کد خبر: 1157524
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵

وزیر راه‌و‌شهرسازی در کنفرانس راه‌آهن خاورمیانه در ابوظبی ضمن اعلام آمادگی برای صدور خدمات فنی و مهندسی و حضور شرکت‌های ایرانی در ساخت پروژه‌های ریلی کشور‌های منطقه، از مشارکت سرمایه‌گذاران و مؤسسات مالی و اعتباری در پروژه‌های بزرگ حوزه حمل‌و‌نقل ریلی و بندری در ایران استقبال کرد.
مهرداد بذرپاش که به دعوت رسمی وزیر انرژی و زیرساخت امارات‌متحده‌عربی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در کنفرانس راه‌آهن خاورمیانه در ابوظبی حضور یافت، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای تجربیات و دانش بالایی در حوزه طراحی و ساخت پروژه‌های ریلی، بخش ناوگان و علائم ارتباطات است که صدور خدمات فنی و مهندسی و مشارکت شرکت‌های ایرانی در ساخت پروژه‌های ریلی کشور‌های منطقه از موارد همکاری می‌تواند باشد.
وی با اشاره به اینکه پروژه‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف حمل‌و‌نقل ریلی در ایران برای تکمیل زنجیره حمل‌و‌نقل در حال اجراست، بیان کرد: گسترش ارتباطات با همسایگان از برنامه‌های اولویت دار دولت جمهوری اسلامی ایران است، به طوری که در بخش حمل‌و‌نقل ریلی، خوشبختانه در ماه جاری میلادی توافقات خوبی با شرکت‌های راه‌آهن‌کشور‌ها انجام شد که کشور‌های منطقه باید به عنوان فرصتی استراتژیک به آن بنگرند. بذرپاش بیان کرد: اخیراً روابط میان ایران و عربستان شکل جدیدی به خود گرفته است که نویدبخش توسعه مبادلات در آینده می‌تواند باشد.
همکاری در حوزه حمل‌و‌نقل ترکیبی  از دوبی به سمت بندرعباس
وزیر راه‌و‌شهرسازی که با حضور در ابوظبی با وزرای حمل‌و‌نقل کشور‌های منطقه دیدار خواهد کرد، ادامه داد: ما با کشور امارات نیز از گذشته ارتباطات زیادی در حوزه حمل‌و‌نقل دریایی داشتیم و هم اکنون نیز این ارتباطات برقرار است، اما ظرفیت‌های بیشتری برای همکاری در حوزه حمل‌و‌نقل ترکیبی به ویژه برای حمل کالا‌ها از دوبی به سمت بندرعباس و سپس به سمت روسیه و کشور‌های آسیانه‌میانه از مسیر ایران با حمل‌و‌نقل ریلی وجود دارد و ما آماده همکاری و مساعدت با شرکت‌های کشتیرانی، لجستیک و فورواردری برای این امر مهم هستیم.
بذرپاش به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات در جمع وزرا و میهمانان حاضر در کنفرانس راه‌آهن گفت: کریدور بین‌المللی شمال- جنوب می‌تواند در آینده سهم بالایی از حمل‌و‌نقل بین‌المللی میان روسیه و کشور‌های CIS با هند، کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس و اروپا را به خود اختصاص دهد و در حال حاضر در شاخه شرقی از طریق مرز‌های سرخس و اینچه‌برون و در شاخه میانی از طریق بندر امیرآباد برقرار است. وی اضافه کرد: در شاخه غربی دریای خزر نیز حلقه مفقوده رشت- آستارا در داخل ایران به طول ۱۶۴کیلومتر است که یکی از پروژه‌های اولویت‌دار ما بوده و فرایند احداث آن آغاز شده و در حال نهایی کردن آن تا سه سال آتی هستیم.
آسان‌ترین راه دسترسی کشور‌های آسیای میانه به آب‌های آزاد جهانی
وزیر راه‌و‌شهرسازی اظهار کرد: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که در بخش شمالی دریای عمان واقع شده، در آینده نقش مهمی را در حمل‌و‌نقل و ترانزیت کالا از هند به افغانستان و کشور‌های آسیای‌میانه و همچنین اروپا از طریق اتصال به شبکه ریلی ایران از طریق راه‌آهن چابهار- زاهدان ایفا خواهد کرد.
وی افزود: این مسیر ریلی، در حقیقت، آسان‌ترین و سهل‌ترین راه دسترسی کشور‌های آسیای میانه و نیز افغانستان به آب‌های آزاد جهانی از طریق بندر چابهار خواهد بود. وزیر راه‌و‌شهرسازی ادامه داد: در این راستا، راه‌آهن خاش- زاهدان به طول ۱۵۷کیلومتر که بخشی از این پروژه است، افتتاح شد، کل مسیر ریلی چابهار- زاهدان بیش از ۶۰درصد پیشرفت دارد و روند تکمیل آن در حال انجام است. بذرپاش تأکید کرد: کریدور‌های بین‌المللی ریلی مختلفی از ایران عبور می‌کنند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کریدور ترانزیتی بین‌المللی شمال- جنوب، کریدور ریلی قزاقستان- ترکمنستان- ایران، کریدور ریلی اسلام آباد- تهران- استانبول، شاخه جنوبی راه ابریشم یعنی کریدور ریلی چین به ایران و ترکیه و اروپا، کریدور آلماتی- بندرعباس و آلماتی- تهران- استانبول اشاره کرد.
وزیر راه‌و‌شهرسازی بخش حمل‌و‌نقل را از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد هر کشوری دانست که می‌توان آن را به عنوان شاخصی از میزان توسعه‌یافتگی، پیشرفت و پویایی اقتصاد یک کشور قلمداد کرد.
وی تصریح کرد: در این میان حمل‌و‌نقل ریلی نقش مهمی را در توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشوری ایفا می‌کند و یکی از عوامل مهم در نیل به توسعه پایدار به شمار می‌رود.
ایران؛ مسیر ترانزیتی مهم و پل ارتباطی اتصال آسیا به اروپا
بذرپاش به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی که به دعوت همتای اماراتی خود به ابوظبی در کنفرانس راه‌آهن خاورمیانه۲۰۲۳ شرکت کرده است، بیان کرد: با در نظر گرفتن موقعیت حساس جغرافیایی و استراتژیک ایران در منطقه و ارتباط آن با آب‌های آزاد بین‌المللی از طریق خلیج‌فارس و دریای عمان و نظر به وجود زیرساخت‌های موجود شبکه ریلی در اتصال به همسایگان و برخی بنادر مهم، هم اکنون جمهوری اسلامی ایران که به نوعی در مرکزیت بزرگ‌ترین پهنه خشکی دنیا قرار دارد، به عنوان یک مسیر ترانزیتی مهم و پل ارتباطی در اتصال آسیا به اروپا به حساب می‌آید. وی اعلام کرد: توسعه و عملیاتی‌سازی کریدور‌های بین‌المللی ریلی که از ایران می‌گذرند از جمله برنامه‌های اولویت‌دار دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و در این بین گسترش ارتباطات با کشور‌های همسایه از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران و به ویژه مورد تأکید رئیس‌جمهور محترم کشور ایران است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار