کد خبر: 1157734
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹

25 آبان سال گذشته بود که در اقدامی تروریستی در میدان نگهبانی محله «خانه اصفهان» در شمال شهر اصفهان، سه تن از نیروهای حافظ امنیت هدف گلوله قرار گرفتند و به شهادت رسیدند؛ محسن چراغی، محسن حمیدی و محمد كریمی. علاوه بر این سه تن، تعدادی از مردم نیز مجروح شدند. دی ماه سال گذشته و پس از شناسایی و دستگیری عوامل این حادثه، دادگاه آنان برگزار و به اعدام محکوم شدند. آنها 24 ساعت پس از اقدام تروریستی خود و در مسیر فرار به شهرهای شمالی کشور دستگیر شدند.
دادگاه رسیدگی به اتهامات شش نفر از متهمان این پرونده در چهار جلسه طی تاریخ‌های ۷ و ۸ و ۱۰ دی ماه در دادگستری استان اصفهان برگزار شد. در فرایند برگزاری دادگاه چهار نفر از متهمان دارای وکیل تعیینی بودند و دو نفر نیز به علت معرفی نکردن وکیل تعیینی، از امکانات قانونی استفاده کرده و برای آنها وکلای تسخیری در نظر گرفته شد و پس از برگزاری جلسات رسیدگی و بررسی مستندات و اخذ دفاعیات متهمان و وکلای آن‌ها، رأی بدوی صادر شد. برخی رسانه‌‌های ضدانقلاب مدعی عدم اجازه به متهمان برای گرفتن وکیل شده بودند.
فیلم وداع دختر شهید محسن چراغی، از نیروهای فراجا، با پیکر پدر شهیدش، همان ایام در فضای مجازی بسیار دست به دست شد و حس همدردی با خانواده شهدا و بیزاری از تروریست‌‌ها را به همراه داشت. طبعاً مطالبه از دستگاه قضا، رسیدگی فوری به پرونده بود، خصوصاً که تروریست‌‌ها هم دستگیر شده و اعتراف هم کرده بودند.
مانور رسانه‌های ضد ایرانی روی کشتی‌گیر بودن یکی از این متهمان یا هشتک اعدام نکنید و ادعای بی‌گناهی برای دیگری، برخی فعالیت‌های حمایتی از این تروریست‌‌ها بود.
روز گذشته خبرگزاری میزان فایل صوتی و تصویری جالب توجه‌ از این متهمان منتشر کرد. از جمله مستندات منتشر شده پیام‌های رد و بدل شده بین آنها برای نحوه همکاری در اقدامات تروریستی و اعترافات آنها در همکاری با گروهک منافقین است. آنها در بازسازی صحنه جرم هم ریز به ریز وقایع و هماهنگی‌‌ها و اقدامات را لحظه به لحظه تعریف کردند.
در یکی از فایل‌های تصویری منتشرشده که ‌ از گوشی تلفن همراه متهمان به دست آمده، مجید کاظمی، یکی از تروریست‌‌ها بعد از اقدام مسلحانه مذکور در یک طباخی نشسته و می‌گوید: «کشتم، مثل سگ؛ امشبم دارم میرم.‌»‌! جالب آنکه خواهر همین فرد در گفت‌وگو با روزنامه شرق می‌گوید: «مطالبه ما ارائه مستندات است. مستنداتی ارائه دهند که برادر من در ساعتی که قتل اتفاق افتاده، آنجا حضور داشته است. »! و در حالی که خواهر او از اقدامات وکیل‌شان می‌گوید، اینترنشنال می‌گوید اجازه دسترسی به وکیل نداشته‌اند!
در فایل صوتی دیگری مشاجره مجید کاظمی با تروریست دیگر، سعید یعقوبی در دادگاه منتشر شده که اقدامات یکدیگر را در شب حادثه، حین جدل لفظی در دادگاه تعریف می‌کنند. و یکی به دیگری می‌گوید: « من کاری را که تو کردی، گردن نمی‌گیرم!»
گفتنی است مطابق احکام صادره در این پرونده، صالح میرهاشمی متهم ردیف اول پرونده به اتهام محاربه از طریق كشیدن سلاح كلت كمری، تشكیل و اداره گروه‌ مجرمانه به قصد برهم زدن امنیت كشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی به اعدام و به اتهام عضویت و همكاری با گروهك منافقین به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.
مجید کاظمی متهم ردیف دوم پرونده به اتهام محاربه از طریق كشیدن سلاح کلاشینکف به اعدام و برای اتهامات عضویت در دسته‌‌ها و جمعیت غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت كشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.
سعید یعقوبی متهم ردیف سوم پرونده به اتهام محاربه از طریق اقدام به كشیدن اسلحه و استفاده از كلت كمری به اعدام و برای اتهامات عضویت در دسته‌ها و جمعیت غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت كشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی كشور به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم گردید.
امیرنصرآزادانی متهم ردیف چهارم پرونده به اتهام عضویت در دسته‌های غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت كشور به پنج سال حبس تعزیری، برای اتهام اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت به پنج سال حبس تعزیری و برای اتهام معاونت در محاربه به تحمل ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.
سهیل جهانگیری فرزند عبدالحسین متهم ردیف پنجم پرونده از بابت اتهام اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی كشور به دو سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت محکوم شد.
برای جابر میرهاشمی فرزند هاشم متهم ردیف ششم این پرونده نیز حکم برائت صادر شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار