کد خبر: 1159285
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
رضا احمدی

لایحه برنامه هفتم توسعه پس از گذشت بیش از یک سال تأخیر سرانجام با حضور معاون اول رئیس‌جمهور رونمایی شد. با رونمایی از لایحه برنامه هفتم توسعه در دولت و تقدیم این لایحه به مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کنند مطابق دیدگاه‌های خود، این لایحه را مورد بررسی و اصلاح قرار دهند.
با توجه به انتقادات و آسیب‌شناسی‌های صورت‌گرفته نسبت به برنامه‌های سابق پنج‌ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، مجلس شورای اسلامی باید ضمن توجه به این ایرادات با اتخاذ رویکردی کارآمد نسبت به رفع ابهامات و ایرادات اقدام کند. بررسی و آسیب‌شناسی برنامه‌های شش‌گانه توسعه بعد از انقلاب نشان‌دهنده نبود درک مشترک میان برنامه‌ریزان، سیاستگذاران و مجریان از مفاهیم و راه‌حل‌ها، حاکمیت روش‌های متمرکز و غیرمشارکتی در تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه، نبود سازوکار حل تعارض منافع بین بازیگران و کنشگران توسعه سرزمینی، با ثبات درنظر گرفتن شرایط و بی‌توجهی به سناریو‌های احتمالی در آینده، نداشتن برنامه عملیاتی در پیوند با برنامه مصوب، وجود جهت‌گیری‌های بخشی- منطقه‌ای و محلی در تصویب برنامه‌ها، تکیه مفرط بر منابع دولتی و بی‌توجهی به ظرفیت‌ها و منابع داخلی و خارجی، ضعف شدید سازوکار‌های نظارتی و انگیزشی، بی‌توجهی به نظام اصلاح و تعدیل در سیاست‌ها، اهداف و برنامه‌های اجرایی بعد از نظارت و ارزیابی و کم‌توجهی به اسناد آمایش سرزمین است، از این رو، یکی از رویکرد‌هایی که می‌تواند روند بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی را جهت‌دهی کند، توجه به «اصلاح نظام تنظیم‌گری دولت» است. بر اساس این رویکرد، برنامه هفتم توسعه نباید به نیازنامه دستگاه‌های اجرایی مبدل شود، همچنین نباید بخشی‌نگری بر نظام برنامه‌ریزی و مدیریت کشور تسلط یابد، بلکه لازم است رویکرد برنامه از «برنامه‌ریزی متمرکز جامع» به رویکرد «جامعیت در قاعده‌گذاری و تمرکز بر مسائل کلیدی» تغییر یابد.
بر این اساس، مجلس شورای اسلامی می‌تواند با تمرکز بر اصلاح نظام تنظیم‌گری دولت و تلاش در جهت طراحی سیاست‌ها و قاعده‌گذاری‌های صحیح، نوعی نظام انگیزشی برای برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی کند تا اجرای این برنامه به گونه‌ای صورت گیرد که عاملان اجرایی به صورت خودخواسته به سمت سیاست‌ها و اهداف مدنظر برنامه حرکت و در این راستا از تمامی ظرفیت‌های کشور برای حل مسائل اولویت‌دار استفاده کنند. این موضوع موجب می‌شود برنامه هفتم توسعه بر اصلاح و بازمهندسی همگرای نظام تنظیم‌گری در بخش‌های مختلف متمرکز شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار