کد خبر: 1131950
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
خبرگزاری روسی اسپوتنیک با اشاره به احتمال خرید سوخو-۳۵ روسیه از سوی ایران، نوشت: ابزارسازی سوخو-۳۵ به شبکه دفاعی هوشمند ایران می‌تواند هرگونه حمله مستقیم تل‌آویو و واشنگتن را بسیار دشوار سازد.
 

شهریار حیدری نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت: تهران قرار است در سال آینده شمسی، جنگنده‌های روسی سوخو-۳۵ چند منظوره و فوق مانورپذیر را دریافت کند.

محمدحسن سنگتراش کارشناس نظامی ایرانی به این خبرگزاری روسی گفت: ویژگی‌های رزمی سوخو-۳۵ توانایی مقابله با اهداف هوایی، زمینی و دریایی را برای این سوپر فلانکر فراهم می‌کند.

وی افزود: این جنگنده به ویژه در صورتی موثر خواهد بود که ایران بتواند سلاح‌های اصلی را بر روی آن نصب کند. سوپر فلانکر سوخو-۳۵ می‌تواند نقش یک مینی آواکس رزمی را ایفا کند و در صورت اتصال به شبکه راداری ایران، قابلیت‌های منحصربفردی را در اختیار تهران قرار خواهد داد.

این کارشناس نظامی تصریح کرد:در صورتی که ایران اقدام به خرید فناوری و شروع به تولید انبوه مشترک سوخو-۳۵ کند، می‌تواند برتری محسوسی را نسبت به جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی کشورهای همسایه خود بدست بیاورد.

سوخو-۳۵ یک جنگنده تک سرنشین و دو موتوره فوق مانورپذیر است که برای رهگیری و انهدام تمامی کلاس‌های اهداف هوایی در درگیری‌های هوایی دور و نزدیک طراحی شده. این جنگنده دارای قابلیت‌های استثنایی در رهگیری است و می‌تواند اهداف زمینی، دریایی و زیرساخت‌های تحت پوشش سلاح‌های ضد هوایی را در فاصله قابل توجه مورد هدف قرار دهد.

براساس این گزارش، سوخو-۳۵ مدل به روز شده سوخو-۲۷ است که دارای موفق‌ترین مفاهیم مهندسی است.

سنگتراش اظهار داشت:سوخو-۳۵ در طبقه جنگنده‌های نسل ۴++ است و می‌تواند جنگنده‌های نسل سوم و چهارم ایران را تکمیل کند.

وی ادامه داد: سوپر فلانکر سوخو-۳۵ دارای موتور ۱۱۷ سترون با طول عمر ۴ هزار ساعتی است. این موتور نسبت به موتورهای جنگنده‌های غربی مانند یوروفایتر تایفون و داسو رافائل عمر کوتاه‌تر و هزینه بالاتری دارد اما دارای قدرت بیشتری است و در بین جنگنده‌های غربی فقط اف-۳۵ آمریکایی که جنگنده نسل پنجم است، توانایی رقابت با آن را دارد.

این کارشناس نظامی افزود: اگرچه هزینه نگهداری و بهره‌برداری از این جنگنده برای ایران بالا به نظر می‌رسد، اما در صورت توافق دو کشور برای تولید مشترک موتور سوخو ۳۵ در ایران، این هزینه‌ها کاهش خواهد یافت.

سنگتراش اظهار داشت: رادارهای این جنگنده آن را قادر می‌سازد تا یک هدف سه متری را در فاصله ۴۰۰ کیلومتری شناسایی کند که واقعا منحصربفرد است. این جنگنده می‌تواند یک اف-۱۶ را در فاصله ۳۰۰ کیلومتری و یک موشک تام‌هاوک را در فاصله ۷۰ کیلومتری خود شناسایی کند.

این کارشناس نظامی با بیان اینکه ایران و روسیه می‌توانستند پیش از این اقدام به تولید مشترک جنگنده کنند، افزود: بعد از جنگ هشت ساله ایران و عراق، سرلشگر منصور ستاری فرمانده اسبق نیروی هوایی ایران به توافقات ارزشمندی با اتحاد جماهیر شوروی دست یافت؛ در آن زمان، ایران جنگنده‌های میگ-۲۹ و سوخو-۲۴ را خریداری کرد و به پروژه «اینتگرال» روسیه برای ساخت هواپیماهای آموزشی و جنگی بسیار علاقه‌مند شد. این پروژه در ایران «شفق» نام داشت، اما متأسفانه به دلیل فشار آمریکایی‌ها، دوستان روسی ما از این پروژه خارج شدند. اگر تعامل تهران و مسکو ادامه پیدا می‌کرد، امروز ایران در تولید جت‌های جنگنده از چین پیشی می‌گرفت.

در ماه دسامبر، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، مسکو را به دلیل آنچه که «سطح بی‌سابقه حمایت فنی و نظامی» روسیه از ایران خواند، مورد انتقاد قرار داد. پیش از این، سیاست‌گذاران واشنگتن و تل آویو درباره حملات احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده بودند.

سنگتراش در این خصوص گفت: حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران باید از دو بُعد مختلف مورد ارزیابی قرار بگیرد؛ اول از نظر قدرت تسلیحات و دوم از نظر اراده سیاسی.

به گفته این کارشناس نظامی ایران، دشمنان تهران ابتدا تلاش خواهند کرد تا حکومت جمهوری اسلامی را تضعیف کنند، به تغییر رژیم دامن بزنند و کشور را بالکانیزه کنند.

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که غرب در مورد روسیه و چین نیز برنامه‌های مشابهی را در سر دارد.

سنگ‌تراش اظهار داشت: ایران اماده مقابله با جنگ‌های مدرن متداول و ترکیبی است. ابزارسازی سوخو-۳۵ هم به شبکه دفاعی هوشمند ایران می‌تواند هرگونه حمله مستقیم تل‌آویو و واشنگتن را بسیار دشوار سازد.

به گفته وی، در عین حال همکاری عمیق‌تر با روسیه و دستیابی به فناوری‌های جدید، صنعت دفاعی ایران را رونق می‌بخشد و در نتیجه تأثیر اقتصادی قابل توجهی خواهد داشت.

این کارشناس نظامی تاکید کرد: توسعه همکاری‌های دو کشور در تولید پهپاد، خودرو، جنگنده، بالگرد و غیره به ارتقای روحیه عمومی و تقویت دوستی بین دو کشور کمک می‌کند.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار