کد خبر: 1135863
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲

انواع هزینه‌ها در حسابداری

رپورتاژ آگهی/ حسابداری علم محاسبات است. علمی که تمامی فرایندهای امور مالی که کسب‌وکار را ثبت می‌کند. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که حسابداری سیستمی است که در آن داده‌ها جمع‌آوری، طبقه‌بندی و سپس خلاصه می‌شوند و به شکل گزارش‌های مختلفی ارائه می‌شوند. یکی از بخش‌های مهم حسابداری هزینه‌ها هستند. به همین دلیل یکی از اولین موضوعاتی که دانشجویان این شغل یاد می‌گیرند، مبحث انواع هزینه‌ ها در حسابداری است.

هزینه در حسابداری چیست؟

هزینه مفهومی برعکس درآمد دارد. در واقع هزینه به مخارجی گفته می‌شود که از آن برای ادامه فعالیت و انجام پروژه‌های مختلف شرکت صرف می‌شود. هزینه می‌تواند به شکل‌های مختلفی در شرکت وجود داشته باشد. به همین دلیل است که محاسبه و اندازه‌گیری آن به‌دقت بالایی نیاز دارد. زیرا هرگونه ورودی را نمی‌توان درآمد و هرگونه خروجی پول نقد در شرکت را نمی‌توان هزینه دانست.

هزینه‌های یک شرکت به‌طورکلی به چندین بخش از جمله هزینه‌های عمومی و اداری، هزینه‌های توزیع و فروش، هزینه‌های مالی، هزینه‌های دستمزد و هزینه‌های استهلاک گفته می‌شود.

هزینه‌های عمومی و اداری

در دوره‌های آموزشی انواع هزینه‌ ها در حسابداری یکی از مباحثی که به آن پرداخته می‌شود، هزینه‌های عمومی و اداری است. هزینه‌های عمومی و اداری همان‌طور که از اسمش پیداست، به هزینه‌های غیرفنی یک سازمان گفته می‌شود. این نوع هزینه‌های برای افزایش کارایی کارمندان و احتمال افزایش موفقیت در پروژه‌ها صرف می‌شود.

این دسته از هزینه‌ها می‌توانند شامل مواردی همچون  هزینه‌های قبوض آب و برق، هزینه‌های پستی، هزینه‌های رفت‌وآمد کارکنان، هزینه خرید وسایل پذیرایی از کارکنان و مهمانان، هزینه خرید لوازم کاری و همچنین هزینه حقوق و دستمزد کارکنان شود.

هزینه‌های توزیع و فروش

در دوره حسابداری به طور کامل درمورد هزینه‌های توزیع و فروش توضیح داده می‌شود. اما در یک توضیح کلی می‌توان تمامی مخارجی که صرف بخش فروش و ارائه خدمات مشتریان می‌شوند را به‌عنوان هزینه‌های توزیع و فروش دانست. برای مثال حمل‌ونقل، بازاریابی، بسته‌بندی محصولات، تبلیغات برای محصولات و خدمات و انبارداری در بین انواع هزینه‌ ها در حسابداری به‌عنوان نمونه‌هایی از مخارج مربوط به بخش توزیع و فروش محسوب می‌شوند.

هزینه‌های مالی

هرگونه هزینه‌های که صرف تأمین منابع مالی شرکت شود را هزینه‌های مالی می‌گویند. برای مثال حسابداری و حسابرسی، سود اقساط بانکی، جریمه‌های مالی و مالیاتی و همچنین مشاوره‌های مالی بخشی از هزینه‌های مالی هستند.

هزینه‌های استهلاک

هزینه استهلاک یکی دیگر از مدل‌های هزینه در حسابداری است. هر سازمان یا شرکتی اموال و وسیله‌هایی دارد که از آن‌ها برای انجام کارهای مختلف استفاده می‌شود. به این دسته از وسایل دارایی ثابت می‌گویند. زیرا طبق علم حسابداری این وسایل هزینه خاصی ندارند و به طور سالانه نیز ارزش آن‌ها کاهش می‌یابد که این مورد با نام استهلاک در نظر گرفته می‌شود.

شرکت‌هایی که دارای تعداد زیادی دارایی ثابت هستند، حتماً باید زمانی را برای انجام محاسبات مربوط به هزینه‌های استهلاک بگذارند. زیرا در بین انواع هزینه‌ ها در حسابداری، استهلاک یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه داشت.

از جمله مخارج استهلاک می‌توان به فرسوده‌شدن اسباب و اثاثیه شرکت، فرسوده‌شدن وسایل نقلیه، فرسوده‌شدن ابزارآلات و همچنین فرسوده‌شدن ساختمان شرکت اشاره کرد.

هزینه‌های حقوق و دستمزد

هزینه‌های حقوق و دستمزد همان‌طور که از نامش پیداست به هرگونه هزینه برای حقوق پرسنل کاری گفته می‌شود. مخارج مربوط به این بخش باید به طور دقیق ثبت شوند. زیرا حقوق کارکنان تحت‌تأثیر عوامل بسیار مختلفی از جمله اضافه‌کار، تأخیر، پاداش و همچنین فاکتورهای دیگر قرار می‌گیرد. همین باعث می‌شود تا حساب و کتاب مخارج حقوق و دستمزد بسیار وقت‌گیر باشد و همچنین امکان بروز خطای انسانی نیز در آن زیاد بالا برود.

انواع هزینه‌ها در حسابداری

دسته‌بندی هزینه‌ها

برای دسته‌بندی انواع هزینه‌ ها در حسابداری علاوه بر تقسیم آن‌ها به حوزه‌های مختلف، آن‌ها را به دودسته کلی مخارج ثابت و مخارج متغیر نیز تقسیم می‌کنند.

هزینه‌های ثابت به هزینه‌هایی گفته می‌شود که در درازمدت نیز ثابت هستند و تغییری در آن‌ها ایجاد نمی‌شود. مثلاً محلی که کسب‌وکار برای شروع اجاره می‌کند، حداقل تا یک بازه زمانی طولانی ثابت است و تغییری در هزینه اجاره آن رخ نمی‌دهد.

اما هزینه‌های متغیر مخارجی هستند که معمولاً قابل‌پیش‌بینی نمی‌باشند و بستگی به میزان عرضه و تولید محصول بستگی دارد. به همین دلیل امکان افزایش یا کاهش آن‌ها در بازه‌های زمانی کوتاه بسیار متحمل است. مثلاً درصورتی‌که شرکت فشار کاری زیادی داشته باشد، کارکنان مجبور خواهند بود که برای اضافه‌کاری در شرکت بمانند که این مورد هزینه‌های حقوق و دستمزد کارکنان را افزایش خواهد داد.

مواردی که در این مقاله گفته شدند، تنها بخشی از انواع هزینه‌ها در حسابداری هستند. درصورتی‌که تمایل دارید بیشتر در مورد حسابداری بدانید، می‌توانید نگاهی به یکی از بهترین آموزشگاه‌های حسابداری کشور، یعنی آموزشگاه تدبیر داشته باشید.

این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار