کد خبر: 1159278
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
اسامی ساختمان‌های ناایمن اعلام شد
تقویم حوادث ایران سرشار از اتفاق‌های ناگواری است که در سایه قاطعیت نداشتن قانون مقابل متخلفان رقم می‌خورد. حوادثی مثل آوار شدن پلاسکو با ۲۱ کشته، متروپل با ۴۳ کشته و برجای ماندن خسارت‌های کلان مالی، بخشی از حوادثی است که در سایه بی‌توجهی متخلفان به ساختار قانونی کشور رقم خورده است
حسین فصیحی

تقویم حوادث ایران سرشار از اتفاق‌های ناگواری است که در سایه قاطعیت نداشتن قانون مقابل متخلفان رقم می‌خورد. حوادثی مثل آوار شدن پلاسکو با ۲۱ کشته، متروپل با ۴۳ کشته و برجای ماندن خسارت‌های کلان مالی، بخشی از حوادثی است که در سایه بی‌توجهی متخلفان به ساختار قانونی کشور رقم خورده است. یک‌سال قبل و همزمان با آوار شدن متروپل تلاش برای ایمن‌سازی ساختمان‌های در معرض خطر به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح شد و ساختمان‌های ناایمن شناسایی شدند. در تازه‌ترین واکنش، لیست ۹۵ ساختمان ناایمن پایتخت که هشدار‌های بسیاری دریافت کرده‌اند، منتشر شده است که نام ۱۰ بیمارستان هم در بین آن‌ها وجود دارد. باید دید که آیا دستگاه عدلیه قدرت به خط کردن مالکان این ساختمان‌ها را برای ایمن کردن این مراکز دارد که عمده آن‌ها نیز در مناطق ۱۱ و ۱۲ تهران قرار دارند و محل عبور و مرور مردم نیز هستند یا با وقوع یک حادثه در این ساختمان‌ها، زنگ خطر دوباره به صدا درمی‌آید.

ساختمان‌های ناایمن بخش مهمی از بافت‌های در معرض خطر پایتخت را تشکیل می‌دهند که با وقوع حادثه‌ای در یکی از این نقاط، فاجعه‌ای انسانی رقم خواهد خورد. محل‌هایی مثل بازار تهران که از معبر‌های باریک و انبار‌های کالای بسیاری تشکیل شده و فرسودگی بافت آن باعث شده بارش باران شدید هم به تخریب یا برجای ماندن خسارت منجر شود. بروز حوادثی از این دست با دربرگیری زیاد مثل حادثه متروپل همواره توجه برای پیشگیری از حوادث بزرگ‌تر را مورد توجه قرار داده است. از همین رو از یک سال قبل تلاش دستگاه‌های درگیر از جمله آتش‌نشانی و شهرداری‌ها برای شناسایی و معرفی ساختمان‌های ناایمن به دستگاه قضایی مورد توجه قرار گرفته است، تا جایی که کارشناسان آتش‌نشانی تهران از ۳۳ هزار ساختمان ناایمن بازدید کردند. در جریان این بازدیدها، ۱۲۹ ساختمان پرخطر شناسایی شدند و هشدار ایمنی دریافت کردند و برخی اقدام به ایمن‌سازی کرده‌اند که در نهایت نام ۹۵ ساختمان که به هشدار‌ها توجه نداشتند، مشخص شد. غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور هم اعلام کرد انتشار اسامی این ساختمان‌ها که نام ۱۰‌بیمارستان نیز در بین آن وجود دارد به صورت شفاف و با ذکر موارد ناایمنی منع قانونی ندارد.
آسیب‌های پیش‌رو
آنگونه که سازمان آتش‌نشانی تهران اعلام کرده است، در حال حاضر حدود یک‌سوم بافت مرکزی تهران از انبارها، کارگاه‌ها و تولیدی‌هایی تشکیل شده که هیچ یک از مسائل ایمنی را رعایت نمی‌کنند و عدم رعایت نکات ایمنی منجر به بروز حوادثی مثل حادثه ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار می‌شود که در جریان آن یک آتش‌نشان به شهادت رسید. بررسی‌های بعدی آتش‌نشانان نشان داد بیش از ۲۰۰ آتش‌نشان در ۱۲ ساعت برای مهار آتش در این ساختمان تلاش کردند. همچنین مشخص شد اگر این ساختمان سیستم اعلام حریق داشت، قطعاً حادثه اتفاق نمی‌افتاد. گزارش‌های آتش‌نشانی همچنین نشان می‌دهد که مالکان ساختمان‌های ناایمن امکان این را پیدا می‌کنند که این ساختمان‌ها را بیمه کنند، در‌حالی‌که سازمان‌های بیمه‌گر باید شرط بیمه کردن ساختمان‌ها را منوط به دریافت تأییدیه آتش‌نشانی کنند.
مناطق پرخطر
گزارش‌های سازمان آتش‌نشانی نشان می‌دهد عمده ساختمان‌های در معرض خطر در مناطق ۱۱ و ۱۲ تهران قرار دارند و تاکنون بیش از ۱۰ اخطار کتبی نیز دریافت کرده‌اند و بیش از سه جلسه حضوری هم با مالکان آن برگزار شده است. با این حال مالکان هیچ توجهی به هشدار‌های داده شده نکرده‌اند. آخرین حادثه‌ای که در این باره اتفاق افتاد آتش‌سوزی انبار موتورسیکلت حوالی میدان رازی تهران بود که ۳۰ اردیبهشت‌ماه اتفاق افتاد و خسارتی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان برجای گذاشت، به‌طوری‌که اگر به هشدار‌ها توجه و نکات ایمنی رعایت شده بود هرگز حادثه‌ای این‌چنینی اتفاق نمی‌افتاد. قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل آتش‌نشانی تهران درباره ناایمنی این ساختمان‌ها می‌گوید: «در ساختمان‌های ناایمن، ناایمنی سازه داریم، به‌طوری‌که بعضی از ساختمان‌های بالای ۸۰ سال قدمت باید تخریب و نوسازی شوند و برخی دیگر در خصوص سامانه‌های اعلام و اطفای حریق مشکل دارند. در صورتی که وقتی مرکز تجاری تعطیل شد اگر سیستم اعلام حریق داشته باشد، امدادگران با کوچک‌ترین حریق متوجه حادثه و وارد عمل می‌شوند.»
متخلفان باید خسارت بدهند
از آنجا که هر لحظه امکان بروز اتفاق در ساختمان‌های در معرض خطر وجود دارد، آتش‌نشانی هم نحوه برخورد خود با متخلفان را تغییر داده است، به‌طوری‌که مدیرعامل آتش‌نشانی درباره تغییر شیوه برخورد تأکید دارد: «امروز اعلام می‌کنیم کسانی که از سازمان آتش‌نشانی اخطار دریافت کنند و به آن توجه نکنند، اگر دچار حادثه شوند برای هزینه‌هایی که متحمل شویم، اعلام جرم و ادعای خسارت خواهیم کرد. از این‌رو برای انبار لوازم جانبی موتورسیکلت که در محله گمرک دچار آتش‌سوزی و با تلاش نیرو‌های آتش‌نشانی حریق مهار شد، ادعای خسارت و جرم کردیم. در این حادثه ۱۱ ایستگاه آتش‌نشانی با ۳۰۰نیروی آتش‌نشان و پشتیبان متحمل هزینه شدند و کسانی که به تذکرات ما توجه نکردند باید پاسخگو باشند. در خصوص آتش‌سوزی‌هایی که ما اخطار دهیم و مالکان توجه نکنند، پرونده تشکیل و به دستگاه قضایی ارجاع خواهد شد.»
ساختمان‌های متخلف پلمب می‌شوند
بروز حادثه در ساختمان‌های در معرض خطر و بی‌توجهی متخلفان به هشدار‌های داده شده از سوی شهرداری و آتش‌نشانی ضرورت ورود دادگستری و برخورد با متخلفان را بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار داده است، به‌طوری‌که غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور اعلام کرد: «موضوع رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن بین‌دستگاهی است و نظارت عالیه در زمینه نظارت بر استحکام ساختمان‌ها و مقررات ملی ساختمان‌ها برعهده وزارت راه و شهرسازی است. سال گذشته دستور پایش ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه صادر شد و بر همین اساس از دادستان‌ها در سراسر کشور خواسته شد که حمایت لازم را به عمل بیاورند و با تخلفات برخورد کنند. در یک سال گذشته در زمینه ساختمان‌های ناایمن گزارشات متعددی در سطح کشور دریافت شده که حسب مورد دادستان‌ها به موضوع ورود کردند و به تخلفات رسیدگی شد که اگر وضعیت ساختمان بحرانی بوده دستور توقف عملیات اجرایی و پلمب آن مکان صادر شده است.»
تقصیر به گردن وزارت راه
ترکی ادامه داد: «در تهران ۱۲۹ ساختمانی که از نظر سازمان آتش‌نشانی ناایمن تشخیص داده شده‌اند، سال گذشته پیگیری شد که تعداد آن‌ها در حاضر به ۹۵ ساختمان رسیده است. علاوه بر آن با پیگیری دادستانی کارگروه ارزیابی تشکیل شد و نتایج آن ناظر به ۱۱۰ ساختمان ناایمن به مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است. متأسفانه وزارت راه و شهرسازی که مسئولیت اصلی در زمینه نظارت بر ساختمان‌های ناایمن را دارد به وظیفه قانونی خود عمل نکرده است و در دو روز گذشته تذکر لازم داده شده که در صورت عدم انجام وظایف خود ترک فعل وزارت راه و شهرسازی مورد تعقیب قرار خواهد گرفت. در دادسرای تهران برای تمامی ۹۵ ساختمان ناایمن پایتخت پرونده قضایی تشکیل و برای مالکان اخطار قضایی صادر شده است و دستگاه قضایی با اعلام نظر نهایی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در خصوص این ساختمان‌ها اقدام خواهد کرد.»
ترکی در خصوص عوامل و علل تأخیر در رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن گفت: «متأسفانه آرای کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ با تأخیر صادر و اجرای آن‌ها با تعلل انجام می‌شود، در‌حالی‌که آرای این کمیسیون بسیار حائز اهمیت است.»
اسامی ساختمان‌های ناایمن
پس از اعلام معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور مبنی بر عدم منع قانونی انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن تهران، اسامی این ساختمان‌ها منتشر شد.
بیمارستان حضرت رسول اکرم، بیمارستان شهدای یافت‌آباد، بیمارستان فیاض‌بخش، بیمارستان طرفه، بیمارستان سینا و بیمارستان بوعلی، بیمارستان لولاگر، بیمارستان امام خمینی، ساختمان علاءالدین، بازارچه سنتی ستارخان، خوابگاه دانشگاه شریعتی، خوابگاه دانشگاه شاهد، اداره مالیات غرب تهران، ساختمان جهاد کشاورزی، کارخانه ارج، ساختمان ذوب‌آهن، پاساژ کویتی‌های انقلاب، شرکت بستنی پاک، مرکز گل شهید محلاتی، بازار گل امام رضا، پاساژ میری یک، مجتمع تجاری اداری خلیج فارس، ساختمان پیروزی، گل‌افشان، مجتمع خلیج فارس ۲، ساختمان هرمزان، مجتمع تجاری یادگار، مجتمع تجاری و پارکینگ توحید، برج بهاران و مرکز خرید سپهر، شرکت جار، پاساژ ناهید، اداری و تجاری بم، افرا، پاساژ فجر، مجتمع تجاری و مسکونی ولیعصر، برج نگین رضا، مجتمع فرهنگی، ورزشی و تفریحی ارم، انبار نفت شهران، مجتمع تجاری و اداری بوستان، پاساژ میلاد قائم، مجتمع تجاری بام‌لند، مجتمع ونک پارک، ساختمان ابتکار، انبار خانه کارگر، پاساژ مهستان، مرکز تجاری افرا، سرای وحید، سرای حاج ملاعلی، پاساژ حمام قبله، پاساژ رضوی، پاساژ و سینما اروپا، پاساژ گراند هتل، سرای سیدولی، سرای اتفاق، پاساژ شناسا، پاساژ زورخانه، پاساژ وحدت، پاساژ بلور، سرای باغچه (علی گوله)، سرای رشتی، پاساژ طلازاده، پاساژ صفوی، پاساژ امین، پاساژ علمی، مجتمع‌های تاکسیرانی، بنکداری خوانساری، انبار چای، ساختمان مسکونی امام رضا، شهرک بروجردی، مجتمع مسکونی ابوالفضل، درمانگاه سلیم، پاساژ بهاران، پاکسان، زیره کفش نصیری‌زاده، پاساژ یکتا موسوی، شرکت تکنوصنایع، پاساژ زنجانی، مجتمع ۲۲ بهمن، تالار طوبی، مجتمع مسکونی بهار، مجتمع مسکونی ارکیده، مجتمع ارم، مجتمع مسکونی گلستان، مجتمع مسکونی تجاری امین، مجتمع مسکونی ولیعصر، مجتمع مسکونی رازی، مجتمع مسکونی خاتم‌الانبیا، هلدینگ خودکفایی آزادگان، شرکت صنایع نساجی هلال ایران، سازمان اموال تملیکی، مجموعه انبار‌های شهید حدادی و مجتمع اداری تجاری طوبی هم در ادامه فهرست ساختمان‌های ناایمن قرار دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار