کد خبر: 1134158
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

صفحات اینستا و توئیتر اکانت «۱۵۰۰ تصویر» با جمله «با عرض شرمندگی ما نیستیم یک مدت. برمی‌گردیم. مخلصیم» یک خداحافظی ظاهراً موقت را اعلام کرد. ۱۵۰۰تصویر یک حساب کاربری ضدایرانی در شبکه‌های اجتماعی توئیتر، اینستاگرام و تلگرام بود که ابتدا برای پیگیری و بازنشر تصاویر و اخباری که ادعا می‌کرد در مورد کشته‌شدگان آبان۱۳۹۸ است، شروع به فعالیت کرد، اما پس از آن در نقش یک منبع شایعات ضدنظام ایفای نقش می‌کرد. در جریان آشوب‌های پس از مرگ مهسا امینی در پاییز سال جاری هم این نقش برجسته‌تر دنبال شد. عدد ۱۵۰۰ اشاره به ادعای رویترز در مورد تعداد کشته‌شدگان اغتشاشات و اعتراضات آبان۱۳۹۸ دارد.
خبر دروغین و آمارسازی رویترز در مورد آبان ۹۸ و سپس اکانت- رسانه زدن به نام آن، در کنار سابقه کشته‌سازی براندازان در آشوب‌های مختلف، نشان می‌داد برنامه‌ریزی برای جا انداختن این کشته‌سازی هزارو ۵۰۰ تایی از قبل و به شکل هماهنگ انجام شده است. از سویی، هویت گردانندگان این اکانت‌ها هم مشخص نیست و تاکنون تیم پشت پرده آن معرفی نشده است.
نکته جالب توجه آنکه بسیاری از رسانه‌های ضدایرانی غربی از این اکانت به عنوان منبع خبری استفاده می‌کردند و تصاویر و اخبار آن را مورد پوشش قرار می‌دادند. همین رویداد باعث اعتبار کاذب این اکانت نزد ضدانقلاب شد. بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، گاردین، دویچه وله، رادیو فردا و صدای امریکا در مواردی اقدام به بازنشر مطالب این اکانت کرده بودند.
با این توضیحات و شناخت اجمالی این اکانت برانداز، حال می‌توان جالب بودن این توئیت را که مدتی نیستیم، بیشتر درک کرد. یکی از آخرین سوژه‌های این اکانت و همفکران مجازی و رسانه‌ای‌اش، ادعای دستگیری، شکنجه و به کما رفتن «حسن فیروزی» بود که تصاویر بدن مجروحش و فایل صوتی او از اوین هم منتشر کردند. با این حال با اعلام دستگاه قضایی ایران مبنی بر نبودن فردی به این نام در زندان و سپس دستگیری حسن فیروزی و افشای اینکه همه آنچه انجام شد، یک سناریو بوده، این اکانت‌ها و رسانه‌ها دچار شکست بدی شدند. همین ضربه برای رفتن به مرخصی اجباری کفایت می‌کرد.
از سویی، با نتیجه نگرفتن از آشوب‌ها، طبیعی است که پروژه و صرف بودجه برای آن، حداقل تا مدتی متوقف شود. این اکانت‌ها از «شنبه تغییر نظام» و «جمهوری اسلامی اولین برف امسال رو نمی‌بینه» رسیدند به «شرمنده یک مدتی نیستیم» و به نظر می‌رسد بودجه مربوط به این پروژه حداقل فعلاً به پایان رسیده است.
حال باید دید رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی و رادیو‌امریکا و غیره، به سکوت خود در مورد خداحافظی منبع خبری‌شان ادامه خواهند داد یا در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهند کرد. مثلاً بی‌بی‌سی چرا در مورد هویت گردانندگان این اکانت گزارش نمی‌رود یا با افراد در زمینه چرایی تعطیلی آن مصاحبه ترتیب نمی‌دهد؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار