کد خبر: 1131599
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
ده‌ها هزار پرستار انگلیسی روز چهارشنبه در تداوم اعتراض به شرایط کاری و دستمزد‌های خود برای سومین بار در یک ماه گذشته دست از کار کشیده و نظام سلامت این کشور را یک قدم به سقوط نزدیک‌تر کردند.

پرستاران در ۵۵ مرکز درمانی انگلیس از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح دست از کار کشیده و اعلام کردند که این حرکت اعتراضی تا ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه یعنی ۱۳ ساعت ادامه خواهد داشت. آن‌ها دوباره فردا (پنجشنبه) از ساعت ۷:۳۰ تا ۲۰:۳۰ دست به اعتصاب مجدد خواهند زد.

کارکنان معترض خواستار افزایش دستمزد‌های خود، متناسب با نرخ تورم هستند. شاخص تورم در انگلیس طی یک سال گذشته از محدوده ۲ به ۱۰ درصد رسیده است. طبق آخرین گزارش مرکز ملی آمار انگلیس که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، نرخ تورم در ماه دسامبر گذشته به ۱۰.۵ درصد رسیده است. نوامبر گذشته شاخص تورم به ۱۱.۱ درصد رسید که در نزدیک به نیم قرن گذشته سابقه نداشته است.

نخست وزیر انگلیس تورم را اصلی‌ترین چالش این کشور توصیف کرده و وعده داده است که میزان آن را در سال جاری میلادی به نصف می‌رساند. ادعایی که از نظر کارشناسان اقتصادی بعید به نظر می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود که تورم از محدوده ۱۰ درصد در سال جاری کمتر نشود.

رابرت جنریک، معاون وزیر کشور انگلیس می‌گوید که کارکنان بخش دولتی نمی‌توانند افزایش حقوق «قابل توجهی» را دریافت کنند، زیرا نرخ تورم رو به کاهش است. وی به اسکای نیوز گفت: «به نظرم اگر عوامل بین‌المللی در جهت درست حرکت کنند، بدترین کاری که ما می‌توانیم در داخل انجام دهیم افزایش قابل‌توجه دستمزد بخش دولتی است... ما باید با احتیاط زیادی رفتار کنیم، زیرا تورم شر بزرگی است.»

سندیکای اصلی پرستاران موسوم به آرسی‌ان خواستار افزایش پنج درصدی حقوق پرستاران علاوه بر نرخ تورم است، اما برای مذاکره و مصالحه در این زمینه اعلام آمادگی کرده است. با این حال دولت غیر از برگزاری جلسات سوری و مخالفت با درخواست معترضان، اقدام ملموسی را صورت نداده و پرستاران نیز قصد دارند تا در روز‌های ۶ و ۷ فوریه در ۷۳ مرکز بهداشتی انگلیس دست از کار بکشند.

نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که بیشتر انگلیسی‌ها از عملکرد نظام سلامت این کشور در بحبوحه افت شدید خدمات درمانی و اعتصاب گسترده پزشکان، پرستاران و رانندگان آمبولانس‌ها ناراضی هستند.

یافته‌های مشترک نظرسنجی موسسه معتبر یوگاو و نشریه تایمز لندن نشان می‌دهد که از نظر دو سوم مردم انگلیس سطح خدمات درمانی در این کشور وخیم است و هشتاد درصد معتقدند که اوضاع طی پنج سال گذشته، یعنی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وخیم‌تر شده است.

مطالعات صورت گرفته توسط نشریه تایمز نشان می‌دهد که طی ۱۲ ماه گذشته ۵۰ هزار انگلیسی بیشتر از حد معمول، به دلیل تاخیر در ارائه خدمات درمانی جان باخته‌اند. این درحالیست که فقط در طول هفته کریسمس میزان تلفات به دلیل انتظار طولانی برای آمبولانس ها، هوای سرد و شیوع آنفلوانزا به‌میزان یک پنجم افزایش یافت.

شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نسبت به آینده نظام درمانی در این کشور بدبین بوده و ۵۸ درصد اعلام کردند که از نظر آن‌ها اوضاع در چند سال آینده بدتر خواهد شد. طبق داده‌های آماری، ۶۳ درصد اطمینان ندارند که سازمان خدمات درمانی این کشور بتواند در شرایط اضطراری خدمات به موقعی را ارائه دهد.

خدمات بهداشت ملی انگلیس (ان اچ اس) برای نخستین بار در سال ۱۹۴۸ و پس از پایان جنگ جهانی دوم به‌منظور ارائه خدمات درمانی به آسیب دیدگان و مجروحین جنگی راه‌اندازی شد و در حال حاضر با داشتن یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار کارمند، به‌صورت رایگان به مردم انگلستان خدمات بهداشتی ارائه می‌کند.

بودجه این سازمان در سال راه‌اندازی‌اش در سال ۱۹۴۸ میلادی، بالغ‌بر ۴۳۷ میلیون پوند (به ارزش امروزی‌اش در حدود ۹ میلیارد پوند) بوده و این رقم در سال جاری میلادی به در حدود ۱۳۶ میلیارد پوند رسیده که فشار زیادی را بر بودجه دولت این کشور وارد کرده است.

این درحالیست که شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد و کشور به گفته رئیس بانک مرکزی دوره طولانی رکود اقتصادی را تجربه می‌کند.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار