کد خبر: 1130182
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
خبرگزاری «اسپوتنیک» در گزارشی اهداف سفر رئیس‌جمهور ترکیه به سرزمین‌های اشغالی را جلب حمایت‌های غربی در انتخابات آینده، حل چالش‌های اقتصادی این کشور و نیاز متقابل تل‌آویو-آنکارا به همکاری نظامی دانست.
 خبرگزاری «اسپوتنیک» در گزارشی و طی گفت‌وگو با برخی کارشناسان و تحلیلگران، به ارائه تحلیلی از اهداف تل‌آویو در دعوت رسمی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه برای سفر به سرزمین‌های اشغالی و واکنش‌ها در این خصوص پرداخت.

«کرم سعید» کارشناس مسائل ترکیه در مرکز مطالعات سیاسی «الاهرام» درباره گرمی روابط بین تل‌آویو و آنکارا می‌گوید: «اسرائیل یک شریک اقتصادی مهم برای ترکیه است؛ به ویژه در بخش پروژه‌های انرژی پس از اکتشافات جدید در شرق مدیترانه و یا در حوزه همکاری‌های نظامی».

سعید در ادامه گفت‌وگو گریزی به انتخابات ترکیه زده و درباره تاثیرگذاری روابط تل‌آویو-آنکارا بر این رویداد سیاسی تاکید می‌کند: «این انتخابات همان دلیلی است که اکنون باعث شده تا اردوغان از طریق این سفر به سمت جلب حمایت‌های بین‌المللی و غربی گام بردارد و بخواهد تا از این طریق وضعیت اقتصادی کشورش را بهبود بخشد».

«أشرف العجرمی» تحلیلگر فلسطینی مسائل رژیم صهیونیستی درباره هدف تل‌آویو از این دعوت گفت: «روابط ترکیه و اسرائیل در دوره اخیر به طور قابل توجهی بهبود یافته است و این نشانگر آن است که کابینه راستگرای جدید به چنین روابطی با قدرت‌های منطقه‌ای مانند ترکیه نیاز دارد؛ تا به مردم اسرائیل و جهان ثابت کند که قادر به حفظ روابط بین‌المللی خود و ایجاد روابط جدید است».

العجرمی با بیان اینکه «ترکیه روند تغییر سیاست‌های خود را در قبال بیشتر کشورهای منطقه مانند سوریه، مصر و خلیج‌فارس آغاز کرده» افزود: «روابط ترکیه و اسرائیل خاص‌تر است، زیرا این یک رابطه اقتصادی و نظامی در سطوح بسیار گسترده است که منافعی را برای هر دو طرف تامین می‌کند».

وی با اشاره به اینکه نحوه برخورد آنکارا با کابینه جدید تل‌آویو، متفاوت از موضع رام‌الله و رویکرد فلسطینی‌ها به آن ظاهر خواهد شد، خاطرنشان کرد: تشکیلات خودگردان فلسطین هیچ بهبود روابطی از سوی رژیم صهیونیستی با قدرت‌های منطقه را مطلوب نمی‌داند.

«ابراهیم المدهون»، مدیرکل شرکت رسانه‌ای «فیمید» فلسطین نیز در گفت‌وگو با اسپوتنیک تصریح کرد: «فلسطینی‌ها مخالف هرگونه نزدیکی نزدیکی و عادی‌سازی اسرائیل با هر کشور عربی و اسلامی هستند؛کشورهای عربی و اسلامی باید به جای برقراری روابط با آن، این دشمن را محاصره کنند».

این گزارش‌ها و تحلیل‌ها در حالی منتشر می‌شود که دو روز گذشته (چهارشنبه، ۱۱ژوئیه) «اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم صهیونیستی استوارنامه «شاکر اوزکان تورونلار»، سفیر جدید ترکیه در این کشور را پس از احیای روابط دیپلماتیک بین دو کشور دریافت کرد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار