کد خبر: 1147767
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
سردبیر روزنامه رأی الیوم با ابراز "به‌زودی شاهد ازسرگیری مناسبات دمشق و ریاض خواهیم بود" اعلام کرد: دوران آمریکا به‌سر آمده است و به‌زودی شاهد شکل‌گیری نظام جهانی چندقطبی در جهان خواهیم بود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از تسنیم، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رأی‌الیوم و تحلیلگر برجسته جهان عرب در یادداشت جدید خود به موضوع مناسبات عربستان و سوریه و اخباری که درباره بازگشایی سفارتخانه‌ها و ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور منتشر شده است، پرداخته نوشت: اگر خبر منتشرشده از سوی خبرگزاری بین‌المللی رویترز به‌نقل از سه منبع درباره توافق عربستان و سوریه برای احیای روابط و بازگشایی سفارتخانه‌ها بعد از تعطیلات عید سعید فطر درست باشد، این ضربه‌ای بزرگ به آمریکا و نابودی همه آرزوهای رژیم صهیونیستی در گسترش توافق‌های عادی‌سازی با کشورهای عربی از جمله عربستان است.

عطوان افزود: اکنون بعد از توافق ریاض و تهران برای ازسرگیری روابط و دعوت رسمی عربستان از سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران برای سفر به ریاض، می‌توان گفت که مقدمات توافق عربستان با سوریه نیز فراهم شده است، البته همگرایی این دو کشور اتفاقی نیست که در یک ساعت رخ دهد، بلکه تلاش‌ها برای تحقق این امر از سال‌ها قبل وجود داشته است و در سال 2017 مقامات سعودی ارتباط خود را به‌طور کامل با معارضان سوری قطع کرده دفتر آنها را بستند و از همه کارکنان آن خواستند به کشور خودشان برگردند.

وی تصریح کرد: در راستای همین گام ریاض در سپتامبر 2020 اجازه عبور کامیون‌های حامل کالاهای سوریه به‌سمت کشورهای خلیج فارس از خاک عربستان را داد و سپس در دسامبر همین سال خط هوایی میان دو کشور افتتاح شد، اما بارزترین شاخص احیای مناسبات ریاض و دمشق جایی بود که در مه 2021 روزنامه رأی‌الیوم از مذاکرات امنیتی میان دو طرف و دیدار «خالد حمیدان» رئیس اطلاعات عربستان با «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه خبر داد.

در ادامه این یادداشت آمده است: تحول جدید در روابط ریاض و دمشق آنجاست که سعودی‌ها برای ازسرگیری روابط پیش‌گام شده‌اند و انتظار می‌رود که به‌زودی «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی به دمشق سفر کند و سفارتخانه‌های دو طرف بازگشایی شود. مقامات سعودی پل ارتباطی با سوریه را اخیراً از طریق کمک به زلزله‌زدگان این کشور ایجاد کردند و هواپیماهای حامل کمک‌های عربستان در فرودگاه‌های دمشق و حلب و لاذقیه فرود آمده‌اند. بن‌فرحان در یک کنفرانس مطبوعاتی که با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در مسکو داشت، به سیاست‌های جدید عربستان در برابر سوریه اشاره کرده گفت، ریاض بر ادامه تلاش‌ها جهت حل بحران سوریه به‌گونه‌ای که تضمین‌کننده امنیت مردم سوریه باشد تأکید دارد.

این تحلیلگر عرب‌زبان تصریح کرد، همه این تحولات سریع دیپلماتیک بعد از ایجاد تغییرات ریشه‌ای در سیاست‌های عربستان به وجود آمد؛ سیاست‌هایی که بارزترین آنها پشت کردن به آمریکا و به‌طور کلی غرب بود، این اتفاق بعد از آن رخ داد که عربستان به این نتیجه رسید دوران آمریکا به‌سر آمده است و یک نظام جدید جهانی به‌رهبری روسیه و چین در حال شکل‌گیری است. سفر «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین به عربستان و تصویب توافق اوپک‌پلاس میان ریاض و مسکو به‌خلاف میل آمریکایی‌ها، برجسته‌ترین سرفصل تغییر سیاست‌های عربستان بود.

عطوان تأکید کرد: می‌توان گفت که نشست سران عرب در ریاض که انتظار می‌رود بعد از تعطیلات عید فطر برگزار گردد، نشست بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، آغاز اقدام مشترک عربی، آغاز یک نظام عربی جدید با استناد به اصول عربی، حل همه اختلافات کنونی و تمرکز بر مسئله مرکزی عربی یعنی آرمان فلسطین خواهد بود و امیدواریم که این‌گونه شود. قانون سزار آمریکا که جنایت قرن را با محاصره و گرسنگی دادن به ملت سوریه مجسم می‌کند، نفس‌های آخر خود را می‌کشد و نبرد بازسازی سوریه آغاز شده است. سفر «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه به مسقط و ابوظبی شروع این روند بود و ما بعید نمی‌دانیم که ریاض، مقصد بعدی سفر بشار اسد بعد از 11 سال قطع رابطه با عربستان باشد.

بر اساس این مقاله، پایداری سوریه و ارتش عربی آن، مدیریت هوشمندانه و شجاعانه مقامات سوریه در مقابله با توطئه‌های آمریکا و اسرائیل و ترکیه برای تجزیه سوریه، تعهد به کرامت و ارزش‌های عربی و اسلامی، صبر راهبردی و طولانی و... همگی عوامل مهمی هستند که نقش بزرگی در شکستن محاصره سوریه ایفا می‌کنند و همچنین تأثیر آنها را در تحولات عربی و منطقه‌ای در زمان حاضر می‌بینیم.

در پایان این یادداشت تأکید شده است، نظام رسمی عربی در سوریه جایگاه خود را بازمی‌یابد و این کشور بعد از تحمل مصیبت‌ها به آغوش کشورهای عربی برمی‌گردد. بشار اسد میان جنگ و زمانی که تروریست‌ها و معارضان مسلح تحت حمایت آمریکا و برخی اعراب در چندقدمی کاخ ریاست‌جمهوری در دمشق بودند جمله مشهوری بیان کرد با این مضمون که «بهای تسلیم شدن بسیار بیشتر از بهای ایستادگی است.»، اتفاقاتی که طی سال‌های گذشته رخ داد و تحولاتی که شاهد آن بودیم، صحت و درستی این جمله رئیس جمهور سوریه را اثبات می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار