کد خبر: 1133085
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲
مدیرکل طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت از آغاز مرحله کشوری ادغام طب ایرانی در شبکه بهداشت کشور و پوشش ۴۰ درصدی طب ایرانی در این شبکه خبر داد.
نفیسه حسینی یکتا،مدیرکل طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در مراسم اختتامیه سومین جشنواره طب ایرانی، از آغاز مرحله کشوری ادغام طب ایرانی در شبکه بهداشت کشور و پوشش ۴۰ درصدی طب ایرانی در این شبکه خبر داد.

ویگفت:این ادغام با هدف اصلاح شیوه زندگی مردم انجام شده و تاکنون در 14 دانشگاه علوم پزشکی کشور اجرایی شده است که سال آینده به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

وی افزود: این اتفاق مهم در حوزه ادغام طب ایرانی در نظام سلامت در حوزه بهداشت انجام شد. استفاده از آموزه های طب ایرانی در اصلاح سبک زندگی در نظام شبکه، پس از پایلوت در یزد در فاز دوم به انجام رسید.

60 هزار دانشجوی علوم پزشکی طب ایرانی را گذرانده‌اند

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان این که تاکنون 60 هزار دانشجوی علوم پزشکی در هفت رشته، دو واحد درس مربوط به طب ایرانی را گذرانده‌اند، افزود: تدوین برنامه‌های درسی متعدد طب ایرانی برای تربیت نیروی مورد نیاز در دانشگاه‌های علوم پزشکی، راه اندازی دبیرخانه طب ایرانی در سازمان نظام پزشکی، راه اندازی کارگروه احیای میراث مکتوب با همکاری کتابخانه‌های کشور و تشکیل کمیته مشترک گردشگری و طب ایرانی با همکاری وزارت گردشگری، از برنامه‌های یک سال اخیر دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت بوده است.

حسینی یکتا بیان کرد: قطعی شدن تحت پوشش قرار گرفتن ویزیت متخصصان ایرانی، پوشش 100 درصدی پرداختی از جیب مردم، حمایت از پوشش داروهای طب ایرانی، تدوین 22 راهنمای بالینی طب ایرانی و راه انداری کلینیک‌های بین رشته‌ای با نگاه ادغام، نیز طی این یک سال انجام شده است.

وی ادمه داد: داروسازی سنتی ظرفیتی است که بسیار اثرگذار است. با مشارکت سازمان غذا و دارو و تدوین و ابلاغ آیین نامه‌ها در مراحل تولید و عرضه این داروها، انقلابی در چرخه اقتصادی و تولید اشتغال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه هر مکتب طبی، انتقال دهنده فرهنگ خود نیز هست، تصریح کرد: بین‌المللی سازی طب ایرانی، موجب انتقال این فرهنگ به جهان می شود و مکاتبه با  سازمان بهداشت جهانی برای به رسمیت شناختن طب ایرانی در حال انجام است و طب ایرانی در کمیته های who  حضورمستمر دارد.

اجرای طرح نهضت سواد سلامت آموزی

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت یادآور شد: امروز «طرح نهضت سواد سلامت آموزی» با هدف آموزش اصلاح سبک زندگی به دانش آموزان، معلمان و اولیاء آنان در سومین جشنواره طب ایرانی رونمایی می شود، زیرا طب ایرانی از سنین کودکی آموزش داده می شود‌.

وی تصریح کرد: این طرح با همکاری دانشگاه ها، سازمان های مردم و نهاد و آموزش و پرورش اجرا خواهد شد. طرح به طور آزمایشی در تهران شروع شده و سپس در سراسر کشور اجرا می شود. این طرح دارای آموزه های ساده برای آموزش تغییر سبک زندگی و مهار بیماری های غیرواگیر است.

استفاده از 10 داروی طب ایرانی در مهار کرونا

 حسینی یکتا گفت: در یک سال گذشته از ظرفیت طب ایرانی در مهار کرونا بهره گیری زیادی شد. تعداد مراکز طب ایرانی از ۷ مرکز در موج پنجم کرونا به ۱۵۸ مرکز اعم از مراکز مراجعات سرپایی و مشاوره تلفنی ارتقا یافت و ۱۰ داروی طب ایرانی برای درمان کرونا وارد بازار شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش جایگاه طب ایرانی در اسناد بالادستی را چنین تشریح کرد: در سال ۸۶ رهبر معظم انقلاب از افتتاح دانشکده‌های طب سنتی به عنوان مژده یاد کردند و در سال ۹۲ سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی ابلاغ و وظایف همه بخش‌ها در آن تبیین شد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت افزود: در سال ۹۳ که سیاست‌های کلی سلامت ابلاغ شد. در بند دوازده این سیاستها توسعه طب سنتی به عهده وزارت بهداشت قرار گرفت و در برنامه ششم توسعه نیز بدان تاکید شد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در سنوات گذشته خاطرات خوبی درباره رفتار با طب ایرانی نداشته‌ایم، گفت: در سند تحول دولت مردمی سیزدهم، توسعه حوزه طب ایرانی مورد تاکید ویژه قرار گرفته  است. همچنین اقدامات موثر و کارآمدی برای جبران عقب ماندگی‌های گذشته در حال انجام است.

وی در پایان تسهیل راه اندازی برخی از دانشکده‌های ایرانی و بررسی راه اندازی دانشکده‌های متعدد متقاضی رشته‌های طب ایرانی را اقدامات دیگر در جهت جبران عقب ماندگی‌ها در طب ایرانی برشمرد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار