کد خبر: 1147622
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
کتاب «در کمین گل سرخ» مجموعه‌ای از خاطرات شهید علی صیاد شیرازی است که توسط سوره مهر منتشر شده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از دفاع‌پرس، شهید «علی صیاد شیرازی» به‌همراه شهید «مصطفی چمران» وزیر دفاع وقت در روز ۱۷ مهر ۱۳۵۸ برای بررسی ابعاد حادثه تروریستی ضدانقلاب در سردشت راهی آن منطقه شدند سروان صیاد پس از ۱۷ روز بازگشت.

مجموعه نوشتار زیر با عنوان «نجات کردستان» مربوط به بحران کردستان است که از کتاب «در کمین گل سرخ» انتخاب شده و روایتی است از زندگی سپهبد شهید «علی صیاد شیرازی» به قلم «محسن مؤمنی» که انتشارات «سوره مهر» آن را منتشر کرده است که در زیر می‌خوانید:

«به زودی پایگاه‌های دفاع از شهر برقرار شد. اخبار بی‌وقفه مردم در معرفی مخفی‌گاه‌های ضدانقلاب باعث شد مرکز اطلاعات تشکیل شود. گروه ضربت با همکاری مردم، فوج‌فوج فریب‌خوردگان را به بازداشت‌گاه می‌آوردند؛ شاید برای این چشم آن‌ها را باز گذاشته بودند تا ببینند مردمی که آن‌ها سنگشان را به سینه می‌زدند، چگونه از سرنگونی این مدعیان خوشحالند. پدری که دخترش دستگیر شده بود، آمده بود تا بگوید: «من خوشحالم که شما دختر مرا دستگیر کرده‌اید.»

او به علی می‌گفت: «آقای سرگرد، این‌ها برای خانواده‌های ما حیثیتی نگذاشته‌اند. به اسم مبارزه، جوانان ما را به فساد کشانده بودند و خدا می‌دانست که مدت بیشتری می‌ماندند، نکبت وجودشان، همه را فاسد می‌کرد.»

بازجویی از فریب خوردگان، به عهده برادر بروجردی بود که خود در زمان شاه مدت‌ها زندان کشیده بود و در بازجویی چه شکنجه‌ها که ندیده بود، اما اکنون او رویه دیگری داشت. صیاد در این مورد نقل کرد: «سعی او بر این بود که آن‌ها را به خطا و جرمشان آگاه کند. حتی آن‌هایی را که اعدامی بودند، سعی می‌کرد آگاهشان کند تا شاید به راه راست هدایت شوند.»

حال که مردم احساس امینت می‌کردند، از پناهگاه‌های خود بیرون آمده بودند و به‌دنبال گم‌شده‌هایشان می‌گشتند که در دوره حاکمیت ضدانقلاب دستگیر و یا ناپدید شده بودند. در یکی از نقاط شهر، دو گور دسته‌جمعی پیدا شد که جسد بیش از ۶۰ از مردمان هوادار انقلاب در آنجا بود.

اکنون هنگام آن بود که به معیشت مردم آسیب دیده از ضدانقلاب رسیدگی شود و زندگی در شهر جریان پیدا کند. به زودی مسئولان خدمات رسانی در ستاد لشکر ۲۸ که مرکز اداره شهر بود، تعیین و مشغول کار شدند.

سرگرد هوشمند از پرسنل لشکر به‌عنوان شهردار، مهندس «مصطفی ایزدی» از فرماندهاان سپاه به‌عنوان مسئول مخابرات، یکی از پزشکان کادر لشکر به‌عنوان مسئول بهداری معرفی شدند و قرار شد استانداری به یک فرد بومی سپرده شود تا مردم گمان نکنند که آن‌ها برای حکومت آمده‌اند.

دکتر داروسازی از اهالی برای استانداری انتخاب شد. ظاهراً برای نخستین بار بود که کردستان استاندار خوش‌سابقه‌ای به خود می‌دید!»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار