کد خبر: 1132830
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
رئیس جمهور دیروز در نشست علنی مجلس در دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ با اشاره به رشد تولید و همچنین کاهش نرخ بیکاری از تحقق اشتغال یک میلیون نفری در دولت سیزدهم خبر داد. با توجه به شرایط اقتصاد و تورم در کشور این سوال به وجود آمده که پس چرا نتایج این آمار‌ها ملموس نیست.
نرگس گودرزی

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: یکی از وعده‌های سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ایجاد سالانه یک میلیون شغل بود. بر این اساس و برای بررسی و رصد این برنامه، سامانه ملی رصد اشتغال کشور با هدف کسب اطلاعات دقیق از ورودی و خروجی‌های بازار کار و میزان اشتغال ایجادی توسط وزارت کار راه اندازی شد.

آمار‌های رسمی چه می‌گوید؟
با راه اندازی سامانه ملی رصد اشتغال، کلیه دستگاه‌های اجرایی باید آمار و اطلاعات مربوط به اشتغال حوزه خود و شاغلان را در سطح استانی و شهرستانی در سامانه وارد کنند تا ضمن در دسترس بودن اطلاعات، اعتبارسنجی به روز و بهره برداری از نتایج آمارگیری در برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها صورت گیرد. این سامانه چندی بعد آماری از میزان اشتغال ایجاد شده ارائه کرد که نشان می‌داد در پنج ماه نخست امسال ۳۴۱ هزار و ۶۳۳ شغل در کشور ایجاد شده است.
همچنین بر اساس آمار‌ها تا آبان ماه نیز بیش از ۷۵۰ هزار شغل ایجادی از طرف همه دستگاه‌ها در سامانه ملی رصد اشتغال به ثبت رسید که نشان می‌داد نزدیک به ۶۰ درصد تعهد دولت برای ایجاد اشتغال محقق شده است.
امروز نیز وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در نشستی که با استانداران سراسر کشور داشت از ایجاد یک میلیون شغل در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: عملکرد استان‌ها در ۱۰ ماهه اول امسال طبق آنچه در سامانه رصد ثبت شده، بیش از پیش بینی‌ها اشتغال محقق شده است.
سیدصوت مرتضوی با اشاره به برنامه‌های اشتغالزایی دولت در سال آینده گفت: اولویت سال ۱۴۰۲ برای ما اشتغال است، زیرا اشتغال، جرات مسکن دار شدن و ازدواج را فراهم میکند؛ بستر اشتغال فراهم شده است و رئیس جمهوری و دولت حجت را بر ما تمام کرده است. بحث دوم مسکن است که خود مسکن هم اشتغال‌زاست. بحث سوم طرح جوانی جمعیت است که در این زمینه با تهدید مواجه هستیم.

اختیار استان‌ها در تصویب تسهیلات اشتغالزایی ۶ برابر شد
مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به آمار‌های اشتغالزایی در دولت سیزدهم، به طرح " نهضت احیا" اشاره کرد و گفت: صندوق کارآفرینی امید در جریان اجرای نهضت احیا، ۳۵۷ طرح را احیا و ۶۲۴ میلیارد تومان تسهیلات به آن‌ها پرداخت کرده که موجب ایجاد ۸۰۰۰ شغل و بازگشت ۲۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه به بازار کار شده است.
نعمت الله رضایی همچنین با اشاره به اختصاص ۳۱ همت تسهیلات برای ایجاد اشتغال در استان‌ها گفت: از محل تبصره ۱۸ بودجه، مبلغ ۳۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که سهم هر استان هزار میلیارد تومان است.
وی همچنین از ۶ برابر شدن اختیار استان‌ها در تصویب تسهیلات خبر داد و گفت: این امر سرعت پرداخت تسهیلات را به دنبال داشته و باعث شده در عملکرد تبصره ۱۸ صندوق رتبه اول را به دست آورد.
رضایی از حمایت بیش از ۷۲ هزار طرح کارآفرینی در طول سال جاری خبر داد و گفت: در قالب این حمایت ۸۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده و طی این مدت ۲۱۴ هزار شغل به وجود آمده است که این آمار در سامانه رصد ملی اشتغال کشور به ثبت رسیده و قابل پیگیری است.

جهت گیری بودجه ۱۴۰۲ برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید
دولت درصدد است تا اشتغال یک میلیون نفری را در سال آینده محقق کند. بر این اساس در لایحه بودجه ۱۴۰۲، نگاه وسیعی به اشتغال داشته است. ساختار تبصره ۱۸ به کمیته‌ای محول و منابعی که دیده شده، به گفته کارشناسان برنامه محور است. ۴۵ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی منابع پیش‌بینی شده و ۲۰۰ هزار میلیارد نیز از تبصره ۱۶ به تبصره ۱۸ منتقل شده است.
ابراهیم رئیسی یکی از مهمترین راهکار‌های دولت در این زمینه را فعال کردن ظرفیت‌های خالی تولید عنوان کرده و گفته: از کار‌های اولیه‌ای که دولت باید انجام دهد، ایجاد اشتغال است و افزایش تولید اولین راه است.۴۰ درصد ظرفیت تولید کشور غیرفعال است که می‌توانیم از آن برای ایجاد شغل استفاده کنیم.

تاثیر مثبت کاهش ۷ درصدی مالیات شرکت‌های دولتی
از سویی دیگر کاهش هفت درصدی مالیات شرکت‌های دولتی نیز در نظر گرفته شده که به گفته کارشناسان اقدامی مهم در راستای حمایت از تولید و اشتغال در سال آینده خواهد بود. علی مختاری، کارشناس بازار کار در این زمینه به جوان آنلاین می‌گوید: یکی از مهمترین دغدغه‌های فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان مساله مالیات است که هر گونه همراهی دولت در این زمینه مشوقی در راستای بهبود وضعیت تولید است.
او درباره اشتغال یک میلیون نفری ایجاد شده در دولت سیزدهم نیز می‌گوید: این اشتغال باید در تولید ناخالص داخلی کشور تاثیرات خود را بگذارد.
مختاری تصمیم گیری درباره دستمزد کارگران را نیز از مسائل مهم در وضعیت حفظ اشتغال کارگران عنوان کرده و اظهار داشت: مهمترین اقدام دولت در کنار کمک‌های مالیاتی و ... به کارفرمایان، کنترل تورم است که در حال حاضر تولید و اقتصاد کشور را با ابهامات زیادی همراه کرده است.

این کارشناس بازار کار درباره ملموس نبودن کاهش نرخ بیکاری نیز گفت: اقتصاد کشور با انباشتی از تقاضای کار رو به رو بوده  و بهبود وضعیت شاخص های کلان نیازمند تداوم آن است.
در حال حاضر برنامه‌ریزی، نظارت و ایجاد اشتغال یکی از مهمترین ماموریت‌های وزارت کار به شمار می‌رود و در تلاش است که در قالب الگوی زیست بوم ملی اشتغال از طریق توسعه مشاغل خانگی و ایجاد اشتغال روستایی ظرفیت‌های توسعه اشتغال در بازار کار را رونق دهد. در همین راستا سامانه ملی رصد اشتغال با هدف تعیین سهم هر یک از دستگاه‌ها برای ایجاد اشتغال راه اندازی شده و تمام اقدامات صورت گرفته در حوزه اشتغال را ثبت می‌کند. این سامانه مشخصات کامل اشتغال یافتگان جدید در کشور را به همراه محل کار آن‌ها به صورت روزانه و همچنین میزان اشتغال ایجاد شده در سطوح ملی، استانی، شهرستانی همراه با عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید به تفکیک دستگاه مسئول نشان می‌دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار