کد خبر: 1134157
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

روزنامه اعتماد تیتر یک دیروز خود را به سخنان سیدحسن خمینی در دیدار با اعضای دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی اختصاص داده بود؛ تیتری با این عبارات: «پایگاه اجتماعی حکومت را از دوش «محرومین» روی دوش «متدینین» گذاشته‌ایم».
سیدحسن خمینی در این دیدار با اشاره به تأکید حضرت امام خمینی بر توجه انقلاب و جمهوری اسلامی به مستضعفان و کوخ‌نشینان، گفته که «این نکته بسیار مهمی است که ما توجه کنیم پایگاه اجتماعی و مخاطب امام در وهله اول «محرومین» بودند و انقلاب دین خود را به آن طبقه ادا کرده است... در ابتدای انقلاب کار‌هایی مثل تأسیس جهاد سازندگی، کمیته امداد، بنیاد مسکن و حساب صد امام انجام شده که طعم انقلاب را به ذائقه طبقه ضعیف که پایه‌گذاران انقلاب بوده‌اند، بسیار خوب چشاند، اما بعد‌ها این وضعیت تا حدی تغییر کرد. ما آرام‌آرام پایگاه اجتماعی حکومت را از دوش طبقه محرومین روی دوش طبقه متدینین برده‌ایم و تخاطب ما بیشتر با طبقه متدینین شده است. درست است که متدینین هسته سخت دفاع از جمهوری اسلامی هستند، ولی در ابتدا مخاطب ما همیشه طبقه محروم بوده و تلاش‌ها برای همان‌ها بوده است.»
شاید منظور سیدحسن خمینی این بوده که برای قشر ضعیف جامعه کم‌کاری شده است. این امری است که مورد اذعان مسئولان است، (در واقع صحیح‌تر این حرف آن است که مرفهان از برخی برنامه‌های اقتصادی بیشتر متنفع شدند وگرنه کار برای محرومان بسیار انجام شده است) گرچه اصلاح‌طلبان اغلب شعار‌های اقتصادی ندارند و تلاش می‌کنند به کمک وعده‌های پیرامون آزادی‌های سیاسی و اجتماعی کسب رأی کنند، اما در هر حال چرا باید متدینین را یک قشر و محرومان را قشر دیگری دید؟ به طور مثال، همان روح‌الله عجمیان و خانواده‌اش که به قول سیدحسن خمینی، هسته سخت دفاع از جمهوری اسلامی هستند و در این راه جان خود را تقدیم کردند، از محروم‌ترین افراد جامعه محسوب می‌شوند.
از سویی، قشر ضعیف چه زمانی نادیده گرفته شد؟ آیا در دولت سازندگی هاشمی‌رفسنجانی نبود؟ یا در دولت توسعه سیاسی محمد خاتمی؟ و آیا سیدحسن خمینی مدافع و حامی این دو رئیس‌جمهور سابق نیست؟
نکته‌ها در مورد سخنان سیدحسن خمینی یک سو و سوی دیگر بدتر کردن این سخنان با تحلیل و در واقع مصادره به مطلوب روزنامه اعتماد است که نوشته: «.. به اعتقاد سیدحسن خمینی در عمل، باعث شد انقلاب از یکی از بنیادی‌ترین گزاره‌های ماهوی خود (ارتباط با طبقات محروم و متوسط) فاصله بگیرد و تنها رضایت یک قشر خاص از طیف‌های متدین و مذهبی را مورد توجه قرار دهد»، کجا سیدحسن خمینی یک قشر خاص از متدینین را برای بیان این موضوع جدا کرد؟
جالب اینکه ارتباط با قشر محروم جامعه هم از طریق کار‌های جهادی و میدانی، کار متدینین جامعه است و اصلاح‌طلبان درگیر شعار‌های شیک برای طبقه متوسط رو به بالای جامعه هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار