کد خبر: 1147928
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب با ارائه جزئیاتی از بخش محصولات حوزه پوشش عفیفانه، سه راهکار برای رونق بازار چادر و رفع دغدغه حجاب بانوان ارائه داد و گفت چرا نباید از ۲۴۰ اتحادیه پوشاک یک اتحادیه به چادر و حجاب اختصاص داشته باشد؟

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، کم کم به روز‌های آغاز به کار سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن نزدیک می‌شویم؛ نمایشگاهی که قرار است از شنبه ۱۲ فروردین مصادف با روز جمهوری اسلامی ایران به مدت دو هفته در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شود و یکی از بخش‌های جالب و مورد استقبال آن بخش محصولات حوزه پوشش و عفاف است که امسال با برپایی ۳۰۰ غرفه در رواق غربی مصلی مساحتی به وسعت ۶ هزار و ۵۰۰ متر را به خود اختصاص داده است.

اسدالله سلیمانی که رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب است و سال گذشته هم در نمایشگاه قرآن، بخش حجاب و عفاف را در دست داشت، امسال نیز به عنوان مدیر بخش محصولات حوزه پوشش و عفاف معرفی شده و در این روز‌های نوروز و ماه مبارک رمضان، سخت مشغول آماده سازی و چیدن مقدمات این بخش است. سلیمانی در گفتگو با خبرنگار معارف ایرنا درد دلش هم باز شد و قبل از این که وارد جزئیات بخش تخصصی عفاف و حجاب شویم و از امکانات و تخفیفات چادر و سایر محصولات سخن بگوید، از تنها بودن این انجمن در تولید چادر لب به انتقاد گشود و گفت: انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب تنها تشکل مردم نهادی است که برای پاسخگویی در حوزه پوشش‌های عفیفانه از هفت سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده که در گستره ملی در وزارت کشور نیز به ثبت رسیده است.

وی از ملاقات اعضای این انجمن با رهبر معظم انقلاب در سال ۹۷ سخن گفت که از همان زمان ماموریت بسیجی خود را در حوزه پوشش‌های عفیفانه پشت خاکریز‌های فرهنگی و اقتصادی آغاز کرده و او هم دغدغه مردم متدین را دارد که پوشش مناسب برای دختران و زنان عفیف و باوقار پیدا نمی‌شود و امیدوار است تا بازاری در شان مردم ایران ایجاد کند؛ هرچند به گفته خودش در این هفت سال بسیار تاثیرگذار بوده اند و در دو سال گذشته معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این تشکل مردم نهاد اعتماد کرده و بخش عفاف و حجاب را به این انجمن س پرده است.

کدام کارخانه‌ها ارز دولتی گرفتند، ولی چادر تولید نکردند؟

سلیمانی گریزی به اصل چهل و چهار قانون اساسی زد که قرار بود تا کار‌های مردم به خود آن‌ها واگذار شود که رهبر معظم انقلاب نیز بار‌ها بر آن تاکید کردند. موضوع تولید چادر در سال‌های اخیر یکی از مسائلی بوده که با حاشیه‌های بسیاری روبرو بوده و اکنون فقط کارخانه حجاب شهرکرد است که چادر تولید می‌کند. به گفته این فعال اقتصادی تا کنون چندین کارخانه ارز دولتی گرفته و متعهد شده بودند تا چادر تولید کنند، ولی هیچ اتفاقی نیفتاد و اکنون همین کارخانه است که باید پاسخگوی چادر در عرصه تولید داخلی باشد.

وی افزود: در اسفند سال ۹۷ متاسفانه ۳۰۰ میلیون دلار موز وارد کردند در حالی که با همان پول می‌توانستیم سه سال عرضه چادر را با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی مدیریت کنیم، ولی صدای ما در آن زمان به جایی نرسید و من گفتم چرا باید برای غذای سگ و گربه یا کلاه گیس ارز تخصیص بدهید، ولی برای چادر هیچ هزینه‌ای اختصاص نمی‌دهید.

این فعال اقتصادی که معتقد است با توجه به مشکلات چند ماه اخیر، مشکل اصلی در زمان حاضر چادر نیست، سه راهکار برای تولید چادر مورد نیاز کشور ارائه داد و گفت: اعتراض‌هایی با رمز حجاب در کشور اتفاق افتاد و از طرف دیگر موضوع عفاف و حیا یکی از مطالبات مردم از ابتدای انقلاب بوده و جایگاه مهمی دارد، ولی سوال من این است که چرا نباید محصولات حجاب به عنوان کالای فرهنگی شناخته شود.

اقدامات مجلس برای تولید چادر و فرهنگ حجاب و عفاف چه بوده؟

سلیمانی که حدود ۵۰ سال در کار تولید پوشاک دارای سابقه و تجربه است، اضافه کرد: چهار سال است که از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که با مصوبه و قانونی، محصولات حجاب را به عنوان کالای فرهنگی محسوب کنند و ۱۶۱ نماینده هم با صدور بیانیه‌ای خواستار فرهنگی شدن ملزومات حجاب شدند، ولی هیچ اتفاقی نیافتاده است.

سخنان این فعال اقتصادی درباره مجلس ادامه پیدا کرد و گفت: سال گذشته به آقای قالیباف گفتم مصوبه‌ای برای محصولات عفاف و حجاب درنظر بگیرید تا به عنوان کالای فرهنگی محسوب شود و قرار شد جلسه‌ای در این زمینه اشته باشیم، ولی خبری نشد که نشد. سه سال پیش هم با حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی درباره کالا‌های فرهنگی صحبت کردم و ایشان قول دادند که درست می‌کنند، ولی با این که رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هستند، ما ندیدیم تاکنون اقدامی کرده باشند.

وی با اشاره به کاهش ۱۰ درصد تعرفه چادر گفت: با توجه به قیمت چادر و تورم امروز بازار، چنین تخفیفی هیچ تاثیری ندارد.

اما پیشنهاد‌های سلیمانی برای بهبود وضعیت تولید چادر و ملزومات حجاب و همچنین ترویج فرهنگ حیا و عفاف چه بود؟ او گفت: اگر می‌خواهیم محصولات حجاب و پوشش‌های عفیفانه ارزان و همه جا در دسترس باشد باید مزیت اقتصادی ایجاد کنیم؛ به گونه‌ای که به عنوان محصول فرهنگی محسوب شود در حالی که اکنون تولیدکننده محصولات حجاب بیش از سایر لباس‌ها مالیات پرداخت می‌کند.

دریغ از یک اتحادیه حجاب در میان ۲۴۰ اتحادیه پوشاک

سلیمانی از فعالیت ۲۴۰ اتحادیه پوشاک در سراسر کشور خبر داد، ولی اظهار تاسف کرد که چرا یک اتحادیه در زمینه عفاف و حجاب فعالیت نمی‌کند و کسانی که باید در این حوزه کار می‌کردند، ساکت نشستند و همان‌ها الان مانع تشکیل چنین اتحادیه‌ای هستند.

سومین نکته راهگشا در این زمینه به اعتقاد وی ایجاد سکو‌های فروش است. سلیمانی گفت: جالب است در کشور‌هایی مثل مالزی، ترکیه و عراق محصولات حجاب در مرکزی ارائه می‌شود که همه محصولات حجاب در یک ساختمان قرار دارد و به عنوان مرکز حجاب شناخته می‌شود، ولی در ایران اینگونه نیست.

وی اظهار امیدواری کرد در دولت آقای رئیسی به این آرزوی خود برسد که محصولات حجاب به عنوان کالای فرهنگی قلمداد شود و آقای فتاح هم ساختمانی مثل پلاسکو بسازد و پولش را هم از تولیدکنندگان و فروشندگان چادر بگیرد، ولی ساختمانی ایجاد کند که پارکینگ و شهربازی داشته باشد و مردم بتوانند به راحتی محصولات عفیفانه را خریداری کنند.

سلیمانی همچنین گفت: دغدغه من این است که نمایشگاه قرآن پایگاهی برای ارائه محصولات عفیفانه باشد، ولی این نمایشگاه فقط دو هفته برپاست باید فکری برای مردم کرد که در طول سال چنین امکانی را داشته باشند و برای تهیه محصولات حجاب سرگردان نباشند

وی از وضعیت حجاب به عنوان یک مشکل و گره یاد کرد و افزود: اگر این گره باز نشود، بسیاری از دختران و خواهران ما به دلیل گران بودن، زیبا نبودن و به روز نبودن محصولات حجاب، به سمتی دیگر می‌روند. شما قیمت‌های چادر را در بازار ببینید. اگر برای نان یارانه می‌دهیم، برای محصولات حجاب نیز باید یارانه بدهیم. چون اگر دشمن این سنگر را بگیرد، مطمئن باشید بقیه سنگر‌ها را هم خواهد گرفت و سنگر اول ما حیا و عفاف و چادر است.

سلیمانی وی درباره خالی بودن مغازه‌ها از محصولات حجاب گفت: چادر و سایر محصولات حجاب هم گران است و صرفه اقتصادی ندارد و هم برای تولید کننده مزیتی ندارد. وقتی کرونا آمد، ظرف هفت ماه توانستیم صادرکننده ماسک شویم. چون توان مزیت اقتصادی باعث شد و هر عدد ماسک که به قیمت ۴۰۰ تومان تولید می‌شد، به مبلغ دو هزار تومان مشتری داشت. در عرصه چادر نیز می‌توان چنین کار‌هایی کرد.

تخفیف‌های ۱۵ درصدی در نمایشگاه قرآن برای محصولات عفیفانه

اما در نمایشگاه قرآن چه خبر است؟ سلیمانی گفت: سال گذشته برای اولین بار در نمایشگاه قرآن حضور داشتیم و امسال برنامه‌های متنوعی را در حوزه حجاب در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ارائه خواهیم داد. امسال ۳۰۰ تولید کننده و عرضه کننده محصولات حجاب از گیره روسری و مانتو تا شال و پارچه چادری در این نمایشگاه با ۱۵ درصد تخفیف نسبت به خرده فروشی‌ها عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌های ترویجی در کنار نمایشگاه قرآن از بخش هدیه به حجاب اولی‌ها یاد کرد و گفت: قرار است ۲۰ هزار قطعه روسری، کلاه و چادر را به صورت رایگان اهدا کنیم تا دختران خاطره خوبی از عفاف و حجاب در نمایشگاه داشته باشند و بتوانیم فرهنگسازی کنیم. البته سال گذشته ۱۱ هزار روسری و شال توزیع کردیم. البته این مقدار هزینه در توان مالی ما نیست، ولی از کسانی که برای ترویج حجاب دغدغه دارند، دعوت می‌کنیم تا به نمایشگاه بیایند و کمک کنند.

دوخت رایگان و دوخت چادر‌های نیم بها

به گفته سلیمانی در غرفه دوخت رایگان این امکان فراهم شده تا کسانی که از نمایشگاه، چادر خریداری می‌کنند، همانجا چادر‌ها به صورت رایگان دوخته و تحویل آنان شود. البته چادر‌های مدل دار هم داریم که در سه مدل است و به صورت نیم بها دوخته می‌شود.

وی افزود: غرفه‌ای هم با عنوان حجاب عفیفانه فاخر داریم که شامل چادر‌هایی است که نسبت به سایر پوشش‌ها از نظر کیفیت، دوخت، کیفیت زینت آلات و طراحی قابل افتخار است. چون در میان این ۳۰۰ تولیدکننده حاضر در نمایشگاه حدود ۱۰ تا ۲۰ تولیدکننده، لباس‌های قابل صادر تولید می‌کنند که قابل افتخار است.

غرفه کودک هم در این بخش درنظر گرفته شده تا به گفته سلیمانی خانم‌هایی که برای خرید به نمایشگاه قرآن می‌آیند، بتوانند کودکان خود را در این غرفه بگذارند و با خیالی آسوده خرید کنند.

غرفه طرح ملی فردوس به عنوان غرفه‌ای درنظر گرفته شده تا بانوان با ارائه چادر‌های کهنه خود بتوانند چادر‌هایی نسبت به سایر محصولات ۳۰ درصد ارزانتر دریافت کنند.

خودت را در غرفه عکاسی با حجاب ببین

سلیمانی گفت: غرفه عکاسی هم داریم با عنوان خودت را با حجاب ببین. البته کار فرهنگی برای ترویج حجاب و عفاف مربوط به ۳۲ نهاد است که قرار بوده فعالیت کنند و ما به عنوان تولیدکنندگان چادر و محصولات حجاب در انتهای این زنجیره هستیم تا پوشش مناسب را با قیمت مناسب ارائه دهیم، ولی چون در بسیاری از موارد کاری صورت نگرفته، مجبوریم در حد توان به کار‌های فرهنگی هم بپردازیم.

نمایش آثار فاخر ایرانی لباس‌های زنانه، نمایش حجاب قومیت‌ها در طول تاریخ، آثار هنری حوزه حجاب مانند گرافیک، نقاشی، تجسمی و مانند آن، نمایش آثار هنر‌های تجسمی در قالب مجسمه تابلو و تصاویر با محوریت حجاب، من حجاب را دوست دارم، غرفه مشاوره. غرفه آموزش برای کسانی که علاقه به کار تولیدی دارند، غرفه معرفی موسسات فرهنگی با موضوع حجاب، غرفه هدایا به افراد کم حجاب و نذر حجاب از دیگر قسمت‌های این بخش نمایشگاه قرآن است که تا چند روز دیگر باید صبر کنیم و آنگاه از نزدیک شاهد خدمات ارائه شده در این بخش باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار