کد خبر: 1132322
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
در پی انتشار تصویری از تابلوی پروژه در حال ساخت ندامتگاه جدید شهر مشهد، در فضای مجازی، برخی مدعی شده‌اند که به علاوه ندامتگاه کنونی شهر مشهد که در منطقه کوه سنگی واقع شده است، سازمان زندان‌ها قصد دارد زندان جدید دیگری نیز در این شهر بنا کند.

در پی انتشار تصویری از تابلوی پروژه در حال ساخت ندامتگاه جدید شهر مشهد، در فضای مجازی، برخی مدعی شده‌اند که به علاوه ندامتگاه کنونی شهر مشهد که در منطقه کوه سنگی واقع شده است، سازمان زندان‌ها قصد دارد زندان جدید دیگری نیز در این شهر بنا کند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ندامتگاه کنونی مشهد، در محدوده شهری قرار دارد و براساس دستورات رئیس قوه قضاییه و تکالیف صریح قانونی، زندان‌هایی که در داخل محدوده‌های شهری قرار دارند باید به خارج از شهر انتقال یابند.

بر همین اساس، پروژه انتقال زندان مرکزی مشهد به خارج از شهر هم اکنون در حال اجراست و پس از تکمیل پروژه، ندامتگاه کنونی مشهد تخلیه و به محل جدید‌التاسیس منتقل خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۳۳ قانون برنامه ششم توسعه، سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور مکلف است در راستای بهبود بخشیدن به وضعیت زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها، اقدامات لازم برای تسریع در انتقال بیست زندان داخل محدوده شهر‌ها با اولویت کلانشهر‌ها به خارج از شهر‌ها را انجام دهد.

بر اساس این قانون، «به منظور تسریع در تحقق انتقال زندان‌ها به خارج از شهر‌ها و الزامات مربوط سازمان مکلف است نسبت به فروش، زندان‌ها اموال و املاک مازاد خود از طریق مذاکره و توافق به شهرداری‌ها و دیگر سازمان‌های عمومی غیردولتی و سایر نهاد‌های عمومی بدون الزام به رعایت قوانین و مقررات مربوط به مزایده به صورت نقد (حداقل به قیمت تعیین شده توسط کارشناس رسمی اقدام کند و یا با رعایت قوانین و مقررات مربوط آن‌ها را به دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی به) استثنای اشخاص مذکور در این ماده بفروشد.»

زندان مرکزی مشهد یکی از زندان‌های کشور است که در داخل محدوده شهری قرار دارد.

بهمن ماه سال ۱۴۰۰ بود که رئیس قوه قضاییه به خراسان رضوی سفر کرد. حجت الاسلام والمسلمین در این سفر استانی همچنین بازدیدی از زندان مرکزی شهر مشهد داشت. رئیس قوه قضاییه پس از بازدید از زندان مرکزی مشهد دستور داد روند انتقال این زندان به خارج از شهر هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به بازدید خود از بند‌های مختلف زندان مرکزی مشهد، گفت: در استان خراسان رضوی و شهر مشهد تعداد زیادی ابنیه و ساختمان متعلق به دادگستری و سازمان زندان‌ها وجود دارد که مصمم هستیم در جهت انتقال این مراکز به خارج از شهر اقدامات لازم را انجام دهیم و انتظار داریم استانداری و شهرداری نیز در این مهم که به جهات مختلف از جمله زیباسازی شهر اهمیت دارد، ما را یاری کنند.

همچنین سخنگوی قوه قضاییه در یکی از نشست‌های خبری خود در تیرماه سال جاری درپاسخ به سوالی درباره اینکه فرآیند انتقال زندان مشهد در چه مرحله‌ای قرار دارد؟، اظهار کرد: از ۲۰ سال گذشته بحث انتقال زندان مشهد به خارج از شهر کلید خورده و مورد پیگیری مجدانه همکاران در سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور و اداره کل زندان‌های استان خراسان رضوی قرار گرفت.

وی افزود: به لحاظ اینکه زمین مناسب و متناسب با حجم فرایند اختصاص داده نشده بود این فرآیند معوق شد، زیرا اختصاص زمین از طریق دستگاه‌های مربوطه باید صورت گیرد.

ستایشی بیان کرد: در این خصوص پیگیری‌هایی در دو دهه صورت گرفت و در نهایت سال ۱۴۰۰ خبر اختصاص یکصد هکتار از اراضی منابع طبیعی برای زندان مشهد دریافت شد که این زندان در ۳۳ کیلومتری شهر مشهد قرار دارد و در مسیر جاده مشهد به قوچان قرار دارد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: این زمین در ۴ دهه قبل از اینکه برای احداث زندان اختصاص داده شود دارای معارضینی بوده که شکایت افراد نسبت به این عرصه رسیدگی نشده بود که با دستور رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی این مهم به کمیسیون ماده واحده شهرستان طرقبه و شاندیز ارسال شد پس از کارشناسی‌های صورت گرفته مشخص شد حدود ۶۶ هکتار از اراضی که اختلافی بوده متعلق به معارضین است.

وی در ادامه گفت: معارضین پذیرفتند که به صورت رایگان و بدون چشم داشت، زمین‌های مورد ادعا را برای احداث زندان به اداره کل زندان‌های استان تحویل دهند.

ستایشی اظهار کرد: در سازمان زندان‌ها پروژه ملی برای احداث تعیین و اعتبار نیز اختصاص داده شده است. همچنین پیمانکار تعیین و مناقصه انجام شده است و برای ادامه احداث تمامی کار‌ها در حال انجام است.

براساس این گزارش، در پی دستور رئیس قوه قضاییه و همچنین تکالیف قانونی سازمان زندان‌ها، با تفاهمات صورت گرفته با شهرداری مشهد، طرح انتقال زندان مرکز مشهد به خارج از شهر در حال اجراست.

پس از ساخت مجموعه ندامتگاه جدید مشهد، زندان مرکزی این شهر به مکان جدید و خارج از شهر انتقال پیدا خواهد کرد.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار