کد خبر: 1134719
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
دبیر جشنواره فیلم فجر از حذف برنامه فرش قرمز بخش بازار فیلم که در برج میلاد برگزار می‌شود خبر داد، اتفاق مبارکی که می‌تواند در نجات سینما از مهلکه سلبریتی‌زدگی و گرفتار شدن در فرهنگ غربی تا حدودی یاری‌رسان باشد. اگرچه سینما مدیومی غربی است، اما باید با گنجاندن عناصر تمدنی و فرهنگی کشورمان در آن، فرم و محتوا را ایرانی کنیم. با توجه به نشاط و شادابی در خط تولید امید می‌رود امسال سینما با تنوع اقلیم و ژانر‌های مختلف با بسته خوب و قابل قبولی همراه باشد.
مصطفی شاه‌کرمی

مجتبی امینی دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در نشست رسانه‌ای این رویداد که در پردیس سینمایی ملت برگزار شد پس از رونمایی پوستر بخش بین‌الملل این رویداد گفت: امسال شرایط سختی برای برگزاری و برنامه‌ریزی داشتیم به دلیل مشکلات کشور در چند ماه اخیر و برخی التهابات روند تولید فیلم‌ها با تاخیر رو به رو شد و تولیدکنندگان سرعت تولیداتشان پایین آمد. این موضوع چه در حوزه لوکیشن و مباحث تولیدی و چه مراحل پس از تولید به تأخیر افتاد، ولی در چارچوب ارزیابی فیلم‌ها با ۷۵ اثری که در بخش ملی ثبت‌نام کردند با یک بسته تولیدی خوب رو‌به‌رو بودیم.
ترافیک فیلم‌ها
وی افزود: امسال با ترافیک ویژه‌ای از فیلم‌ها رو‌به‌رو خواهیم بود از اقلیم مختلف فیلم‌هایی خواهیم داشت و نشاط و شادابی به چشم می‌آید. پیش از این بیشتر در شرایط تک لوکیشن فیلم داشتیم، اما امسال در خط تولید سینما تنوع اقلیم و ژانر‌های مختلف را داریم و فکر می‌کنم مخاطب را راضی نگه می‌دارد و با بسته خوبی برای اکران در سال آینده روبه‌رو خواهیم بود. بعد از این شرایط سخت خانواده سینما بعد از کرونا فکر می‌کنم امسال خستگی از تن همه درمی‌آید. فیلم‌های خوبی در ژانر‌های مختلف داریم و این نشان‌دهنده روح جدید در صنعت سینماست.
امینی ادامه داد: حدود ۳۰ فیلم خوب داشتیم و باید آثاری را وارد می‌کردیم که هم مخاطب راضی شود و هم جشنواره شکل بهتری بگیرد، به همین دلیل ۲۴ فیلم به بخش رقابتی راه پیدا کرد و چهار اثر در بخش رزرو ماند و امیدواریم اثر آقای جوزانی هم برسد و هر زمان برسد کار ایشان را در بخش رقابتی خواهیم داشت. امیدوارم جشنواره میزبان اهالی فرهنگ و رسانه باشد. ما با فیلم اولی‌های خوبی در این دوره مواجه هستیم.
دبیر جشنواره فجر گفت: در حوزه بین‌الملل با توجه به ادغامی که شد امسال میزبان این آثار هم خواهیم بود، اتفاق خوبی در این بستر رخ داد و جا دارد از رائد فریدزاده و تیمش تشکر کنم. ۵۷۸ فیلم متقاضی حضور بودند و از این میان ۲۶ اثر از ۲۵کشور حضور خواهند داشت. البته برخی محصولات مشترک هستند و برای اولین بار اکران خود را در منطقه دارند. از ۲۸ کشور، میهمان داریم، بازار فیلم را امسال پررونق خواهیم داشت و کمپانی‌های مختلفی خواهند آمد و در برج میلاد برگزار خواهد شد، محل استقرار ما در بخش بین‌الملل همین است.
حذف یک المان غیرایرانی از فجر
وی ادامه داد: موضوع فرش قرمز و فیروزه‌ای و این‌ها تیترخور است و اهالی رسانه با آن درگیر هستند. ما امسال سیاستمان این بود که یک جشنواره ۴۰ ساله را به قدم‌های بعدی ببریم، از همه کسانی که خون‌دل خوردند تا جشنواره به اینجا برسد تشکر می‌کنم. با جشنواره فیلم فجر کل کشور درگیر می‌شود و هزار حاشیه دارد. نگاه و سیاست ما این است که جشنواره با سبک ایرانی اسلامی همراه باشد. نباید الگوبرداری کنیم از جشنواره‌های خارج از کشور و فرهنگ آن‌ها را اجرا کنیم. هر کشوری فرهنگ خود را دارد. ما هم عقبه‌ای داریم که زبانزد است و باید طبق آن عمل کنیم. ما از این حاشیه‌ها دور بودیم و باید در چارچوب فرهنگی اسلامی خودمان پیش برویم، گرچه غلط‌هایی هم پیش می‌آید، اما باید با نقد و گفتمان آن‌ها را حل کرد.
امینی درباره داوری آثاری که عوامل‌شان در جشنواره حضور پیدا نکنند هم گفت: این جشنواره در حوزه رقابتی متعلق به خانواده سینماست. در این ۴۰ دوره گاهی حال همه خوب و گاهی حال همه بد بود. کشور برای همه عزیز است و فرهنگ و هنر برای همه مهم است. جشنواره بر اساس پروتکل‌های استاندارد با قدرت پیش خواهد رفت. ما نباید مباحث فرهنگی و هنری را با مسائل سیاسی گره بزنیم.
امسال جشن همدلی سینماست
امینی درباره موضع برخی صاحبان آثار برای عدم حضور در جشنواره هم گفت: جشنواره فیلم فجر متعلق به خانواده سینماست و جشن سینمای کشور است و بستری برای انرژی گرفتن خانواده سینماست. امسال با یک همدلی جشن سینما را رقم خواهیم زد. جشنواره فجر یک رویداد مهم خاورمیانه است. ما یک فستیوال هستیم، جنگ تیتر‌ها در رسانه‌هاست و بدیهی است. جشنواره متعلق به سینما و اهالی سینماست، به‌ویژه دوستانی که اثر تولید کردند و متقاضی حضور شدند و راه پیدا کردند.
وی درباره شرایط اهدای سیمرغ مردمی جشنواره هم گفت: امسال خط تولید آثار سینمایی با یک توقف و شرایط سه، چهار ماهه که کشور درگیر آن بود کند شده بود. همه ۷۵ فیلم دوست داشتند در جشنواره باشند، چون استودیو‌ها ترافیک کاری داشتند یکسری آثار از اواسط جشنواره به ناوگان اکران اضافه خواهند شد و اگر فشار بیاوریم کیفیت‌شان خوب نمی‌شود، لذا چند اثری که در پایان جشنواره می‌رسند شرایط را برای اخذ آرای مردمی سخت می‌کنند و عدالت از بین خواهد رفت. دوستان ما چند هفته‌ای است درگیر هستند که ببینند آیا می‌توانند یک بستر عادلانه فراهم کنند یا نه. باید کمی صبر کنیم و در ادامه درباره آن تصمیم خواهیم گرفت.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره نشست‌های خبری بیان کرد: نشست‌ها طبق روال قبل است و قرار نیست اتفاق جدیدی را رقم بزنیم. موضوع مجری نشست‌ها هم بعداً اطلاع‌رسانی می‌شود. برنامه‌ریزی کامل انجام شده و طبق روال قبل برگزار خواهد شد. کنداکتور اکران میلاد و ملت مشابه است و یک برنامه را دارد. تمهیداتی شده که سهمیه‌ای برای حضور خبرگزاری‌ها در میلاد وجود داشته باشد. همان اکرانی که در میلاد هست در ملت هم هست. آثار بین‌المللی در هر دو جا اکران می‌شود. بازار، اما به صورت تخصصی است و برای عموم دسترسی ندارد.
فیلم اولی‌های خوبی داریم
امینی در بخش پایانی توضیح داد: ما امسال فیلمسازان اول خوبی داریم. تجربه‌ای در چند دوره فجر رقم خورده و با پدیده‌های خوبی در حوزه فیلم‌های اول مواجه بوده‌ایم و نسل به نسل به بدنه فیلمسازی اضافه می‌شود که باعث مباهات است و این کادرسازی در این حوزه جای شکر دارد و جزو دستاورد‌های جمهوری اسلامی است. ما در چهل و یک دوره پختگی و به کمال رسیدن فیلمسازان و عوامل صنعت سینما را دیده‌ایم و این جزو دستاورد‌های نظام است، به نوعی که در حوزه بین‌الملل حرف‌های خوبی وجود دارد، در ۲۲بهمن هم اختتامیه باشکوهی خواهیم داشت و فصل جدیدی برای تولید رقم خواهیم زد تا بستر تولید و نشاط را فراهم کنیم. ما باید دست به دست هم بدهیم برای همدلی تا اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار