کد خبر: 1132282
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
از ستاره‌های دیروز تا بازیکنان امروز
حامد قهرمانی

۴۷ سال از آخرین حضور فوتبال ایران در المپیک می‌گذرد و با شرایطی که تیم فوتبال امید کشورمان این روز‌ها با آن درگیر است، هیچ بعید نیست این انتظار به ۴۸ سال هم برسد.
تیم امید ایران را بازیکنان جوان و جویای نامی تشکیل می‌دهند که همین حالا هم اگر خوب دقت کنیم، متوجه می‌شویم در باشگاه‌ها و لیگ برتر از نفرات تأثیرگذار فوتبال ایران به شمار می‌روند، اما نگاهی به تاریخ تشکیل تیم امید به خصوص از ابتدای دهه ۶۰ تاکنون نشان می‌دهد تیم امید ایران نه امروز که همیشه مملو از ستارگانی بوده که بعد‌ها در تیم ملی درخشیده‌اند، اما عدم‌توجه به فوتبال پایه و نگاه غلط مدیران فوتبال در چهار دهه گذشته و نتیجه‌گرا بودن آن‌ها آن هم فقط در رده بزرگسالان (که آن هم شکست خورده) باعث شده است تیم‌های امید ایران در تمام این سال‌ها به رغم برخورداری از ستاره‌های بزرگ ناکام بمانند. آنچه در پی می‌آید نگاهی کاملاً گذرا به چهار تیم امید ایران در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ است؛ تیم‌هایی مملو از ستارگان جوان آن روزگار فوتبال ایران که هیچ کدام رنگ المپیک را ندیدند.
در سال ۱۳۷۱ تیم امید برای حضور در مسابقات المپیک ۱۹۹۲ بارسلون با حضور ستارگانی، چون افشین پیروانی، رضا شاهرودی، یحیی گل‌محمدی، خداداد عزیزی، بهزاد داداش‌زاده، میرشاد ماجدی، حسین خطیبی، رضا رضایی‌منش و با هدایت حسن حبیبی تشکیل شد، اما در صعود به المپیک ناکام بود.
سال ۱۳۷۵ اوضاع تغییری نکرد و تیمی که می‌خواست خود را با هدایت یورگن گده آلمانی به المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا برساند، با وجود ستاره‌هایی، چون مهدی مهدوی‌کیا، کریم باقری، مهرداد میناوند، مهدی پاشازاده، نیما نکیسا، ادموند بزیک، اسماعیل حلالی، علی آذری، احمد مؤمن‌زاده، فرهاد مجیدی و علی لطیفی باز هم از رسیدن به المپیک بازماند.
چهار سال گذشت و باز هم ایران سراسیمه خود را برای المپیک آماده کرد. این بار مهدی مناجاتی بازیکنان را جمع کرد تا ایران به المپیک ۲۰۰۰ سیدنی برسد، اما حتی حضور مهدی مهدوی‌کیا، حامد کاویانپور، جواد نکونام، علی سامره، فراز فاطمی، علیرضا نیکبخت‌واحدی، مهدی امیرآبادی، محسن بیاتی‌نیا، علی انصاریان و رسول خطیبی هم نتوانست گره کار ایران را باز کند.
برای المپیک ۲۰۰۴ آتن کار به حسین فرکی سپرده شد تا او با بازیکنانی، چون ایمان مبعلی، جواد کاظمیان، سیاوش اکبرپور، ستار زارع، جلال کاملی، مسعود شجاعی، مجتبی جباری، آرش برهانی، امیرحسین صادقی، مهدی رحمتی و حسین کعبی ایران را المپیکی کند، اما باز هم همان داستان حذف تکرار شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار