کد خبر: 1134423
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ایران مطرح شد 
 با وجود اظهارات صریح مقامات امریکایی به عدم تمرکز بر مسئله برجام و از دستور کار خارج کردن آن، پیغام‌وپسغام‌های طرف غربی از طریق میانجی‌های منطقه‌ای بار دیگر شروع شده است و وزیر خارجه قطر که به تهران سفر کرده در نشست خبری با وزیر خارجه ایران گفت که طرف امریکایی پیغام‌هایی را به ما داده تا به تهران منتقل کنیم که با پرونده توافق هسته‌ای مرتبط است. 
 
 
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز یک شنبه میزبان شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر بود و دو مقام در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداختند. همانگونه که پیش‌بینی می‌شد این سفر با موضوع هسته‌ای ارتباط داشت و وزیر خارجه قطر در این نشست گفت: «امریکایی‌ها پیام‌هایی را به ما داده‌اند تا آن را به ایران منتقل کنیم و همه طرف‌ها را به بازگشت به برجام دعوت می‌کنیم.» به گزارش فارس، وزیر خارجه قطر گفت که این پیام با موضوع توافق مرتبط است، گرچه شاید ارتباط مستقیمی به آن نداشته باشد. این مقام قطری همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا احتمال دارد قطر میزبان گفت وگوی ایران و امریکا باشد، بیان کرد: «تا جای ممکن تلاش می‌کنیم که ترس‌ها و دغدغه‌ها بین طرفین توافق از بین برود و محیطی برای انجام گفتگو‌ها حاصل شود. قطر به دنبال ثبات در منطقه و حصول توافق هسته‌ای است، چون عامل مهمی برای ثبات در منطقه است. شرایطی که امروز در آن به سر می‌بریم در هفته‌ها و ماه‌های گذشته متأسفانه شرایط مناسب و مثبتی نبود و تلاش می‌کنیم اوضاع آرام‌تر و سوءتفاهمات برطرف شود که آمادگی برای حصول توافق فراهم شود.»
وزیر خارجه ایران هم در تشریح گفتگو‌های انجام شده با همتای قطری گفت: «از تلاش‌های قطر برای رفع تحریم‌ها تشکر می‌کنیم. قطر برای بازگشت همه طرف‌های برجامی به تعهدات‌شان تلاش می‌کند. امروز پیام‌هایی از طرف‌های مقابل برجامی از طریق وزیر خارجه قطر دریافت کردیم. از حسن‌نیت قطر برای رساندن همه طرف‌ها به گام‌های پایانی توافق تشکر می‌کنیم. در گفتگو‌ها با وزیر خارجه قطر به نقش غیرسازنده و اقدامات مداخله آمیز امریکا و سه کشور اروپایی در اغتشاشات اخیر در ایران اشاره کردم، ولی در خصوص تلاش‌های قطر و انتقال پیام‌ها در حل مسئله گفتگو و برای لغو تحریم‌ها از هرگونه ابتکار عملی که توسط دوستان ما در قطر در دستورکار قرار گرفته، استقبال می‌کنیم». وزیر خارجه در ادامه تأکید کرد: «امروز در خصوص موضوعات مختلف دوجانبه به ویژه توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی در بخش‌های خصوصی و دولتی گفتگو کردیم. در خصوص رفع برخی موانع احتمالی و ضرورت سرعت بخشیدن به توسعه هر چه بیشتر مناسبات اتفاق نظر داشتیم. از دیدگاه قطر برای ترویج گفتگو‌های منطقه‌ای استقبال کردیم و طبعاً این دیدگاه می‌تواند نقش بسیار مؤثری در سرعت بخشیدن به برخی سوءتفاهمات، تنش‌ها و مشکلات منطقه کمک کند.»
سفر وزیر خارجه قطر به تهران برای انتقال پیام امریکایی‌ها در حالی است که در ماه‌های اخیر کشور‌های غربی بار‌ها از طریق کانال عمان و قطر به ایران پیام فرستاده‌اند که قصد دارند بر سر موضوعات باقی مانده مذاکره کنند، اما با این حال در عمل اقدامی برای نشستن مجدد در پای میز مذاکره از خود نشان نداده‌اند. این درحالی است که مقامات واشنگتن و حتی اخیراً مقامات انگلیس و آلمان گفته‌اند که مسئله احیای برجام را از دستور کار خود خارج کرده و بر اغتشاشات داخل ایران متمرکز هستند. امریکا و اروپایی‌ها در ماه‌های اخیر به بهانه نقض حقوق بشر در ایران و در حمایت از اغتشاشات، تحریم‌های جدیدی را علیه مقامات و نهاد‌های امنیتی ایران اعمال کرده‌اند. مقامات کاخ سفید که میز مذاکرات را ترک کرده‌اند همواره ایران را به خواسته‌های فرابرجامی متهم می‌کنند که راه رسیدن به توافق احتمالی را دشوار می‌کند، اما مقامات ایرانی همواره این ادعا‌ها را رد کرده و گفته‌اند که به اجرای آنچه در مفاد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ اشاره شده است، تأکید دارند. امریکا و متحدانش سعی دارند برنامه موشکی و رفتار‌های منطقه‌ای ایران را هم در توافق جدید بگنجانند، اما تهران گفته که این مسائل خط قرمز هستند و گفتگو بر سر آن‌ها امکان ندارد. 
 بررسی مسائل منطقه 
علاوه بر مسئله برجام، مسائل منطقه هم توسط دو وزیر مورد بررسی قرار گرفت. وزیر خارجه در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالی در مورد نگاه ایران به گفتگو‌های منطقه‌ای تصریح کرد: توجه به همسایگان و گسترش همکاری‌ها با آنان از اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم است. ما با همسایگان‌مان ارتباط و تعامل داریم و با چالشی مواجه نیستیم. در ارتباط با تعامل با کشور‌های حاشیه خلیج فارس نیز با پیشرفت‌های خوبی روبه‌رو بوده‌ایم. در همین چارچوب شاهد ارتقای سطح روابط ایران با دو کشور کویت و امارات بودیم. چنان‌که سفرای این دو کشور در تهران مستقر شدند. تاکنون از طریق عراق گفتگو‌ها و تبادل پیام‌هایی بین تهران و ریاض صورت گرفته است. چند دور مذاکره بین دو کشور انجام شده است و قرار است دور جدید گفتگو‌ها بین دو کشور به شکلی که توافق می‌شود ادامه پیدا کند. بین ایران و بحرین نیز از طریق واسطه‌ای تبادل پیام در جریان است.» 
به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان همچنین درباره تحولات فلسطین که این روز‌ها به کانون توجهات جهان اسلام تبدیل شده است هم اشاره کرد و گفت: «موج بی‌سابقه اقدامات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، قدس شریف و اردوگاه جنین در روز‌های اخیر با شهادت بیش از ۳۱ فلسطینی همراه بوده و این مایه تأسف است برای همه ما به عنوان کشور‌های اسلامی که در سال گذشته میلادی بیش از ۲۳۰ فلسطینی به دست جنایتکاران اشغالگر قدس به شهادت رسیدند. مقاومت فلسطینی پاسخ لازم را داده و خواهد داد و مسئله فلسطین به عنوان موضوع اول است. اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم را قویاً محکوم می‌کنیم». افغانستان هم یکی از موارد مورد بحث بود که وزیر خارجه در این مورد بیان کرد: «در دیدار امروز با وزیر خارجه قطر در ارتباط با تحولات افغانستان نیز صحبت کردیم. ما گرچه سطحی از مناسبات را با هیئت حاکمه موقت افغانستان برقرار کرده‌ایم، اما بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان برای بازگشت ثبات و آرامش در این کشور تأکید داریم.» 
وزیر خارجه همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در ارتباط با تروریسم اقتصادی اعمال شده علیه ایران از سوی امریکا و تأثیر تعامل با همسایگان در خنثی کردن این موضوع، گفت: «متأسفانه پیگیری تروریسم اقتصادی علیه کشور‌های مستقل در دستور کار امریکاست. ایران از روش‌های مختلفی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها استفاده کرده و به این کار ادامه می‌دهد و ما به همکاری‌های خود با دوستان‌مان در منطقه برای مقابله با این اقدامات غیرسازنده که در واقع نقض سیستماتیک حقوق بشر است ادامه می‌دهیم.» دو وزیر همچنین اهانت به قرآن کریم را در اروپا محکوم و تأکید کردند که این اقدامی است که باعث نفرت‌پراکنی و منجر به اختلافات بیشتر بین ادیان مختلف می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار