کد خبر: 1131530
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲
این روزها در کشور در‌حال سپری‌کردن یکی از سردترین ماه‌های دی در دهه‌های اخیر هستیم. آخرين باري كه اينگونه سرما كشور را فرا گرفت ۱۵ سال پيش بود. هوای به‌شدت سرد زمستانی مسئولان را بر آن داشت تا بیستم دی‌ماه تمامی پروازهای فرودگاه بین‌المللی مشهد را لغو کنند و ‌شنبه 24 دی‌ماه بیشتر ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها در اکثر استان‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف گاز تعطیل اعلام شد. در‌عین‌حال در همین تابستان امسال نیز رکورد گرما هم در ایران شکسته شد و رکورد دمای 66 سال گذشته از ایستگاه هواشناسی آبادان با دمای 53 درجه سانتی‌گراد گزارش شد. اکنون در دی‌ماه 1401 حداقل دما در استان‌های کرمان، خراسان رضوی و خراسان شمالی به حدود 30 درجه زیر صفر رسیده است، اما جریان گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری با وجود ناترازی روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب، همچنان پایدار است.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: سرمای فراگیر و ماندگار در 20 استان کشور و مصرف بی سابقه گاز در بخش خانگی و تجاری به خصوص در کلانشهرها، ضعف شبکه خطوط شمال شرق کشور و قطع سواپ گاز ترکمنستان از دلایل ناترازی های اخیر در تولید و مصرف گاز بود، اما در حال حاضر و طبق آخرین اظهارات وزیر نفت در روز جاری میزان تولید گاز به بالاترین ظرفیت خود رسیده  و در سراسر کشور از جمله در تربت جام که با چالش هایی در روزهای اخیر مواجه بود، در وضعیت پایداری قرار گرفتند. بر اساس گزارش ها از 23 میلیون مشترک کشور، گاز 17 هزار مشترک در روزهای اخیر، دچار اختلال شد که ظرف چند روز حل شد.

 با این همه مسئولان تداوم وضعیت پایدار را در گرو صرفه جویی حداکثری می دانند.  رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران در این باره گفت: پویش هر خانه یک اتاق گرم در سراسر کشور با هدف افزایش مشارکت مردم در مدیریت مصرف و کمک به حفظ جریان پایدار گاز در مناطق شمالی و شرق کشور تا ۲۰ بهمن ادامه دارد.

ارث گازی که به  دولت سیزدهم رسید!
کمبود انرژی به یکی از چالش های مهم کشور به خصوص در دو دهه اخیر تبدیل شده است. چه  این مساله را قبول داشته باشیم و چه نه واقعیت این است که اگر حداکثر منابع انرژی را در کشور داشته باشیم و اولا از آن به صورت بهینه استفاه نکینم و در ثانی آنرا توسعه ندهیم باز هم با کمبود رو به رو می شویم. در روزهای اخیر و همزمان با اظهارات مسئولان در حوزه کمبود گاز و رابطه آن با مصرف زیاد ایرانیان و کم کاری دولت قبل انتقاداتی مطرح شد. این در شرایطی است که هشدار درباره کمبود گاز از سال گذشته  و در زمان آغاز به کار دولت داده شده بود، وزارت نفت در آن زمان اعلام کرد که کشور با کسری 200 تا 250 میلیون مترمکعبی گاز روبرو است.

3 اقدام اخیر دولت در حوزه گاز
وزارت نفت بر اساس پیش بینی های هواشناسی این احتمال را میداد که علیرغم همه این تدابیر و تلاش های شبانه روزی، با ورود چنین سرمای شدیدی با مصرف غیر متعارف و در نتیجه افت فشار مواجه میشویم و به همین دلیل تدابیر لازم را از قبل اندیشید و بر خلاف گذشته غافلگیر نشد. دولت در این مدت در تلاش بوده تا از تمامی ظرفیت های مغفول در حوزه گاز بهره ببرد. به همین دلیل تعمیرات اساسی پالایشگاه های گازی از چند ماه زودتر آغاز شد و تولید گاز از همه میادین موجود به خصوص پارس جنوبی را به حداکثر میزان ممکن رسید. کمیته های مشترک بین دستگاهی برای مدیریت شرایط تشکیل و ذخیره سازی سوخت مایع جایگزین و نفت و سفید و ال پی جی در مناطقی که احتمال بحران و افت فشار میرفت را از چند هفته قبل انجام شد.
بر اساس گزارش ها 99 درصد شبکه گازرسانی در سراسر ایران مشکلی ندارد و در معدود نقاطی که در انتهای شبکه مانند شهر تربت جام مشکل وجود داشته ظرف چند روز حل شد. در تربت جام تعداد زیادی بخاری در اختیار فرمانداری و هلال احمر برای توزیع قرار گرفت تا با استفاده از شماره مشترکانی که گاز آنها دچار محدودیت شده به توزیع آن اقدام کنند. همچنین خبرها حاکی از ان است که پول برق مشترکانی که در دی ماه با محدودیت گاز مواجه شدند از شرکت ملی گاز پرداخت می شود.
جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده تربت‌جام در مجلس شورای اسلامی اتصال با سرعت گاز مشترکان تربت‌جام را یک رکورد عنوان کرد و  گفت: در این چند روز امکانات مختلفی برای کمک به مردم ارائه شد و اکنون نیز با مدیریت صورت گرفته مشکلی وجود ندارد.
وی گفت: با وجود برخی سوء‌استفاده‌ها از توزیع اقلام و تلاش رسانه‌های معاند برای متشنج نشان دادن تربت‌جام، هیچ‌گونه تنش و برخوردی میان مردم و نیروهای امنیتی به‌وجود نیامده است.
حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز استان رضوی اعلام کرده بود: خراسان رضوی در زمستان سال‌های ۸۶ و ۹۲ نیز سابقه تجربه مشابه را داشته است، با این تفاوت که در آن دوران حتی یک کارشناس نیز از مرکز برای بررسی موضوع اعزام نشد.
شبکه انتقال گاز و ایستگاه های تقویت فشار و کمپرسورها هم به طور کامل آماده شد تا با حداکثر ظرفیت بیشترین گاز ممکن را از میادین گازی که در جنوب قرار دارند، به سمت شمال کشور منتقل شود.
امروز تولید گاز، پالایش آن و تزریق به شبکه در بیشترین حالت ممکن قرار دارد. علاوه بر این، به صنایع و نیروگاه هایی که مشکل محدودیت گاز داشتند، سوخت مایع به قیمت تقریبا رایگان تحویل داده شد تا در تولید آنها اختلالی ایجاد نشود.

عقب ماندگی 67 ساله در توسعه میادین گازی!
 با این حال به دلیل عدم سرمایه گذاری رفع مشکل ناترازی گاز در کوتاه مدت ممکن نیست. توسعه میادین گازی و افزایش قابل توجه تولید گاز هم به سرمایه گذاری و هم به زمان قابل توجهی نیاز دارد.
عباس اعظمي، سخنگو و مديركل روابط عمومي شركت ملي گاز ايران در این خصوص گفت: اگر مي‌خواستيم به شرايط بحراني نرسيم بايد از ۶۷ سال قبل سرمايه گازي در توسعه ميادين گازي و ساخت مخازن ذخيره گازي را شروع مي‌كرديم. چون سرمايه‌گذاري در اين بخش  زمانبر  و  طولاني  است.
وی افزود: براساس آمارهاي موجود توليد روزانه گاز سنگين در كشور چيزي حدود ۹۹۰ ميليون متر مكعب است درحالي كه قرار بوده برمبناي برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در دولت گذشته اين رقم به يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون مترمكعب برسد ولي عملا اين اتفاق رخ نداده است.

اقدامات معطوف به آینده
بر اساس گزارش ها، پروژه جدید ذخیره سازی در شوریجه برای مدیریت پیک مصرف در زمستان بعد از 8 سال رکود پروژه های ذخیره سازی کلید خورده است. همچنین فاز 11 پارس جنوبی بعد از 20 سال معطلی در مسیر تولید قرار گرفت و تولید گاز از میادین مستقل خشکی هم پیگیری میشود.  تقویت شبکه انتقال گاز شمال شرق از جمله احداث یک خط لوله جدید در جنوب خراسان برای شهر تربت جام و خطوط لوله دیگر در این منطقه نیز از دیگر برنامه های شرکت ملی گاز است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار