کد خبر: 1132949
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۱
بر اساس اعلام منابع آگاه، رئیس جدید جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز قصد دارد با دنباله‌روی از نانسی پلوسی، با پذیرش ریسک برانگیختن خشم چین به تایوان سفر کند.

پایگاه خبری آمریکایی «پانچبول نیوز» از یک مقام آگاه گزارش کرد، پنتاگون برای سفر «کوین مک‌کارتی»، رئیس جمهوریخواه دوره جدید مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان در اواسط سال ۲۰۲۳ تدارک می‌بیند.

طبق گزارش این پایگاه آمریکایی، مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا پیش‌بینی می‌کنند مک‌کارتی در فصل بهار آتی به تایوان سفر کند.

پنتاگون در مراحل اولیه برنامه‌ریزی برای یک تور سفر‌های کوین مک‌کارتی از جمله سفر به تایوان است. در حالی که «نانسی پلوسی»، رئیس قبلی مجلس نمایندگان آمریکا ماه اوت چین را به چالش کشید و به سفر خصمانه به تایوان رفت، پنتاگون برای تکرار این سفر از سوی مک‌کارتی، در حال کار به روی لجستیک امنیتی این سفر و پاسخ مورد انتظار پکن که تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، است.

سفر تحریک آمیز ماه اوت گذشته پلوسی، پکن را به نشان دادن واکنشی شدید از جمله با اجرای رزمایش‌های نظامی گسترده در نزدیکی این جزیره واداشت.

مک‌کارتی که در آن زمان در دور قبلی مجلس نمایندگان آمریکا، رهبر اقلیت این مجلس بود، از سفر پلوسی به تایوان حمایت کرد. او در ماه ژوئیه وعده داده بود، در صورتی که جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره‌ای ماه نوامبر بر مجلس نمایندگان آمریکا مسلط شوند و او به ریاست این مجلس برسد، به تایوان سفر خواهد کرد.

سفر مک‌کارتی به تایوان باعث خواهد شد روابط چین و آمریکا که همین الان نیز بسیار تیره است، دچار التهاب و تنش حتی بیشتری شود. در مجلس نمایندگان آمریکا گروه‌های قانونگذاران جمهوریخواه و دموکرات دولت بایدن را تحت فشار قرار داده‌اند که تا یک موضع سرسختانه‌تر علیه چین اتخاذ کند.

به نوشته روزنامه «نیویورک پست»، اوایل ماه جاری میلادی، مجلس نمایندگان آمریکا رای به تشکیل یک کمیته منتخب جدید برای چین در این مجلس را داد و این کمیته قرار است روی «تهدید حزب کمونیست چین برای اقتصاد آمریکا» تمرکز کند. کوین مک‌کارتی که رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکاست، از اعضای این کمیته خواهد بود.

دولت جو بایدن در ابتدای امر با سفر پلوسی به تایوان که همراه با پنج عضو دیگر کنگره آمریکا انجام شد، به دلیل ریسک‌ها و مسائل دیپلماتیک مخالفت و تلاش کرد فاصله خود را با این اقدام پلوسی حفظ کند هر چند که رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا اجازه پیدا کرد این سفر را با یک جت نظامی انجام دهد.

آمریکا برای سفر احتمالی مک‌کارتی به تایوان نیاز دارد، برنامه‌ریزی‌های امنیتی و تدارکات قابل توجهی را در قبال پاسخ چین در نظر بگیرد.

مقامات ارشد چین با انقاد شدید از سفر پلوسی به تایوان، آن را ناقض سیاست آمریکا در قبال تایوان و اصل چین واحد دانستند.

در ماه‌های گذشته چندین قانونگذار و مقام آمریکایی با به چالش کشیدن مخالفت چین، به تایوان رفتند که جدیدترین مورد مربوط به سفر هفته قبل «تاد یانگ»، سناتور آمریکایی به این جزیره است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار