کد خبر: 1132916
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی  آموزش و پرورش در گفتگو با «جوان» خبر داد
محسن پورعرب‌
 
 یک‌شنبه گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد که حاکی از تصمیم آموزش و پرورش درباره هیئت امنایی شدن مدارس بود. رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش در این‌باره گفته بود: در راستای مردمی‌سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و شعار دولت مردمی، کیفیت بخشی، تقویت و ارتقای مشارکت عوامل سهیم و مؤثر و گسترش متوازن مدارس هیئت امنایی در دستور کار قرار گرفته‌است. 
 
محمودزاده با انتقاد از نگاه مشارکتی صرفاً مالی به مدارس هیئت امنایی، از چرخش تحولی دولت به مشارکت چند‌وجهی اجتماعی، تربیتی خانواده‌ها، مردم و نهاد‌های دولتی عمومی و غیردولتی اشاره کرد و اظهار داشت: با بازخوانی تجربه سال‌های گذشته این مدارس و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن‌ها ساز و کار‌ها به نحوی پیش‌بینی می‌شود که از افزایش عدالت و همچنین کیفیت در توسعه این مدارس اطمینان حاصل شود با اجرایی شدن این رویکرد، شاهد تسهیل درسیاست‌های راهبردی وزارت آموزش و پرورش از جمله توسعه مشارکت مردمی در نظام تعلیم و تربیت و حرکت در مسیر کاهش تمرکز امور، ایجاد زمینه‌های مناسب برای تقویت مدارس، ارتقای سطح مهارت‌های علمی، فرهنگی و ورزشی دانش‌آموزان و حرکت در مسیر برقراری عدالت تربیتی وآموزشی که شعار اصلی دولت مردمی سیزدهم است، در مدارس کشور باشیم. 
با این حال، پس از انتشار این خبر در برخی محافل و شبکه‌های اجتماعی اظهارات رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش در راستای خصوصی‌سازی آموزش و پرورش و نابودی اصل ۳۰ قانون اساسی و آموزش رایگان تفسیر شد. 
احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش ضمن رد این ادعا‌ها در گفتگو با خبرنگار روزنامه جوان گفت: اعتقاد ما این است که تربیت دانش‌آموزان تنها به وسیله آموزش و پرورش تربیت خوبی نخواهد بود به همین منظور بر این باوریم که تمام ارکان که شامل خانه، محله، مسجد، مدرسه، رسانه و فضای مجازی هستند باید در تربیت دانش‌آموزان مشارکت داشته‌باشند. بنابراین در دولت سیزدهم درتلاش هستیم که این مشارکت شکل بگیرد و این ارکان با هم ارتباط داشته باشند. در این صورت خانواده در مدیریت مدرسه نقش خواهد داشت. 
محمودزاده در ادامه با بیان اینکه اولیا باید در جریان امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزشان قرار بگیرند، افزود: در تلاش هستیم ساختاری را تعریف کنیم که این ارکان بتوانند به فضای مدرسه ورود کنند. 
 مشارکت خانواده‌ها غیرمالی خواهد بود
محمودزاده در ادامه با بیان اینکه در کشور بالغ بر ۹۰ هزار مدرسه دولتی داریم، تأکید کرد: وقتی می‌گوییم مشارکت برخی گمان می‌کنند قرار است بار مالی مدارس را به دوش دیگر ارکان بیندازیم، در صورتی که طبق آنچه مورد تأکید دولت سیزدهم قرار دارد، این مشارکت مالی نخواهد بود. قرار است یک مشارکت چند وجهی صورت پذیرد به این شکل که خانواده در تأسیس مدرسه، در مدیریت مدرسه و در محتوای مدرسه مشارکت داشته باشد. 
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که آیا دولت با این نوع مشارکت مخالف نیست که به عنوان مثال هزینه و اعتبارات مدارس دولتی را بپردازد، اما در شیوه مدیریت مدرسه دیگر تصمیم‌گیر نهایی نخواهد بود و سایر ارکان نیز صاحب نظر خواهند بود، تصریح کرد: این تکلیف سند تحول بنیادین است که تمام ارکان پای کار مدرسه بیایند، چراکه قرار است یک دانش‌آموز شش ساحتی تربیت کنیم و دیگر نمی‌خواهیم یک دانش‌آموز تک‌بعدی داشته باشیم. محمودزاده همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا طرح هیئت امنایی شدن تمام مدارس را شامل می‌شود یا خیر، اظهار کرد: این طرح تمام مدارس منهای مدارس غیردولتی را شامل می‌شود. لازم است بار دیگر تأکید کنم که هدف مشارکت در مدیریت مدرسه است. 
وی خاطر نشان کرد: در حال مطالعه طرح هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم از سال ۱۴۰۲ این طرح عملیاتی شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار