کد خبر: 1132007
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
«چراغ فروزان حکمت» در آیینه یک اثر نوانتشار
اثری که هم‌اینک در معرفی آن سخن می‌رود، تلاشی است در معرفی ابعاد گوناگون تلاش علمی و حکمی زنده‌یاد آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی که توسط دکتر محمد فنایی‌اشکوری یکی از شاگردان آن بزرگ به نگارش درآمده و به مناسبت دومین سالروز رحلت آن فقید سعید از سوی معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی «ره»، به زیور طبع آراسته شده است
محمدرضا کائینی

اثری که هم‌اینک در معرفی آن سخن می‌رود، تلاشی است در معرفی ابعاد گوناگون تلاش علمی و حکمی زنده‌یاد آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی که توسط دکتر محمد فنایی‌اشکوری یکی از شاگردان آن بزرگ به نگارش درآمده و به مناسبت دومین سالروز رحلت آن فقید سعید از سوی معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی «ره»، به زیور طبع آراسته شده است. ناشر در دیباچه خویش بر این مجموعه، در باب موضوع آن چنین آورده است:
«حقیقت اصیل‌ترین، جاودانه‌ترین، زیباترین راز هستی و نیاز آدمی است که سلسله مؤمنان و عالمان صادق چه جان‌ها که راه آن نباخته و جاعلان و باطل‌پرستان چه توطئه‌ها و ترفند‌ها که برای محو و مسخ آن نساخته‌اند. چه تلخ واقعیتی است مظلومیت حقیقت و چه شیرین حقیقتی است این واقعیت که در مصاف همیشگی حق و باطل، حق سربلند و سرافراز است و باطل از بین‌رفتنی و نگون‌سار، این والا و بالانشینی حقیقت، گذشته از سرشت حق، وام‌دار کوشش‌های خالصانه و پایان‌ناپذیر حقیقت جویانی است که در عرصه نظر و عمل کمر همت محکم بسته و از دام و دانه دنیا رسته‌اند و در این میان، نقش و تأثیر ادیان و پیامبران الهی و به ویژه اسلام و پیامبراکرم (ص) و جانشینان برحق و گرامی او (ع) برجسته‌ترین است. دانشمندان نام‌آور شیعه، رسالت خطیر و بی‌نظیر خویش را بهره‌گیری از عقل و غوص در دریای معارف قرآن و برگرفتن گوهر ناب حقیقت از سیره آن پیشوایان و عرضه آن به عالم بشری و دفاع جانانه در برابر هجوم ظلمت‌پرستان حقیقت‌گریز دانسته و در این راه دیده‌ها سوده و جان‌ها فرسوده‌اند. اکنون در عصر بحران معنویت که دشمنان حقیقت و آدمیت، هرلحظه با تولید و انتشار فزون از شمار آثار نوشتاری و دیداری و به کارگیری انواع ابزار‌های پیشرفت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در عرصه‌های گوناگون برای سیطره بر جهان می‌کوشند، رسالت حقیقت‌خواهان و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی، به ویژه عالمان دین، بس عظیم‌تر و سخت دشوار است. در جهان تشیع، پژوهشگران حوزوی در علوم فلسفی و کلامی، تفسیری و حدیثی، فقهی و اصولی و نظایر آن، کارنامه درخشانی دارند و تعلیمات ایشان بر تارک پژوهش‌های اسلامی می‌درخشد.
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در پرتو تأییدات رهبر کبیر انقلاب اسلامی و حمایت‌های بی‌دریغ خلف صالح وی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (دام‌ظله)، از آغاز تأسیس براساس سیاست‌ها و اهداف ترسیم شده از سوی حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، به امر پژوهش‌های علمی و دینی اهتمام داشته و در مسیر برآوردن نیاز‌های فکری و دینی جامعه به پژوهش‌های بنیادی، راهبردی و کاربردی پرداخته است. معاونت پژوهش مؤسسه برای تحقق این مهم، افزون بر برنامه‌ریزی و هدایت دانش‌پژوهان و پژوهش‌گران، در زمینه نشر آثار محققان نیز کوشیده و بحمدلله تاکنون آثار ارزنده‌ای را در حد توان خود، به جامعه اسلامی تقدیم کرده است. کتاب پیش‌روی، پژوهشی است در قلمرو اندیشه‌های آیت‌الله مصباح یزدی که با تلاش پژوهشگر ارجمند دکتر محمد فنایی اشکوری نگارش یافته است. هدف اصلی نویسنده ارائه تصویری کلی از شخصیت علمی و حکمی آیت‌الله مصباح یزدی و نقش وی در اندیشه اسلامی معاصر برای علاقه‌مندان به حکمت و معارف اسلامی است....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار