسته بود هژمونی خود را بر کل جریان جبهه اصلاحات غلبه داده و روی ستادهای انتخاباتی سایه بی اندازد؛ اما حالا نزدیک به دو سال پس‌ازآن ماجراهای عجیب اصلاح‌طلبان ریشه‌دار به‌تدریج از لاک دفاعی بیرون آمده و خود را برای حضور در آوردگاه انتخاباتی در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری آماده می‌کنند.

فعالیت جبهه اصلاحات برای انتخابات مجلس آغاز شد/ فرجام کودتای سیاسی حزب اتحاد ملت علیه چریک پیر چه خواهد بود؟

فعالیت جبهه اصلاحات برای انتخابات مجلس آغاز شد/ فرجام کودتای سیاسی حزب اتحاد ملت علیه چریک پیر چه خواهد بود؟

اسامی ۱۵ عضو حقیقی دوره جدید جبهه اصلاحات اعلام شد

روز گذشته کمال‌الدین پیرموذن عضو جبهه اصلاحات و نماینده اصلاح‌طلب دوره نهم مجلس شورای اسلامی اسامی ۱۵ عضو حقیقی جبهه اصلاحات ایران را که اخیراً انتخاب شدند را اعلام کرد، نکته قابل‌توجه آن بود که باوجودآنکه بهزاد نبوی چریک پیر اصلاحات مدتی پیش اعلام کرده بود از جبهه اصلاحات کناره‌گیری کرده است، اما نماش در میان فهرست قابل‌توجه است.

در این فهرست حضور یکی از اعضای ارشد و تشکیلاتی گروهک آمریکایی ملی – مذهبی نیز جای تأمل دارد؛ این فرد باوجود داشتن سوابق امنیتی مورد اقبال اصلاح‌طلبان قرار داشته و به نظر سرپل همکاری برخی گروه‌های لیبرال با اصلاح‌طلبان است.

درباره رباست جبهه اصلاحات نیز حرف و حدیث زیاد است. پیرموذن گفته است که اگر بهزاد نبوی ریاست جبهه را بپذیرد او مانند انتخابات ریاست جمهوری رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان خواهد بود، در غیر این صورت این تشکیلات سیاسی به سراغ گزینه‌های دیگری خواهد رفت. از محسن آرمین، محسن هاشمی، حسن رسولی و آذر منصوری به‌عنوان گزینه‌هایی نام‌برده شده است که ممکن است به‌زودی جای بهزاد نبوی را در جبهه اصلاحات بگیرند. برخی اخبار حکایت از آن دارد که شانس محسن هاشمی برای پذیرش این کرسی از سایرین بیشتر بوده و اقبال اصلاح‌طلبان به‌سوی عضو حزب کارگزاران است.

بهزاد نبوی درباره مشخصات جبهه اصلاحات در ترکیب آن گفته است:

کار انتخاب لیست ۱۵ نفر عضو حقیقی دوره جدید جبهه اصلاحات به پایان رسیده و اعضای آن مشخص شدند ترکیب جبهه تغییرات محسوسی نداشته اما تعدادی عوض شدند و سعی شده از چهره‌های جوان هم در این ترکیب استفاده شود.

راهبرد اصلاح‌طلبان برای ورد به انتخابات نیز جالب‌توجه است، مروری بر محتواهای تولیدشده از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب بیانگر آن است که چپ‌ها ضمن برجسته‌سازی اخبار منفی از شرایط کشور ضمن تلاش برای تأثیرگذاری بر اذهان نخبگان و عموم مردم، «کاهش تاب‌آوری اجتماعی» را در دستور کار خود داشته و از جانب دیگر پیشنهادهایی را بر اساس راهبردهای ترسیمی خود به حاکمیت برای حل مشکلات طرح و بیان می‌کنند.

کمال‌الدین پیرمؤذن، عضو جبهه اصلاحات درباره راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌گوید:

جلساتی که مورد چگونگی حضوردرانتخابات با نهادها و چهره‌های سیاسی برگزار کردیم، امیدواریم تا بتوانیم در یک فضای رقابتی بار دیگر شاهد حضور جریان اصلاحات در مجلس شورای اسلامی باشیم و همچنان با تکیه‌بر خواسته‌های اصلاح‌طلبانه کشور را وارد ریل رشد، تولید و … کنیم.

عضو ارشد جبهه اصلاحات درباره شیوه ورود به انتخابات نیز گفته است:

طبق هماهنگی‌های صورت گرفته تعداد زیادی از چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلبی با کاهش سقف مطالبات خود قرار است از فهرستی که در ائتلاف با جریان معتدل اصول‌گرا، طیف نزدیک به علی لاریجانی (رئیس پیشین مجلس)، تهیه خواهد شد از نامزدها حمایت کنند. اکثریت اصلاح‌طلبان خواهان حضور در انتخابات و پیروزی بر اقلیتی هستند که نه‌تنها اعتقادی به جمهوریت نظام ندارند بلکه بانی وضعیت اخیر کشور هم محسوب می‌شوند.

به گفته پیرموذن هدف اصلاح‌طلبان در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را کسب حداقل ۱۷۰ کرسی مجلس خواهد بود.

فعالیت جبهه اصلاحات برای انتخابات مجلس آغاز شد/ فرجام کودتای سیاسی حزب اتحاد ملت علیه چریک پیر چه خواهد بود؟

اقلیت رادیکال در جبهه اصلاحات انتخابات مجلس را تحریم می‌کند؟

روزنامه آرمان امروز که نزدیک به حزب کارگزاران است با انتشار خبر حضور همه‌جانبه جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس یک تحلیل جالب‌توجه نوشته است که برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب که به‌طور عمده در «حزب اتحاد ملت» حضور دارند تمایلی برای ادامه همکاری با جبهه اصلاحات را ندارند و تصمیم گرفته‌اند که از هم‌اکنون از ادامه مسیر صرف‌نظر کنند.

حزب اتحاد ملت (شاخه سیاسی حزب منحله مشارکت) ازجمله احزاب اقماری جبهه اصلاحات است که سعی دارد با اثرگذاری رسانه‌ای روی اکثریت این جناح قدیمی اصلاح‌طلبان را از شرکت در انتخابات بر حذر دارد، علائم موجود نشان می‌دهد که این اعضای این حزب در جبهه اصلاحات سعی دارند با اثرگذاری روی تصمیمات و افزایش بار احساسی این جبهه و تکیه‌بر برخی تئوری‌های سست چون اصلاحات ساختاری، برگزاری رفراندوم و تحریم انتخابات بدنه جوان جبهه اصلاحات را به‌سوی خود جذب کرده و آن‌ها را رودررو با اعضای پرتجربه و استخوان خردکرده‌ای چون بهزاد نبوی قرار دهند.

این حزب پرحاشیه در چند ماه اخیر با انتشار اخباری چون پیر شدن بهزاد نبوی و ناکارآمدی ساختار جبهه اصلاحات سعی دارد یک انشعاب سیاسی عمیق در جناح چپ ایجاد کند. حزب اتحاد بر این باور است که افرادی چون بهزاد نبوی حاضر نیستند بمب زیر پای ساختار سیاسی کشور گذاشته و دست به انتحار بزنند؛ ازاین‌رو تنها راه‌حل آن است که یا امثال چریک پیر حذف شوند یا آنکه بازی به‌هم‌خورده و اصلاح‌طلبان نتوانند به‌صورت یکدست در انتخابات شرکت کنند.

قابل‌توجه آنکه از مدتی پیش تصویب تغییر گفتمان در سیاست ورزی حزب اتحاد ملت نیز به تصویب رسیده است، این تغییر ایدئولوژی شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تغییر گفتمان در سیاست ورزی این حزب به تصویب رسیده و به‌تمامی اعضای کمیته امور شعب و رؤسای شعب استانی این حزب ابلاغ‌شده است.

شورای مرکزی این حزب تأکید کرده است که تغییرات کلان در ساختار و سیاست‌های حکمرانی در پایان دهه ۹۰ به این‌سو و انسداد به وجود آمده در نظام انتخاباتی کشور که انتخابات را از معنا تهی کرده و عملاً الگوی سیاست ورزی انتخابات محور پاسخگوی مطالبات جامعه سیاسی کشور نیست و ما به ضرورت تغییر گفتمانی به سمت «سیاست ورزی جامعه‌محور» حرکت کرده‌ایم.

فعالیت جبهه اصلاحات برای انتخابات مجلس آغاز شد/ فرجام کودتای سیاسی حزب اتحاد ملت علیه چریک پیر چه خواهد بود؟

فعالیت جبهه اصلاحات برای انتخابات مجلس آغاز شد/ فرجام کودتای سیاسی حزب اتحاد ملت علیه چریک پیر چه خواهد بود؟

این حزب تصریح کرده است که امروز دیگر نمی‌توان از شرکت در انتخابات به هر قیمت دفاع کرد و جامعه نسبت به برگزاری انتخابات تهی از معنا که نه نشان از آزادی و رقابت در آن است نه اثر و ثمری در تحقق مطالبات از خلال آن متصور است بی‌تفاوت شده است.

این حزب همچنین با تأکید بر راهبرد «جامعه توانا، دولت توانا» معتقد است، ما باید به سمت قدرتمند شدن جامعه و توانمندسازی نهادهای اجتماعی حرکت کنیم و به سازمان‌یابی اجتماعی کمک کنیم. مطالبات اجتماعی امروز چنان اوج گرفته است که حتی طرح مسأله مقابله اجبار نوع پوشش و حجاب ازنظر جامعه تقلیل‌گرایانه است.

از نگاه این حزب رادیکال همه نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب باید با الگوی سیاست ورزی جامعه‌محور شناخت دقیقی از مطالبات جامعه به دست آورده تا به‌واسطه کف خیابان مطالبات سیاسی پیش برود؛ اتحاد ملتی‌ها چون سلف خود (حزب مشارکت) معتقدند که کف خیابان باوجود داشتن هزینه بیشتر به‌مراتب زودتر از صندوق انتخابات چپ‌های رادیکال را به اهداف خود می‌رساند!

وضعیت اتحاد ملت در ساختار جبهه اصلاحات مشابه رفتار حلقه تقی شهرام در سازمان مجاهدین خلق در سال ۵۳ است، در آن زمان تقی شهرام به‌عنوان استراتژیست این گروهک چریکی به این نتیجه رسیده بود که مبارزه مسلحانه به بن‌بست رسیده و تنها راه‌حل تغییر ایدئولوژی در این تشکیلات است.

فعالیت جبهه اصلاحات برای انتخابات مجلس آغاز شد/ فرجام کودتای سیاسی حزب اتحاد ملت علیه چریک پیر چه خواهد بود؟

این روزها گعده حجاریان؛ علوی‌تبار با پشتیبانی تاج‌زاده از درون زندان همان نقش تقی شهرام را برای جبهه اصلاحات بازی کرده و تمایل دارند یک تشکیلات سیاسی با خاصیت پارلمانتاریستی را به‌سوی یک گروهک شورشی تغییر وضعیت بدهند. البته به نظر می‌رسد که عقلای جناح چپ در برابر این واکنش‌های احساسی صف‌آرایی خواهند کرد، در مسابقه تولید رادیکالیسم آتش تا همیشه زیر خاکستر باقی نخواهد ماند!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار