کد خبر: 1157856
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
امارت اسلامی افغانستان در اطلاعیه‌ای در واکنش به اظهارات رئیس جمهور کشورمان درباره حقآبه هیرمند تاکید کرد: امارت اسلامی یکبار دیگر تعهد می‌دهد که با در نظر داشتن موافقت نامه آب هلمند (هیرمند) تمام تلاش خویش را انجام می‌دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد.

به گزارش جوان آنلاین، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی اعلامیه طالبان در مورد اظهارت رئیس جمهور کشورمان درباره حقآبه هیرمند را منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: روز گذشته رئیس جمهور ایران در مورد آب هلمند یک سلسله اظهارات داشت که وضاحت (توضیح) ما در مورد آن قرار ذیل است:
موافقتنامه آب که میان افغانستان و ایران نیم قرن قبل در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی به امضا رسیده تا هنوز پابرجاست و امارت اسلامی متعهد است که به تعهدات انجام شده عمل نماید.

در این بیانیه با بیان این که از این که در سال‌های اخیر در افغانستان و منطقه خشکسالی رخ داده و سطح آب پایین آمده است به شمول دریای هلمند تعداد زیادی از ولایات و مناطق کشور از خشکسالی رنج می‌برند و آب کافی وجود ندارد، خواست مکرر ایران برای آب و آن چه اظهارات نا مناسب در رسانه‌ها عنوان شده، زیان‌آور خوانده شده است.

امارت اسلامی همچنین با فرافکنی و با این ادعا که مقامات ایرانی ابتدا باید معلومات خود را در مورد آب هلمند تکمیل نمایند، از ایران خواسته درخواستش را با الفاظ به زعم آن‌ها مناسب مطرح کند.
در ادامه این بیانیه ادعا شده است که اگر واقعیت درست مطالعه نشود و چنین اظهارات مطرح گردد، می‌تواند فضای سیاسی میان مردم و کشور‌های دو ملت مسلمان را آسیب بزند که با نفع هیچ طرفی نیست و باید تکرار نگردد.

در بخش دیگری این بیانیه آمده است که امارت اسلامی یکبار دیگر تعهد می‌سپارد که با در نظرداشت موافقتنامه آب هلمند تمام تلاش خویش را به خرج می‌دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد، اما این اقدام را به این شرط دانسته که ذخایر آب آن‌ها به اندازه‌ای برسد که اگر آن را به ایران جاری بسازند و در دریای خشک هلمند صد‌ها کیلومتر مسیر را طی کند، به آن کشور برسد.
طالبان در ادامه مدعی شده که این در حالی است که اکنون در بند کمال خان هیچ آبی وجود ندارد و اگر آب‌بند کجکی در آن جاری گردد تا آنجا نمی‌رسد، بنابراین نیاز است تا جانب ایرانی این حقایق را درک نماید.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در جریان سفر به سیستان و بلوچستان با اشاره به سابقه تاریخی و توافقات و معاهدات دو کشور ایران و افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند تاکید کرد: می‌خواهم به حاکمان افغانستان عرض کنم که این سخن بنده را مطلب عادی تلقی نکنند، بسیار جدی بگیرند؛ به مسئولین و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم که حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان را سریعا بدهند.

وزیر امور خارجه به بیانیه طالبان واکنش نشان داد

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه هم در پاسخ به این بیانیه نوشت:  «در ماه‌های اخیر مکرراً از ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان خواستم طبق عهدنامه هیرمند به تعهدات خودشان عمل کنند و امکان بازدید هیأت‌های فنی و سجنش میزان آب را فراهم کنند که نکردند. ملاک بود و نبود آب، بازدید فنی و عینی است و نه صدور بیانیه سیاسی.»

سازمان فضایی ایران: افغانستان رودخانه هیرمند را منحرف می‌کند
این اظهارات در شرایطی است که سازمان فضایی ایران اعلام کرده که با استفاده از ماهواره خیام و پایش تصاویر آن متوجه شده که حکومت افغانستان مسیر رودخانه هیرمند را منحرف می‌کند.

رودخانه هیرمند یکی از رود‌های پرآب افغانستان است که به دریاچه هامون می‌ریزد. اکنون سازمان فضایی ایران اعلام کرده که آب این رود عمداً منحرف شده است.

این سازمان گفته که حکومت افغانستان در برخی از مسیر‌های این رود بند‌های متعددی ایجاد کرده است و از این طریق مانع رسیدن آب به ایران می‌شود. سازمان فضایی ایران از آمادگی خود برای ارائه اطلاعات و داده‌های مربوط به این مساله به وزارت خارجه خبر داد.

لازم به ذکر است ماهواره ایرانی خیام طی همکاری مشترک با کشور روسیه، به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین فرستاده شده است و اکنون داده‌های آن در زمینه‌های مختلف و هوشمندسازی بخش‌های گوناگون کشور استفاده می‌شود. پیش از این سازمان فضایی با استفاده از رصد داده‌های این ماهواره از بهبود وضعیت آب ورودی به دریاچه ارومیه خبر داده بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: حقوق ایران از هیرمند قابل انکار نیست

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: ایران برخی حوزه‌های آبریز دارد که برای محیط زیست کشور بسیار حیاتی است. مثل حوزه آبریز هریرود و هیرمند و همچنین حوضه آبریز ارس در شمال غرب کشور و رود کارون که وارد اروندرود می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ ما از این حوزه‌های آبریز استفاده می‌کردیم، تصریح کرد: ایران به ویژه در رابطه با حوزه آبریز هیرمند ایران با افغانستان قرارداد دارد و حقابه ما از گذشته ثبت شده است. بنا بر این قرارداد، کسی نمی‌تواند حقوق ایران درباره این موضوع را انکار کند، لذا افغانستانی‌ها باید حقابه ایران را تأمین کنند.

ذوالنوری یادآور شد: هیچیک از دولت‌های گذشته که در افغانستان مستقر شده‌اند از «کرزی» تا «اشرف غنی» در جریان مذاکراتی که بین دو کشور صورت گرفته حق ایران را در این باره را منکر نشده‌اند، می‌گفتند که بارندگی نیست و آبی برای سرازیر شدن به سمت ایران وجود ندارد. جمهوری اسلامی می‌گوید هر میزان آبی که در این حوزه‌ی آبریز وجود دارد باید به میزان معین بین دو کشور تقسیم شود و اگر سهم ایران از این حوضه آبریز کم می‌شود سهم افغانستان نیز باید کم شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به مهر گفت: اگر این سهم آب به کشور ما وارد نشود، در شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دچار مشکل می‌شویم و مسائل بسیاری تحت تأثیر این شرایط قرار می‌گیرد. تالاب هامون از مواردی است که در حوزه محیط زیست به خطر می‌افتد چراکه آب این تالاب از همین حقابه تأمین می‌شود.

وی عنوان کرد: روشن است که در صورت عدم رعایت حقوق ایران درباره این حوزه آبریز شرایط زیست محیطی و همچنین مشاغل منطقه دچار مشکل می‌شود. همچنین با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان آب و هوایی گرم و خشک دارد و با کمبود بارندگی مواجه است این منطقه تبدیل به کانون ریزگرد‌ها تبدیل خواهد شد که قطعاً این موضوع کل کشور را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

ذوالنوری با تاکید بر اینکه تأمین حقابه ایران در این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است، بیان کرد: ۳ استان در کشور از این ماجرا متضرر می‌شوند و با مسائل متعددی مواجه خواهند شد؛ بنابراین شخص رئیس جمهور به طور جدی و به خوبی وارد مسئله شده و این ماجرا را پیگیری می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس متذکر شد: قطعاً به نفع خود افغانستانی‌ها است که این حقابه ایران را به درستی تأمین کنند؛ چراکه اگر قرار باشد قرارداد‌های بین‌المللی و توافقاتی که بین ۲ کشور که در گذشته وجود داشته نادیده گرفته شوند و اعتباری نداشته باشند، آن‌ها نیز بازنده خواهند بود؛ در این موضوع فقط بازنده ما نیستیم و آن‌ها نیز در مسائل بسیاری متضرر خواهند شد حتی در مسائلی ضرر بیشتری خواهند کرد.

وی  خاطرنشان کرد: حُسن هم‌زیستی و تعامل مسالمت‌آمیز اقتضا می‌کند که مقامات افغانستان نسبت به حقوق ملت ایران پایبند باشند و حقابه ایران را رهاسازی کنند تا مردم کشور ما دچار مشکل نشوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار