کد خبر: 1130714
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
خوانش بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی در آئینه خطبه‌های جمعه آیت الله مهدوی کنی
اثری که هم اینک در صدد معرفی آن هســـــتیم، متن خطبه‌های نمازجمعه زنده یاد آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی است، که عمدتاً در سالیان نخست تأسیس نظام اسلامی ایراد شده است
محمدرضا کائینی

اثری که هم اینک در صدد معرفی آن هســـــتیم، متن خطبه‌های نمازجمعه زنده یاد آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی است، که عمدتاً در سالیان نخست تأسیس نظام اسلامی ایراد شده است. این مجموعه به اهتمام نادر جعفری هفت‌خوانی تدوین شده و انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، به انتشار آن اهتمام ورزیده است. تدوینگر در دیباچه خویش بر این مجموعه، ضرورت انتشار آن را اینگونه تشریح کرده است: «مجموعه حاضر، شامل پنج سخنرانی معظم‌له پیش از خطبه‌ها در کنار ۲۴ خطبه‌ای که- ضمن ۱۲ مورد اقامه نماز- ایراد شده‌اند، مجموعاً ۲۹ متن را در یک دوره زمانی حدوداً ۲۰ ساله در برمی‌گیرد. از سویی همان‌طور که خوانندگان محترم توجه خواهند نمود، متن خطبه‌ها و سخنرانی‌ها مشحون از آیات مختلف قرآن کریم و روایات متعددی است که معظم‌له ضمن ارائه مباحث اخلاقی آن‌ها را ذکر نموده یا به آن‌ها ارجاع داده‌اند. بنابراین از یک‌سو می‌توان متن اثر حاضر را از این جهت اثری اخلاقی و دینی برشمرد که خواننده را با ابعاد مختلف موضوعات اخلاقی، به‌ویژه با تأکید بر جنبه‌های کاربردی آن‌ها آشنا می‌سازد و به همین دلیل به نظرم رسید، خوب است خواننده علاقمند را در خلال این‌گونه مباحث، به کتاب اخلاق علمی معظم‌له نیز ارجاع دهم، تا امکان طرح و مرور بیشتر نظرگاه‌های اخلاقی ایشان نیز فراهم آید. بنابراین یادآوری این موضوع را ضروری می‌دانم که به نظر پژوهشگر، این اثر در کنار دو اثر مهم منتشر شده از معظمّ‌له، یعنی کتاب نقطه‌های آغاز در اخلاق علمی و کتاب خاطرات ایشان، سه‌گانه‌ای مکمّل را می‌سازد که ارتباطی دو سویه و دائمی را میان مباحث اخلاقی (عرفان نظری)، امور اجرایی و اداری دولت (تدبیر حکومت) و نهایتاً اخلاق حرفه‌ای (عرفان عملی) بنا می‌نهند. به همین دلیل تلاش شده برای درک بهتر موضوعات مطرح شده در سخنرانی‌ها و خطبه‌ها، برخی مباحث این اثر در حّد مقدور، به سرفصل‌های برگزیده از مباحث دو کتاب یاد شده ارجاع شوند، تا خوانندگان علاقمند بتوانند بهره‌برداری افزون‌تری از متن این اثر داشته باشند...».
جعفری در پایان مقدمه خود، دو نکته پی آمده را خاطرنشان کرده است: «با توجه به اینکه محور اصلی متن کتاب، سخنان معظمّ‌له در جایگاه نماز جمعه تهران است، روش کار این گونه تنظیم شد که ابتداء فرمایشات ایشان از گفتار به متن تبدیل شده و سپس طی مراحلی، به تدریج پردازش‌های مورد نیاز روی متن‌ها انجام گرفته است. با این همه انتظار می‌رود خوانندگان محترم در هنگام بهره‌برداری از متن، به این ویژگی‌ها عنایت کافی داشته باشند:
۱- توجه به اینکه مخاطبان خطبه‌های نماز جمعه در درجه نخست، همان نمازگزاران یا عموم مردم و اقشار مختلف جامعه بوده و هستند؛ لذا خطیب و امام جمعه می‌بایست با زبانی ساده و واژگانی قابل فهم و به دور از تکلّف و آرایه‌های کلامی و گاهی حتی با تکرار، به ایراد سخن می‌پرداخته است. بنابراین محتوای اصلی این متن، خطابه‌هایی شفاهی برای عموم مردم بوده و اگر چه ممکن است متن پیش‌رو هنوز هم از همین ویژگی‌ها برخوردار باشد، امّا در عین حال تلاش شده تا مطالب از حالت گفتاری خارج شوند و مشابهت بیشتری به متن بیابند.
۲- استفاده از دایره معمول واژگان آیت‌الله مهدوی‌کنی، برای پژوهشگر موضوعیت داشته و حتی شیوه انشاء و سخنرانی معظمّ‌له و تأکیدات خاص ایشان روی برخی کلمات، اصطلاحات و استنادات قرآنی، مورد توجه قرار داشته و به همین خاطر سعی بر حفظ اصالت کلام ایشان شده است...».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار