کد خبر: 1133700
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
با نگاهی به جنگ ۱۲ ساله سوریه و اقدامات گروه های تروریستی - تکفیری مورد حمایت جبهه غربی - عربی - صهیونیستی مشخص می شود که شماری از کشورهای عربی حامی گروه های تروریستی در این کشور بوده اند که مهم ترین آنها عربستان می باشد.
 

با آغاز بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) و تبدیل آن به جنگ بین المللی علیه مردم این کشور، پای کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه، عربستان، قطر و امارات به همراه رژیم صهیونیستی به این جنگ باز شد و آنها همراه و حامی تروریست ها در این بحران که پس از مدتی به جنگ بین المللی تبدیل شد، گردیدند.

هر چند امارات پس از حدود یکسال از آغاز بحران سوری پای خود را از این بحران و حمایت از تروریست ها بیرون کشید و حتی در تاریخ ششم دی ماه سال ۱۳۹۷ سفارت خود را در دمشق را بازگشایی کرد، اما دو کشور عربستان و قطر هنوز هم به حمایت های خود از تروریست های در حال جنگ در سوریه ادامه می دهند.

با توجه به تغییر برخی شرایط منطقه و زمزمه های برقراری احتمالی رابطه میان آنکارا - دمشق موجب شده تا برخی از کشورهای عربی نیز احتمالا مسیر گذشته خود را اصلاح کرده و به حمایت از تروریست ها پایان دهند و راه ترمیم رابطه با دمشق را پی بگیرند.

در این خصوص روزنامه الوطن گزارش داده که ریاض به دنبال راهی برای برقراری ارتباط مجدد با دمشق هست.

به نوشته این روزنامه، "فیصل بن فرحان" وزیر خارجه عربستان اخیراً با "گیر پدرسن" نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه دیدار و در خصوص روند سیاسی سوریه صحبت کرده و همچنین در گفت وگو با خبرگزاری آمریکایی "بلومبرگ" از اقدامات صورت گرفته در این زمینه خبر داده و گفته که این امر مستلزم انجام اقدامات بیشتری است.

اظهارات وزیر امور خارجه عربستان در خصوص روابط با سوریه طبیعتا به طور تصادفی انجام نشده و این اظهارات به دنبال مجموعه ای از اقدامات برای از سرگیری روابط اعراب به ویژه عربستان با سوریه از جمله سفر اخیر "عبدالله بن زاید" وزیر خارجه امارات به سوریه و دیدارش با "بشار اسد" رئیس جمهور این کشور می باشد.

باید گفت که سفر اخیر وزیر خارجه امارات به دمشق در راستای ازسرگیری روابط اعراب با سوریه و ایجاد یک گشایش سیاسی در روابط دمشق با جهان عرب می باشد که با آغاز بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ و حمایت برخی از کشورهای عربی از تروریست ها با مشکل روبه رو شد.

منابع آگاه در خصوص اقدامات اخیر کشورهای عربی برای بهبود روابط با سوریه به روزنامه «الوطن» اعلام کردند که سفر اخیر وزیر خارجه امارات به سوریه در چارچوب احیای روابط کشورهای عربی و سوریه به ویژه روابط دمشق - ریاض انجام شده است. در بیانیه دفتر ریاست جمهوری سوریه که به دنبال استقبال بشار اسد از وزیر خارجه امارات اعلام شد، بر اهمیت ازسرگیری روابط دوجانبه میان دو طرف و نقش مثبت امارات در منطقه تأکید شده است.

در همین راستا چندی پیش "حسام لوقا"، رئیس دستگاه اطلاعات سوریه به ریاض سفر و با مقامات این کشور دیدار کرد.

یکی دیگر از نمادهایی که نشان می دهد احتمالا ریاض درخصوص نگاه به دمشق تغییر مسیر داده، برافراشته شدن پرچم سوریه در خیابان‌های ریاض در جریان نشست سران کشورهای عربی و چین می باشد. پس از این اقدام ریاض بود که وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که هیچ گونه مخالفت سیاسی برای وارد کردن تولیدات عربستان به سوریه وجود ندارد. با اینکه این یک اقدام اقتصادی است، اما ابعاد سیاسی روشنی دارد.

برخی منابع اعلام کرده اند که شاخص‌های سیاسی منتشر شده اخیر از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، در خصوص مسایلی همچون جنگ اوکراین و رابطه با چین، نشان می‌دهد که این کشورها سیاست‌های متفاوتی در قبال آمریکا در خصوص مسایل منطقه اتخاذ کرده‌اند. این کشورها سیاست‌هایی در وهله اول در راستای منافع سیاسی خود و در وهله دوم ایجاد روابط خوب با دمشق اتخاذ کرده‌اند که احتمالاً یکی از اولویت‌های منافع این کشورها است. برقراری مجدد رابطه میان ابوظبی و دمشق و همچنین تلاش آنکارا برای برقراری رابطه با دمشق نیز در همین راستا ارزیابی می شود.

البته باید گفت که آمریکا علنا مخالفت خود را با برقراری رابطه میان ریاض و آنکارا با دمشق اعلام کرده است.

"درک شولت" مشاور وزارت خارجه آمریکا به طور صریح اعلام کرده که واشنگتن مخالف عادی سازی روابط میان عربستان و سوریه می باشد، اما از قرار معلوم ریاض همچون موضوع چین و اوکراین توجهی به درخواست های آمریکا ندارد.

از قرار معلوم با توجه به تلاش های آنکارا برای عادی سازی روابط با دمشق، کشورهای عربی همچون عربستان نگران از عقب ماندن هرگونه تحول ممکن در روابط سوریه و ترکیه هستند و نمی‌خواهند از این روند دور و یا عقب بمانند.

مطمئنا نزدیکی کشورهای منطقه به هم و دوری از اختلاف و جنگ بهترین گزینه برای منطقه می باشد، گزینه ای که در سال های اخیر برخی کشورهای عربی و ترکیه عکس آن را در سوریه انجام دادند.

حال باید منتظر بود و دید در روزها و ماه های آینده پرونده اختلاف کشورهایی عربی و ترکیه با سوریه به چه سرانجامی می رسد و آیا آنها واقعا از مسیر ۱۲ ساله گذشته باز می گردند و یا خیر؟

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار