کد خبر: 1133465
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
علی حسن حیدری
عده‌ای چنین استدلال می‌کنند که امریکا منافعی در اوکراین ندارد، یا اگر منافعی داشته باشد، بیشتر اخلاقی است. البته استدلال اخلاقی برای واقعیات سخت‌افزارانه ژئوپلیتیکی نه مناسب است و نه کافی. امریکا در جنگ اوکراین منفعت حیاتی دارد. امریکا به دلیل بعد جغرافیایی همواره از حمله زمینی مصون بوده است؛ تهدیدات علیه امریکا تنها از طریق اقیانوس‌ها ممکن است و بر همین اساس از سال ۱۹۰۰ تاکنون تأمین امنیت دریاها، «مبنا و پایه امنیت ملی» امریکا قرارگرفته است. 
تضعیف روسیه به عنوان یک رقیب ژئوپلیتیک برای امریکا، تنها یکی از انگیزه‌های امریکا برای ادامه جنگ در اوکراین است. امریکا قصد دارد با تداوم جنگ اوکراین هم روسیه را تضعیف کند و هم بر سیاست، اقتصاد و امنیت اروپا اثر بگذارد تا قاره سبز را همچنان در منظومه‌ای از مدیریت جهانی خود حفظ کند. این برهان روشنی برای تداوم  و فرسایشی کردن آن به نفع امریکا، البته به ضرر اروپا و اوکراین است. با عنایت به موقعیت ژئوپلتیک ویژه اوکراین، اهمیت ناوگان دریایی و تسلط بر شاهراه‌ها و بغاز‌های آبی برای امریکا به اندازه اهمیت جنگ در خشکی است. از این رو اگر زمانی کشوری بر شبه‌جزیره اروپا مسلط شود به طوری که بتواند منابع انسانی و مادی آن را تصاحب کند، این موضوع به معنی ظهور یک نیروی دریایی تهدید آمیز علیه امریکا است. 
امریکا برای پیشگیری از تسلط قدرت‌های دیگر بر شبه‌جزیره اروپا ناچار به مقابله با آن، پیش از وقوع آن است و همین معمای منفعت امریکا در اوکراین است. البته با وجود اینکه روسیه در یک اقدام پیشدستانه برای محدود ساختن تهدید «ناتو» دست به حمله به اوکراین زده است، حتی اگر بتواند اوکراین را مهار و رام کند، غرب اوکراین، متحد ناتو باقی خواهد ماند. بنابر دلایل ذکرشده، کاملاً طبیعی و منطقی است که روسیه نیاز به حفظ فاصله‌ای ایمن از بازیگرانی مانند امریکا و متحدان او در «ناتو» داشته باشد و تلاش نماید غرب را وادار به دور شدن از مرز‌های غربی خودکند. چنین رفتاری از جانب مسکو تهدید بزرگی علیه امنیت ملی امریکا تلقی می‌شود؛ بنابراین حمایت از نیرو‌های اوکراینی برای متوقف ساختن روسیه، همزمان با تحمیل یک جنگ اقتصادی موازی علیه مسکو می‌تواند به مثابه چک تضمینی برای توقف بزرگ‌ترین مانع گسترش ناتو به شرق باشد. با توجه به وضعیت توصیف شده، امریکا به عنوان زمینه‌ساز جنگ اوکراین و عامل تداوم و تشدید آن، منافع راهبردی و تاکتیکی بسیاری در حوزه‌های ژئواکونومیک، ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیکی را تعقیب می‌کند که به اختصار درچند محور مورد اشاره قرار می‌گیرد:
تسلط بر حوزه انرژی و مدیریت آن: درحوزه مدیریت اقتصاد جهان هم اکنون، یک جنگ جهانی انرژی در جریان است. امریکا پس از دستیابی به جایگاه صادرکننده انرژی و تغییر وضعیت از یک کشور وارد‌کننده به کشور صادرکننده انرژی درجهان، با طراحی راهبرد مدیریت انرژی، تلاش دارد با ایجاد یک معادله متناسب با منافع بلند مدت خود، عمده‌ترین کشور‌های تولیدکننده نفت جهان را یا تحت کنترل بگیرد یا تولیدکنندگان سرکش (ونزوئلا، روسیه، ایران) را از بازار نظام مدیریت انرژی بیرون کند و یا در دایره مدیریت خود محدودکند. از این رو در جنگ اوکراین به دنبال آن است که روسیه- به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت و گاز در جهان و ابرقدرت انرژی- را با اتخاذ تدابیرمحدود‌کننده و کنترلی، تابع سیاست‌های کلان خود کند یا از بازار حذف نماید. 
مهار و مدیریت کشور‌های اروپایی با کنترل بازار و قیمت انرژی: امریکا تلاش دارد، به موازات اتخاذ رویکرد تضعیف جایگاه روسیه و یا حذف آن، اروپا را در بحث انرژی به امریکا وابسته کند و این کشور‌ها را ذیل یک ائتلاف جهانی به رهبری خود قراردهد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین بعد از بحران اوکراین قیمت گاز در اروپا ده برابر قیمت آن درامریکاشد. شرکت‌های امریکایی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در هر محموله گاز طبیعی به اروپا سود کردند. 
فروش تسلیحات و رونق دادن به کارخانه‌های تولید اسلحه: گزارش‌های منتشرشده بعد از جنگ اوکراین تأیید می‌کند که فروش تسلیحات امریکا در سال مالی ۲۰۲۲ میلادی به ۵۰میلیارد دلار اسلحه رسیده است که نسبت به سال قبل آن افزایش بالایی داشته است. به گفته عضو سابق پارلمان انگلیس جورج گالووی، امریکا حاضر است تا آخرین قطره خون اوکراین جنگ را ادامه دهد. در پایان هم حاضر است تا آخرین قطره خون اروپا، این جنگ ادامه یابد. 
 جنگ اوکراین علاوه برموارد ذکر شده منافع راهبردی معین دیگری مانند باز‌سازی اتحاد ناتو، استمرار و تقویت هژمونی امریکا برآن، زمینه‌سازی برای اعزام نیرو و ارسال و استقرار تسلیحات پیشرفته بیش‌تر به بالتیک (استونی، لتونی و لیتوانی) و شرق اروپا (لهستان و رومانی) وتحقق اهداف راهبردگسترش ناتو به شرق و بالاخره تمرین مقدماتی برای جنگ احتمالی با روسیه درآینده وآزمایش سلاح‌های جدید در میدان جنگ در کشوری ثالث در نبرد غیرمستقیم با روسیه و تخلیه اطلاعاتی و توانمندی سخت افزاری و نرم افزاری روسیه در سطح با طولانی کردن جنگ و هیبریدی کردن نبرد در میدان و زمین اوکراین. از منافع آشکار امریکا درتشویق روسیه و اوکراین به جنگ، تداوم آن است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار