کد خبر: 1132381
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
 به‌رغم هشدار‌های روسیه برای پایان دادن به ارسال کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین، غربی‌ها تصمیم جدی گرفته‌اند که به هر نحوی شده متحدشان را تجهیز کنند و دبیرکل ناتو از کشور‌های عضو این پیمان نظامی خواست با توجه به آمادگی روسیه برای حملات جدید علیه اوکراین، کمک‌های نظامی به کی‌یف را فوراً افزایش دهند، اما در بین اعضا اختلافاتی بر سر ارسال کمک‌ها وجود دارد. 
 
 
درحالی که مقامات اوکراین گفته بودند در سال جدید میلادی جنگ با روسیه پایان خواهد یافت و آمادگی خود را برای ازسرگیری مذاکرات صلح اعلام کرده بودند، برآیند تحولات در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که دورنمای روشنی برای پایان جنگ وجود ندارد. کشور‌های غربی که گفته بودند تا هر زمان که جنگ ادامه داشته باشد، کمک‌های خود را به کی‌یف انجام خواهند داد، این روز‌ها متفق‌القول هستند که باید در برابر روسیه با قدرت هرچه تمام صف‌آرایی کنند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از کشور‌های عضو این پیمان نظامی خواست حمایت نظامی خود از اوکراین را فوری افزایش دهند. به گزارش خبرگزاری رویترز، دبیرکل ناتو جمعه شب گفت: «روسیه آماده حملات جدید می‌شود به همین دلیل افزایش حمایت از اوکراین برای تضمین پیروزی‌اش و بازگرداندن سرزمین‌های اشغال شده ضروری است». استولتنبرگ اضافه کرد: «روسیه هیچ نشانه‌ای در خصوص آمادگی برای صلح نشان نمی‌دهد بلکه بر عکس، در حال آماده شدن برای جنگی طولانی است». وی تأکید کرد که اوکراین با به‌دست آوردن دستاورد‌های میدانی، باید مواضع قوی هنگام نشستن بر میز مذاکره در آینده داشته باشد. غربی‌ها درحالی دنبال ارسال کمک‌های بیشتر به اوکراین هستند که به گزارش رسانه و مقامات این کشورها، زرادخانه‌های تسلیحاتی‌شان رو به اتمام است و با وجود کمک‌های ۱۰۰ میلیارد دلاری تاکنون موفقیتی در برابر روس‌ها کسب نکرده‌اند و حتی ۱۵ درصد از خاک اوکراین به تصرف روس‌ها درآمده است. امریکایی‌ها مدعی هستند که روسیه بیشتر تسلیحات خود را در جنگ اوکراین از دست داده است و اگر اوکراین را تجهیز کنند می‌توانند رقیب را زمینگیر کرده و به پیروزی دست پیدا کنند، اما مسکو گفته که آنقدر تسلیحات در اختیار دارد که می‌تواند همزمان با کل ناتو بجنگد و اخیراً هم بودجه‌هایی برای افزایش توان نظامی اختصاص داده است. 
 اختلاف در ناتو 
تلاش ناتو برای ارسال کمک‌های جدید نظامی به اوکراین درحالی است که برخی کشور‌ها حاضر نیستند تسلیحات پیشرفته را در اختیار کی‌یف قرار دهند. به گزارش شبکه الجزیره، اعضای ناتو و رهبران دفاعی از حدود ۵۰ کشور روز جمعه در پایگاه هوایی امریکایی رامشتاین در آلمان با یکدیگر دیدار کردند. این تازه‌ترین کنفرانس از یک سری کنفرانس‌های تعهد تأمین تسلیحاتی از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۱۱ ماه پیش بود. رهبران اروپایی در این نشست بار دیگر آلمان را تحت فشار قرار دادند تا برای تحویل تانک‌های لئوپارد ۲ ساخت آلمان به اوکراین برای عقب راندن نیرو‌های مسکو چراغ سبز نشان دهد، ولی هیچ تصمیمی گرفته نشد. آلمان ارسال تانک‌های خود به اوکراین را به ارسال تانک‌های جدید امریکایی مشروط کرده است، اما وزیر دفاع امریکا گفت که در حال حاضر هیچ اعلام جدیدی درباره ارسال تانک به اوکراین وجود ندارد. 
ولادیمیرزلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین بار‌ها ادعا کرده که اگر غربی‌ها سلاح‌های مدرن در اختیار اوکراینی‌ها قرار دهند می‌توانند در برابر روسیه پیروز شوند، اما مقامات مسکو هم بر این باورند که در هیچ جنگی کشور دارای قدرت هسته‌ای شکست نخورده است و امیدواری نسبت به شکست روسیه هم بیهوده است. روس‌ها هشدار داده‌اند که اگر مجبور شوند ممکن است برای تأمین منافع ملی خود از سلاح هسته‌ای استفاده کنند. روسیه ارسال کمک‌ها به اوکراین را تنش آمیز اعلام کرده که نه تنها کمکی به صلح نمی‌کند بلکه می‌تواند آتش جنگ را شعله ور کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار