کد خبر: 1132276
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
یادکردی از سردار شهید قربانعلی عرب   که در جاده خندق به شهادت رسید
سردار شهید قربانعلی عرب متولد عید قربان بود و به همین دلیل نامش را قربانعلی گذاشتند. پدرش را خیلی زود از دست داد و به ناچار درس و مدرسه را کنار گذاشت و مشغول کار شد. از کودکی طعم سختی را چشید و گوهر وجودش جلا یافت. او باید اینگونه تربیت می‌شد تا در جبهه‌ای که بار اصلی‌اش را مستضعفان بر دوش می‌کشیدند حضور پیدا می‌کرد و عاشقانه در یکی از سخت‌ترین خطوط پدافندی به نام جاده خندق آسمانی می‌شد. 
 غلامحسین بهبودی
 
 مارکده شهرکرد
قربانعلی متولد روستای مارکده شهرکرد بود. سال ۱۳۳۶ در همین روستا به دنیا آمد و ۲۸ سال بعد در جاده خندق به تولدی دوباره دست پیدا کرد. او زاده روستا و بزرگ شده سختی‌ها و مرارت‌ها بود. سال ۵۶ که به خدمت سربازی رفت، زمزمه‌های انقلاب تازه آغاز شده بود. خیلی زود جذب جریان انقلاب شد و از همان زمان راه و مرامی را آغاز کرد که به شهادت ختم شد. قربانعلی استعداد نظامی را در ذات خودش داشت و گویا در مقطعی زاده شده بود که بتواند در مردمی‌ترین جبهه و جنگ تاریخ معاصر ایران حضور پیدا کرده و حماسه‌ها خلق کند. 
 حفر کانال خط شیر
در اولین عملیات منظم سپاه که به «فرمانده کل قوا خمینی روح خدا» موسوم بود، قربانعلی در حفر کانال خط شیر سهم بسزایی ایفا کرد. عملیاتی که پس از عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا انجام شد و به همین دلیل نامش را فرمانده کل قوا خمینی روح خدا گذاشته بودند. شرکت در این عملیات یکی از اولین حضور‌های قربانعلی در دفاع مقدس بود. او باید تا حدود چهار سال بعد همچنان در جبهه‌ها حاضر می‌شد و عملیات و ماجرا‌های بسیاری را پشت سر می‌گذاشت. 
 فرماندهی متواضع
شهید عرب به دلیل استمرار حضور در جبهه و همین طور شجاعت و استعداد ذاتی که در امور نظامی داشت، رفته رفته به عنوان یکی از فرماندهان لشکر ۱۴ امام حسین (ع) برگزیده شد. جانشینی عملیات لشکر یکی از سمت‌هایی بود که او در طول دفاع مقدس عهده‌دار آن شد. نقل است یک‌بار که شهید عرب مجروح شده بود او را در بیمارستان بستری کردند. کنارش نوجوانی بسیجی بستری بود. قربانعلی که می‌توانست روی پاهایش بایستد، بسیاری از کار‌های آن بسیجی نوجوان مجروح را انجام می‌داد. بعد‌ها که از صدا و سیما برای مصاحبه با مجروحان به بیمارستان آمده بودند، از شهید عرب می‌خواهند گفتگو کند، اما او آن‌ها را به سوی همان نوجوان مجروح هدایت می‌کند. بعد از مصاحبه، وقتی خبرنگار از نوجوان می‌پرسد آقای عرب را می‌شناسی؟ او می‌گوید نامش را شنیده‌ام و می‌دانم که از فرماندهان لشکر است، ولی چهره‌اش را ندیده‌ام. خبرنگار قربانعلی را نشان می‌دهد و نوجوان تازه متوجه می‌شود مجروحی که بسیاری از کار‌های او را در بیمارستان انجام می‌داد، همان برادر عرب است. 
 شهادت روی جاده خندق
جاده خندق جلوتر از جزایر مجنون و نزدیک خط مقدم دشمن بود. حضور در این جاده بسیار سخت و دشوار و امکان مجروحیت و شهادت روی آن بسیار بود. گفته می‌شد حضور در خط پدافندی این منطقه به قدری سخت بود که هر گروهانی نهایتاً می‌توانست چند روز آنجا دوام بیاورد و به سرعت جا‌به‌جا می‌شد. قربانعلی عرب که در این زمان جانشین عملیات لشکر و فرمانده محور جاده خندق شده بود، ۱۲ اردیبهشت سال ۶۴ روی همین جاده به شهادت رسید. او عاشق امام بود و یک‌بار که خواسته بودند در دیدار با حضرت امام حاضر شود، گفته بود: «می ترسم امام چهره واقعی مرا ببینند و به سیرتم پی ببرند. من از سیرتم شرمسارم و نمی‌خواهم امام ناراحت شوند...»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار