کد خبر: 1148253
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
در روزهای اخیر روابط میان رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا به شکل قابل توجه به سمت متشنج شدن رفته است.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مشرق نیوز، حدود شش ماه پیش و پس از پیروزی نتانیاهو در انتخابات رژیم صهیونیستی، یونی بن مناحم کارشناس برجسته عبری زبان در صفحه توییتر خود اینگونه به پیروزی نتانیاهو واکنش نشان داد: "دولت آمریکا از نتایج انتخابات اسرائیل بسیار ناامید است. "

تحلیلگران و کارشناسان صهیونیست میدانستند که روی کار آمدن نتانیاهو، یعنی تنش با آمریکا، مهم ترین متحد اسرائیل. بازگشت نتانیاهو به قدرت، به مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی و مقامات کشورهای غربی، نوید روزهای پر تنشی را داد. البته، سران آمریکا، نسبت به روی کار آمدن دولت جدید نتانیاهو و حضور افراط گرایانی همچون بن گویر و اسموتریج و به خطر افتادن رابطه آمریکا و اسرائیل بسیار پیش تر هشدار داده بودند.

تنش میان آمریکا رژیم صهیونیستی از همان ابتدا خود را نشان داد. جو بایدن حدود دو ماه بعد از پیروزی نتانیاهو در انتخابات و پس از شروع به کار دولت جدید رژیم صهیونیستی به وی تبریک گفت، تبریکی سرد و با لحنی هشدار آمیز. جو بایدن در همان ابتدا و تبریک خود به نتانیاهو این موضوع را گوش زد می کند: «آمریکا به حمایت از راه حل دو دولتی و مخالفت با سیاست‌هایی که عملی شدن این راه حل را به خطر می‌اندازد یا با منافع و ارزش‌های متقابل ما در تضاد است، ادامه خواهد داد.»

کاخ سفید هم در برابر نتانیاهو قرار گرفت/ چرا آمریکا هم برای ورود به ماجراجویی‌های نتانیاهو انگیزه‌ای ندارد؟

اما ریشه مشکلات کاخ سفید با نتانیاهو و کابینه راستگرای آن چیست؟

کاخ سفید، نتانیاهو و وزرای آن را، اشخاصی افراطی و با تفکرات تنش زا و خطرناک میداند که نه تنها امنیت و ثبات در سررمین های اشغالی، بلکه میتوانند ثبات در منطقه را دچار مشکل کنند و باعث بروز یک درگیری شدید در سطح منطقه شوند. سه حوزه ای که سیاست های نتانیاهو و وزاری کابینه وی میتوانند در آن باعث ایجاد تنش و درگیری شوند عبارتند از ۱- مسئله فلسطین و شهرک سازی های غیر قانونی ۲- ایران و محور مقاومت ۳- ثبات داخلی در سرزمین های اشغالی.

مسئله فلسطین و شهرک سازی

مقامات آمریکایی و کشورهای اروپایی همواره نسبت به اقدامات و طرح های افراطی و خطرناک کابینه دولت نتانیاهو در برخورد با فلسطینیان و مسئله شهرک سازی در کرانه باختری نگران و مستمرا هشدار داده اند. آنها نسبت به این مسئله که اقدامات دولت نتانیاهو باعث ایجاد یک درگیری با فلسطینیان و سازمان های مقاومت فلسطینی شود شدیدا نگران هستند. در صورت وقوع جنگ میان رژیم صهیونیستی و سازمان های مقاومت فلسطین، این احتمال وجود دارد که این درگیری صرفا محدود به مرزهای فلسطین اشغالی نباشد و دیگر بازیگران منطقه ای را درگیر کند، وضعیتی که میتواند خسارات جدی برای منافع ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی در منطقه باشد.

از این رو اقدامات و اظهارات افراطی مقامات صهیونیست با واکنش آمریکا و غرب روبه رو میشود. اسموتریچ طی کنفرانسی در فرانسه گفت که «چیزی به نام مردم فلسطین وجود خارجی ندارد». این اظهارات اسموتریج با واکنش آمریکایی ها روبه رو شد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا شدیدا به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: «نمی‌خواهیم شاهد سخنانی باشیم که مانع اجرای ابتکارعمل تشکیل دو دولت شود و این گونه اظهارات مانع چنین ابتکارعملی می‌شوند.»

کاخ سفید هم در برابر نتانیاهو قرار گرفت/ چرا آمریکا هم برای ورود به ماجراجویی‌های نتانیاهو انگیزه‌ای ندارد؟

اسموتریج در اظهاراتی دیگر، خواستار محو کردن شهرک فلسطین حواره شده بود، سخنان که باعث شد کاخ سفید سفر اسموتریچ به آمریکا را تحریم کند. کاخ سفید رسما اعلام کرد، جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا در سفر بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل به واشنگتن با وی دیدار نخواهد کرد. در همین راستا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اظهارات اسموتریچ درباره "محو شهرک حواره" را "غیر مسئولانه، توهین آمیز و نفرت انگیز" توصیف کرد.

بر اساس گزارش رادیو ارتش رژیم صهیونیستی یک مقام دولت آمریکا به نتانیاهو اعلام کرده است که او به‌دلیل اظهارات یکی از وزاری کابینه‌اش (اسموتریچ) با انتقادات علنی کاخ سفید مواجه خواهد شد. در مسئله شهرک سازی های غیر قانونی نیز به همین ترتیب، مقامات آمریکایی و اروپایی با مجوزهای شهرک سازی رژیم صهیونیستی مخالفت و در این رابطه ابراز نگرانی کرده اند. آنها نمیتوانند همزمان پیش روی روسیه در خاک اوکراین را محکوم کرده اما نسبت به اقدام مشابه صهیونیست ها در مقابل جامعه بین الملل سکوت کنند.

مسئله ایران و محور مقاومت

مقامات صهیونیستی و آمریکایی، از جمله مقامات نظامی و امنیتی، در چند وقت اخیر جلسات و دیدارهای مشترکی با یکدیگر داشته اند. همچنین ارتش آمریکا و رژیم صهیونیستی در سه ماه اخیر، ‌ اقدام به برگزاری رزمایش های نظامی مشترک کرده اند. در نگاه برخی از تحلیلگران صهیونیستی و غربی، این دیدار ها و رزمایش های مشترک، ‌ برای ارسال پیام هشدار به ایران و محور مقاومت صورت گرفته است. اما گروه دیگری از تحلیلگران صهیونیست اینگونه فکر نمی کنند. شموئل میر، کارشناس صهیونیستی در این رابطه میگوید:

«مسئله هشدار به ایران، تحلیلی مرسوم است که معمولا از این مسائل ارائه میشود و روی دیگر سکه در این جا نادیده گرفته شده است. من یک علت اصلی برگزاری این رزمایش این است: ایالات متحده در این زمان این رزمایش را برگزار کرد تا اظهارات اسرائیل در مورد آزادی عمل در سناریوهای جنگ پیشگیرانه مستقل علیه سایت های هسته ای ایران را محدود کرده و با این اقدام ارتفاع شعله های آتش اظهارات مقامات اسرائیل را پایین بیاورد و روشن کند که امکان هیچ جنگ پیش دستانه مستقلی از سوی اسرائیل بر علیه ایران وجود ندارد.»

کاخ سفید هم در برابر نتانیاهو قرار گرفت/ چرا آمریکا هم برای ورود به ماجراجویی‌های نتانیاهو انگیزه‌ای ندارد؟

همچنین یک کارشناس دیگر عبری زبان در این رابطه میگوید: "بازدیدهای مکرر مقامات ارشد نظامی و امنیتی آمریکا از اسرائیل با چنین سرعتی در رابطه با «مسئله ایران»، نه تنها برخلاف تصور عمومی، برای هماهنگی برنامه‌های حمله نظامی نیست، بلکه نشان‌دهنده نگرانی آمریکا در مورد اقدام اسرائیل علیه مراکز هسته ای ایران با توجه به اظهارات اخیر نتانیاهو است، در واقع آمریکایی ها به دنبال این هستند که متوجه شوند مقامات اسرائیل چه نقشه ای دارند تا آن را خنثی کنند. هیچ چراغ سبزی برای اقدام علیه ایران از سوی آمریکا وجود ندارد. "

دولت بایدن بارها اعلام کرده است که قصد درگیری نظامی با ایران را ندارد و در مواجهه با ایران، راه حل دیپلماتیک را ترجیج میدهد. این امر نشان میدهد که ایالات متحده، علاقه ای ندارد بخاطر ماجراجویی های نظامی بنیامین نتانیاهو، وارد یک درگیری نظامی گسترده در منطقه غرب آسیا شود، درگیری که نتیجه آن قطعا به سود آمریکایی ها نخواهد بود. مسئله ای که یک چالش جدی میان کاخ سفید و نتانیاهو ایجاد کرده است.

ثبات داخلی در سرزمین های اشغالی

پس از پیروزی نتانیاهو در انتخابات رژیم صهیونیستی، مقامات امنیتی سابق رژیم صهیونیستی و کارشناسان عبری زبان، نسبت به وقع درگیری داخلی میان صهیونیست ها هشدار دادند. منتقدان و مخالفان نتانیاهو در سرزمین های اشغالی از جمله نفتالی بنت و یائیر لاپید، با اشاره به پیشینه نخست وزیری نتانیاهو، هشدار دادند که بازگشت وی به قدرت، باعث ایجاد هرج و مرج در سرزمین های اشغالی خواهد شد، هرج و مرجی که حتی ممکن است به قیمت سقوط اسرائیل تمام شود.

باتوجه به نگاه، طرح های و متحدان وی در انتخابات، تشخیص این موضوع که بازگشت وی برای صهیونیست ها ارمغانی به جز شر نخواهد داشت، کار چندان سختی نبود. روز اول شروع کار دولت نتانیاهو، با تجمعات اعتراضی علیه دولت وی همراه بود. طولی نکشید که نتانیاهو، برای فرار از پرونده های جاری قضائی خود و محاکمه و همچنین برای بدست آوردن قدرت بیشتر، اقدام به مطرح کردن طرح اصلاحات قضائی کرد، طرحی که بیش از سه ماه، سرزمین های اشغالی را وارد تنش، التهاب و اعتراضات پی در پی کرد. تنش هایی که بار دیگر شکاف های اجتماعی در سرزمین های اشغالی را فعال کرد، اما این بار به صورت جدی تر، به صورتی که مقامات صهیونیستی از قریب الوقوع بودن جنگ برادرکشی (جنگ داخلی) سخن گفتند.

 
 

عاموس یادلین، رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی ارتش رژیم موقت صهیونیستی اینگونه وقایع اخیر در سرزمین های اشغالی را توصیف می کند : «اسرائیلی که می‌شناختیم دیگر هرگز برنمی‌گردد.». وی در اظهارات دیگیری در رابطه با تبعات حوادث فعلی برای رژیم صهیونیستی میگوید: باتری مشروعیت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به سرعت در حال اتمام است و حمایت از آن در میان دوستانش در ایالات متحده نیز در حال فروپاشی است.

بدیهی است که وزرای ارشد کابینه نتانیاهو نمی دانند که حمایت آمریکا از اسرائیل چقدر حیاتی است که از جمله این کمک ها، کمک های سیاسی غیرقابل جایگزین و حمایت های بودجه ای گسترده برای تقویت امنیت اسرائیل است.

هرج و مرج در داخل سرزمین های اشغالی به سطحی رسیده است که مقامات آمریکایی به شکل بی سابقه ای اقدام به اظهار نظر و دخالت در امور رژیم صهیونیستی میکنند. در همین رابطه، ماه گذشته، شومر، دموکرات یهودی و رهبر اکثریت سنا و همچنین رهبر اقلیت جمهوری خواه، میچ مک کانل، با هیئت هایی از سناتورهای احزاب خود به سرزمین های اشغالی سفر کردند تا در این رابطه با نتانیاهو گفت و گو کنند.

همچنین، سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی در سخنانی گفته بود که جو بایدن به مقامات رژیم صهیونیستی توصیه کرده است که ترمز اصلاحات قضائی را بکشند که این اظهارات سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی با واکنش های تندی از سوی مقامات و حامیان دولت نتانیاهو روبه رو شد. مقامات آمریکایی نسبت به وقایع جاری در سرزمین های اشغالی که ناشی از اقدامات نتانیاهو است، صراحتا ابراز نگرانی کرده اند.

 
 

این موضوع پس از برکناری بوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی توسط نتانیاهو به دلیل مخالفات با طرح اصلاحات قضائی، شدت بیشتری پیدا کرد. وب سایت صهیونیستی واللا به نقل از منابع رسمی صهیونیستی گزارش داد که جو بایدن در پیامی به بنیامین نتانیاهو برکناری وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را به شدت مورد انتقاد قرار داده است و در پیام شدیداللحنی خواستار لغو فوری طرح اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو شده است.

اختلافات میان کاخ سفید و نتانیاهو به سطحی رسید که رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد در آینده نزدیک دعوتی از نتانیاهو برای سفر به کاخ سفید وجود ندارد. اظهارات و سخنان بایدن با واکنش مقامات صهیونیست روبه رو شد و نتانیاهو از وزرای خود درخواست کرده است که در رابطه با اظهارات جو بایدن، هیچ واکنشی نشان ندهند.

آمریکا دیگر حاضر نیست بخاطر صهیونیست ها وارد تنش شود

امروز آمریکا و رژیم صهیونیستی در خاص ترین دوران روابط خود قرار دارند. سیاست ها و طرح های نتانیاهو و مقامات صهیونیستی طرفدار وی، آمریکایی ها را مجاب می کند تا محاسبات خود را در نوع تعامل و برخورد با رژیم صهیونیستی را تغییر دهند. مجله تایم، در تیتر گزارش خود در رابطه با تحولات اخیر در رابطه میان آمریکا و رژیم صهیونیستی اینگونه می نویسد: بنیامین نتانیاهو، اسرائیل را به رقیب آمریکا تبدیل کرده است!

در این گزارش آمده است: «بنیامین نتانیاهو به طور مداوم و به طور فزاینده ای، سیاست های خارجی و امنیتی را جلو برده است که چه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، منافع استراتژیک ایالات متحده را تضعیف کرده است.»

کاخ سفید هم در برابر نتانیاهو قرار گرفت/ چرا آمریکا هم برای ورود به ماجراجویی‌های نتانیاهو انگیزه‌ای ندارد؟

همچنین، توماس فریدمن، در مقاله ای در نیویورک تایمز اینگونه می نویسد: «اتفاقات اسرائیل یک واقعیت جدید و نگران‌کننده را برای امریکا آشکار کرده است. برای اولین بار رهبر اسرائیل یک بازیگر غیرمنطقی است، خطری نه تنها برای اسرائیلی‌ها، بلکه برای منافع و ارزش‌های مهم آمریکا. این امر مستلزم ارزیابی مجدد فوری از سوی بایدن و لابی یهودی طرفدار اسرائیل در آمریکا است.»

در صورت ادامه چنین وضعیتی، دور از ذهن نیست که مقامات آمریکایی مجبور شوند برای کنترل نتانیاهو و دولت وی، دست به اقداماتی بزنند که کارشناسان و تحلیلگران را دچار شگفتی کند. مسئله مشخص است، آمریکایی ها نه مایل هستند و نه خود را در شرایطی می بینند که بخاطر سیاست ها و طرح های احمقانه و افراطی سران رژیم صهیونیستی از جمله نتانیاهو، وارد دوره جدیدی از تنش و درگیری در منطقه شوند. آنها حاضر نیستند بخاطر حماقت اشخاصی مانند نتانیاهو، اسموتریچ و بن گویر، خود را درگیر مسائل و معضلات جدیدی کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار