کد خبر: 1135349
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
«ذاکر حسن‌اف» و «یوآو گالانت» وزرای دفاع باکو و تل‌آویو روز چهار شنبه به ابتکار طرف اسرائیلی با یکدیگر به صورت تلفنی گفتگو کردند. هزاران صهیونیست در پوشش تاجر و مبلغ یهودی آزادانه در خاک آذربایجان به جاسوسی از این کشور می‌پردازند و هیچ‌کس تعرضی به آن‌ها نمی‌کند. بر اساس آمارها، هزاران نفر از صهیونیست‌ها در خاک آذربایجان زندگی می‌کنند و با توسعه روابط دیپلماتیک، در آینده تعداد این افراد بیشتر نیز خواهد شد
جمهوری آذربایجان حادثه‌سازی شخص معلوم‌الحال را درسفارتش در تهران که با انگیزه شخصی انجام شد، در حد نسل‌کشی بالا برده تا بتواند ایران را تحت فشار قرار دهد. باکو ادعا کرده ۳۹ نفر را به اتهام جاسوسی برای تهران بازداشت کرده است و همزمان گفته از تمامی بستر‌های بین‌المللی برای محکومیت حادثه سفارتخانه‌اش استفاده می‌کند؛ مواضعی که در راستای تحقق پروژه صهیونیستی در منطقه پیش می‌رود. 
 
درحالی که تنش بین ایران و جمهوری آذربایجان در ماه‌های اخیر بر سر تغییرات ژئوپلیتیکی در قفقاز تشدید شده بود، حالا پس از حادثه سفارت آذربایجان در تهران ابعاد وسیعی به خود گرفته است. با اینکه مقامات ارشد ایران درباره حادثه سفارت باکو، از مقامات آذربایجان دلجویی کرده و پرونده آن را پیگیری می‌کنند، همسایه شمالی به این راضی نشده و مسیر دیگری در پیش گرفته است. جمهوری آذربایجان در ادامه برای آنچه مقابله با «شبکه جاسوسی ایران» در این کشور نامیده، ۳۹نفر را بازداشت کرد. به گزارش خبرگزاری «آپا» آذربایجان، وزارت کشور جمهوری آذربایجان اعلام کرد این افراد را که در پوشش امور دینی اقدامات خرابکارانه و اخلالگرانه انجام می‌دادند، در عملیاتی ویژه شناسایی و بازداشت کرده است. باکو مدعی است این افراد که خود را «مذهبی جلوه می‌دادند، در شبکه‌های اجتماعی به نفع ایران تبلیغات کرده و از آزادی اعتقادات مذهبی در کشورمان سوءاستفاده کرده‌اند». وزارت کشور آذربایجان مدعی شد که این افراد، در واقع به وظایف محول‌شده از سوی سرویس‌های ویژه ایرانی عمل می‌کردند و سنت تسامح شکل گرفته در آذربایجان را زیر پا می‌گذاشتند. 
آن طور که در بیانیه وزارت کشور جمهوری آذربایجان ادعا شده، بازداشت‌شدگان با هدف «ایجاد تبعیض و درگیری فرقه‌ای بین مردم، در مراسم مذهبی شهروندان آذربایجانی شرکت کرده و در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشتند و از این طریق در جامعه ایجاد آشفتگی می‌کردند». در این اطلاعیه همچنین آمده که بازداشت‌شدگان، اطلاعاتی را که جمع‌آوری کرده بودند، به سرویس‌های ویژه‌ای که از آن‌ها درخواست شده بود، منتقل کردند. آن‌طور که خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان ادعا کرده، یکی از بازداشت‌شدگان، «مطلب باقروف» معروف به «حاجی مطلب»، مالک تلویزیون «اینترآذ» و «سلام‌نیوز» است که هر دو «هوادار» جمهوری اسلامی به شمار می‌روند. دولت باکو همچنین گفته است که از تمامی بستر‌های بین‌المللی برای محکومیت حادثه حمله به سفارتخانه‌اش استفاده می‌کند. به ادعای باکو، ایران در روز‌های اخیر تلاش کرده از افشای گسترده این حمله تروریستی در سازمان‌های بین‌المللی که در آن‌ها عضویت دارد، جلوگیری کند. جمهوری آذربایجان همچنین روز سه شنبه در اقدامی خصمانه به شهروندانش اعلام کرده که به ایران سفر نکنند، زیرا شرایط امنیتی این کشور مناسب نیست. 
این اقدامات باکو درحالی است که ایران از همان ابتدا با جدیت به دنبال ماجرا بوده و بعد از مدتی مشخص شد که این حمله ناشی از اختلافات شخصی بوده است، نه اقدامی سیاسی. با وجود این، مقامات باکو تأکید دارند که این یک اقدام برنامه‌ریزی‌شده و تروریسم دولتی است که اسنادی هم در این خصوص دارند، اما تاکنون سندی ارائه نداده‌اند. ادعای باکو درباره بازداشت جاسوسان ایرانی درحالی است که ایران هیچ‌گاه در خاک آذربایجان مبادرت به چنین کاری نکرده است و این جنگ‌افروزی‌ها با این هدف انجام می‌شود تا وجهه جمهوری اسلامی را در منطقه و عرصه بین‌المللی تخریب کند و نشان دهد که این کشور مخل نظم و امنیت است. 
 در مسیر اتحاد با اسرائیل 
همزمان با تشدید تنش‌ها با ایران، باکو مسیر همگرایی با اسرائیل را هموار کرده است. پایگاه خبری نیوز ای‌ام گزارش داد: «ذاکر حسن‌اف» و «یوآو گالانت» وزرای دفاع باکو و تل‌آویو روز چهار شنبه به ابتکار طرف اسرائیلی با یکدیگر به صورت تلفنی گفتگو کردند. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همکاری و روابط کنونی میان دو طرف را رضایتبخش و روابط باکو و تل‌آویو را براساس اعتماد دوجانبه خوانده است. وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز ضمن تبریک به گالانت در پست جدید خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه نظامی شده است. در گفت‌وگوی تلفنی حسن‌اف و گالانت ضمن محکوم کردن حملات تروریستی، درباره مسائل مربوط به امنیت منطقه و چشم‌انداز همکاری‌های فنی نظامی رایزنی کرده‌اند» طی سال‌های اخیر ایران درباره حضور و نفوذ عوامل صهیونیست در جمهوری آذربایجان هشدار داده و آن را برخلاف صلح و ثبات در منطقه خوانده است، اما باکو بدون توجه به این هشدارها، جای پای صهیونیست‌ها را تثبیت می‌کند. 
بازداشت ده‌ها نفر به اتهام واهی جاسوسی برای ایران درحالی است که هزاران صهیونیست در پوشش تاجر و مبلغ یهودی آزادانه در خاک آذربایجان به جاسوسی از این کشور می‌پردازند و هیچ‌کس تعرضی به آن‌ها نمی‌کند. بر اساس آمارها، هزاران صهیونیست در خاک آذربایجان زندگی می‌کنند و با توسعه روابط دیپلماتیک، در آینده تعداد این افراد بیشتر نیز خواهد شد. 
جمهوری آذربایجان که ایران را مانع جدی برای پیشبرد برنامه‌های جاه‌طلبانه‌اش در قره‌باغ می‌داند، با اینگونه اقدامات سعی دارد شکست‌هایش را تلافی کند. افزایش تقابل با ایران، بخشی از پروژه رژیم صهیونیستی در منطقه است که با حمله به سفارت این بهانه برایش فراهم شده است تا این سناریو را عملی کند. در ماه‌های اخیر آذربایجان سفارت خود را در تل‌آویو افتتاح کرد تا به ایران این پیام را بدهد که بعد از این روابطش با اسرائیل مستحکم‌تر خواهد شد و تنش‌زایی‌های اخیر هم به بهانه حمله به سفارت در این راستا انجام می‌شود. مقامات باکو سعی دارند از نفوذ و قدرت اسرائیل برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده کرده و با کمک لابی صهیونیستی، پروژه تغییر مرز‌ها را در قفقاز اجرایی کنند. اما حضور گسترده صهیونیست‌ها در خاک آذربایجان، نه‌تن‌ها امنیت این کشور را تضمین نخواهد کرد بلکه در صورت تشدید تنش بین تهران و تل‌آویو، برای منافع باکو خطرآفرین خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار