کد خبر: 1148197
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
پیتر سیجارتو وزیر خارجه مجارستان سه‌شنبه شب از گفت‌ وگوی تلفنی با الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه در امور انرژی خبر داد و بر مخالفت بوداپست با تحریم‌ها در حوزه انرژی هسته‌ای علیه روسیه تاکید کرد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، به گفته وزیر خارجه مجارستان که مسئولیت مسائل انرژی این کشور را نیز بر عهده دارد، وی با نواک به مدت نیم ساعت در مورد مسائل جاری در حوزه انرژی میان مجارستان و روسیه گفت‌ وگو کرده است.

سیجارتو گفت: در این گفت‌ وگوی تلفنی، نواک به وی درباره عرضه به موقع نفت و گاز روسیه به مجارستان با وجود تحریم‌های بین‌المللی اطمینان داده است.

وزیر خارجه مجارستان افزود: ما همچنین در مورد ساخت واحدهای جدید نیروگاه اتمی «پاکس» صحبت کردیم.

وی با اشاره به اینکه پروژه توسعه نیروگاه هسته‌ای «پاکس» از نظر امنیت تامین انرژی مجارستان اهمیت زیادی دارد، تاکید کرد: بوداپست به جلوگیری از اعمال هرگونه تحریم علیه بخش هسته‌ای روسیه ادامه خواهد داد.

سیجارتو در عین حال به مذاکرات مجارستان با «فراماتوم»، شرکت دولتی سازنده رآکتورهای هسته‌ای فرانسوی اشاره کرد؛ موضوعی که به نوشته پراودا، می‌تواند به‌طور بالقوه روسیه را از پروژه توسعه نیروگاه هسته‌ای «پاکس» منصرف کند.

اوکراین و برخی از شرکای آن ایده تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه شرکت هسته‌ای دولتی روسیه «روس‌اتم» را به عنوان شرکتی که عملاً در تجاوز روسیه به اوکراین مشارکت می‌کند، ترویج می‌کنند و اوکراین از اتحادیه اروپا خواست تا «روس‌اتم» را در دهمین بسته تحریمی قرار دهد.

در عین حال، مجارستان بارها تاکید کرده است که هرگونه تحریم اتحادیه اروپا علیه روسیه مرتبط با انرژی هسته‌ای را وتو خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، اروپا اساسا نمی‌تواند صنعت هسته‌ای روسیه را تحریم کند چرا که ۱۸ نیروگاه هسته‌ای طراحی شده توسط روسیه در اتحادیه اروپا وجود دارد و در صورت وضع تحریم همه این نیروگاه‌ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

به همین دلیل بروکسل طی سال گذشته برغم درخواست‌های مکرر اوکراین و برخی کشورهای عضو برای ضربه زدن به «روس‌اتم» به دلیل نقشش در نظارت بر نیروگاه اتمی اشغالی اوکراین اقدامی نکرده است.

یک دیپلمات عضو اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود پیشتر در این خصوص گفت: کل مساله تحریم بخش هسته‌ای قبل از اینکه جدیت پیدا کند، از روی میز کنار گذاشته شد.

به گفته این دیپلمات، سرسخت‌ترین مخالف تحریم هسته‌ای روسیه، مجارستان است. این کشور عضو اتحادیه اروپا به همراه اسلواکی، بلغارستان، فنلاند و جمهوری چک که راکتورهای ساخت روسیه دارند نمی‌توانند جایگزین دیگری برای سوخت هسته‌ای پیدا کنند.

هرچند بلغارستان و جمهوری چک قراردادهایی را با شرکت آمریکایی Westinghouse برای جایگزینی سوخت روسیه امضا کرده‌اند، اما این فرآیند ممکن است سه سال به طول بینجامد.

در این میان مجارستان روابط ویژه‌ای با روسیه دارد و سال گذشته نیز با دریافت وام ۱۰ میلیارد یورویی از این کشور روابط خود را با روسیه تعمیق بخشید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار