کد خبر: 1130979
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
حاشیه‌ای بر بازنشر خاطرات شهید آیت‌الله فضل‌الله محلاتی
بازنشر خاطرات شهید آیت‌الله فضل‌الله محلاتی، می‌تواند برای تاریخ پژوهان انقلاب اسلامی خبری خوب باشد. این اثر در دهه ۷۰، از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نشر یافت و در ساحت تاریخ شفاهی معاصر، بازتابی نمایان یافت
محمدرضا کائینی

 

بازنشر خاطرات شهید آیت‌الله فضل‌الله محلاتی، می‌تواند برای تاریخ پژوهان انقلاب اسلامی خبری خوب باشد. این اثر در دهه ۷۰، از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نشر یافت و در ساحت تاریخ شفاهی معاصر، بازتابی نمایان یافت. تارنمای ناشر، در تشریح مختصات این کتاب، طی معرفی نامه‌ای آورده است: «این اثر اول‌بار، در سال ۱۳۷۶ توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد، که شامل گفتگو‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحمید روحانی، با شهید آیت‌الله فضل‌الله محلاتی بود. این گفتگو‌ها در سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۳ انجام گرفت و با شهادت آیت‌الله محلاتی، ناتمام ماند. در سال ۷۶ این گفتگو‌ها در قالب یک متن منسجم، به انضمام اسناد و نیز مصاحبه‌های خانواده شهید محلاتی چاپ و منتشر شد و امروز، کتاب زندگی و مبارزات شهید محلاتی برای اولین‌بار تجدید چاپ شده است. این کتاب شامل یک مدخل پژوهشی پیرامون زندگی شهید محلاتی، متن کامل خاطرات ایشان بدون دخل و تصرف، روزشمار زندگی شهید و ۱۰۶ برگ از اسناد مبارزاتی ایشان است. خاطرات شهید محلاتی، به شیوه پرسش و پاسخ تدوین شده است. او خاطرات خود را از معرفی خانواده و بیان روایت‌هایی از دوران کودکی آغاز می‌کند. همگامی با فدائیان اسلام، ترسیم فضای سیاسی ایران در دهه ۳۰، آشنایی با امام خمینی، تشریح مبارزات نهضت اسلامی و یادمانده‌های شهید محلاتی از وقایع اولین سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی، برخی از سرفصل‌های این خاطرات را تشکیل می‌دهد. شهید محلاتی در بخشی از خاطراتش، درباره آغاز فعالیت‌های سیاسی خود می‌گوید: یکی دو سال که در قم بودم و منزل آسید محمدتقی خوانساری آمد و شد داشتم، با مرحوم نواب صفوی آشنا شدم. انس من با او و یارانش باعث شد که روحیه مبارزه در من به وجود بیاید. اولین برنامه مبارزه من - که همگام با فدائیان اسلام بود- مبارزه با آوردن جنازه رضاخان به ایران بود. شاه نه تنها می‌خواست حکومت خودش را تثبیت کند، بلکه می‌خواست افکار پدرش را هم زنده کند. بنابراین فدائیان اسلام به مقابله برخاستند و طبق جلساتی که محرمانه داشتیم، تصمیم گرفتیم که فجایع رضا شاه در مدرسه فیضیه بیان شود...».
به روایت تاریخی شهید آیت‌الله محلاتی، بخش‌های متنوعی نیز منضم شده است که تارنمای فوق آمده، در معرفی آن‌ها آورده است: «با آنکه نام و یاد شهید آیت‌الله فضل‌الله محلاتی در تاریخ انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس ماندگار و آشناست، اما سابقه فعالیت‌های وی چندان شناخته شده نیست. این کتاب در بخش نخست، به دوران کودکی و آغاز تحصیل ایشان در محلات می‌پردازد و سپس ورود وی به قم و آشنایی با فداییان اسلام، تا عزیمت وی به تهران را شرح می‌دهد. پس از آن به حضور جدّی و نقش فعال ایشان در نهضت امام خمینی (ره) تا انقلاب اسلامی و دوره پیروزی انقلاب اسلامی تا زمان گفت وشنود (سال ۱۳۵۷) با وی، اشاره می‌کند. بخش دوم کتاب شامل گفت‌وگویی با شهید محلاتی است که ایشان در ضمن آن به ذکر نکته‌ها و خاطرات دور و نزدیک خود می‌پردازند. در پایان گاه‌شمار زندگی ایشان، نمونه‌هایی از اسناد وزارت جنگ، ساواک و شهربانی از فعالیت‌های مبارزاتی شهید محلاتی و تصاویر مختلف وی آمده است...».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار