کد خبر: 1132577
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
نوآوری‌های نظری زنده یاد آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در آئینه یک اثر نوانتشار 
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، نوآوری‌های علمی زنده یاد آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی را بازنمایانده است. «مرز‌های تازه» توسط حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی محیطی اردکان تألیف شده و مؤسسه آموزشی و پژوهش امام خمینی، به انتشار آن همت گماشته است
 شاهد توحیدی
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، نوآوری‌های علمی زنده یاد آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی را بازنمایانده است. «مرز‌های تازه» توسط حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی محیطی اردکان تألیف شده و مؤسسه آموزشی و پژوهش امام خمینی، به انتشار آن همت گماشته است. ناشر در دیباچه خویش بر این اثر، نکات ذیل را مورد اشاره قرار داده است:
«اسلام و فرهنگ تشیع در دامن زرخیز خود دانشمندان فرهیخته‌ای را پروریده است که هریک مشعل فروزان دوران خویش بوده‌اند. در این میان قله‌ها و استوانه‌هایی مانند شیخ مفید، شیخ طوسی، شیخ انصار، و در دوران معاصر، علامه طباطبایی و حضرت امام (قدس‌الله اسرارهم) را شاهدیم که سترگی و نقش‌آفرینی آنان در جهان اسلام بدان پایه است که به مصداق (إنَّ إبرَاهیمَ کَانَ أمَّةً قَانتًا للَه)، به تنهایی یک امت‌اند. این سترگی نشان از روح بلند آنان دارد و برخاسته از سترگی فیضی است که از فیاض علی‌الاطلاق دریافت کرده‌اند. این دانشمندان فراتر از روزگار خویش‌اند، برای امروز و فردا نیستند و راه‌گشایان تاریخ آینده‌اند. از جمله این قله‌های رفیع علم و دین که به حق یک امت است، مجاهد مخلص، عارف عالم به زمانه، بصیر دوراندیش و حکیم فرزانه، حضرت علامه آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی (قدس‌سره) بود که رهبر معظم انقلاب (مدظله) در بیان حکیمانه خویش او را علامه طباطبایی و شهید مطهری زمان نامیدند. اندیشه‌های استوار و نظریات متقن این استاد بزرگ، در تبیین و شناساندن اسلام ناب محمدی و معارف اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، پاسداری از ارزش‌های اصیل اسلامی و انقلابی و مبارزه با بدعت‌ها و انحرافات فکری و عقیدتی، در کنار مجاهدت مخلصانه در این راه، از ایشان چهره‌ای بی‌نظیر ساخته است که برای امت اسلامی اسوه حسنه به‌شمار می‌آید. کندوکاو در اندیشه‌های استاد و ابعاد وجودی ایشان، با هدف برجسته ساختن جنبه راه‌گشا و درس‌آموز آن، امری ضروری و حیاتی برای نسل کنونی و آینده نظام و جامعه اسلامی ما و دیگر جوامع دینی است. از این‌رو گروهی از محققان در رشته‌های مختلف علمی درصدد برآمدند، تا بخشی از ره‌آورد‌های این اندیشه ناب را در حوزه‌های مختلف علمی تدوین کنند. کتاب رهیافت‌ها و ره‌آورده که به همت جمعی از نویسندگان و زیر نظر آیت‌الله محمود رجبی و حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمود فتحعلی و در چهار بخش تنظیم شده است، فقط زوایایی از اندیشه استوار آن استاد سفرکرده را می‌نمایاند و می‌تواند نشانی برای هدایت به برخی از عرصه‌های اندیشه ایشان باشد. بخش نخست، به بخشی از ره‌آورد‌های استاد در قلمرو منطق، معرفت‌شناسی و فلسفه می‌پردازد. بخش دوم، محور‌هایی از اخلاق، هنر و زیبایی‌شناسی و حقوق را در بردارد. بخش سوم، در بردارنده موضوعاتی در زمینه جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، مدیریت و اقتصاد است و بخش چهارم، مباحثی مرتبط با قرآن و حدیث را در بر می‌گیرد. کتاب حاضر گزارشی کوتاه از آن مجموعه گران‌سنگ است که به دست پژوهشگر توانا، حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی محیطی اردکان عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی تنطیم شده است که جا دارد همین‌جا از زحمات بی‌شائبه ایشان قدردانی کنیم. شایان ذکر است که در این نسخه، برای رعایت اختصار، منابع مقالات و پاورقی‌ها نیز حذف شده است. علاقه‌مندان برای بهره‌مندی کامل‌تر به اصل کتاب مراجعه فرمایند...».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار