کد خبر: 1121493
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱
کمبود دارو و سایر مشکلات نظام سلامت باعث شد تا مجلس به وزیر بهداشت کارت زرد نشان دهند و تنها یک روز پس از این اتفاق خبر جمع شدن ۶۰ امضا برای استیضاح او نیز در رسانه‌ها دست به دست شد.
«علت عدم توجه وزارتخانه به وضعیت بهداشت و درمان شهرستان ها و روستاها چیست؟ چرا دستورات وزیر در زیرمجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی اجرا نمی شود؟ اغلب درمانگاه ها و خانه های بهداشت در شهرستان ها فاقد پزشک و پرستار است، برنامه وزارت برای تامین کادر پزشکی در کشور بویژه شهرستان ها ومناطق محروم چیست؟ تدابیر وزارت بهداشت برای حل مشکلات صنعت دارو چیست؟ دلیل تغییرات مکرر در سازمان غذا و دارو چیست؟» اینها بخشی از سوالات نمایندگان مجلس از وزیر بهداشت است، وزیری که هنوز یک سال از نشستنش بر کرسی وزارت بهداشت نگذشته که توانسته است رکورد دریافت بیشترین تذکر از مجلس را بکشند و شاید بتوان گفت که بهرام عین‌اللهی تنها وزیر بهداشت در دولت‌های مختلف بوده که تاکنون بیشترین تذکر را از مجلس دریافت کرده و به دفعات برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان مردم، به مجلس فراخوانده شده است.

هرچند طی دفعات گذشته عین‌اللهی توانست با خرید وقت از مجلس و پاسخگویی به سوالات نمایندگان آنها را قانع کند اما اینبار نه تنها این اتفاق رخ نداد و مجلس به او کارت زرد نشان داد بلکه تنها یک روز پس از این اتفاق خبر جمع شدن ۶۰ امضا برای استیضاح او نیز در رسانه‌ها دست به دست شد.

۴۵۰ قلم کمبود دارو 

کمبود دارو طی ماه‌های گذشته به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها، عدم نظارت و مدیریت کافی بر شرکت‌ها و سایر عوامل منجر شد تا صدای مردم و بیماران بلند شود و در نهایت دولت برای حل این معضل دست به واردات دارو زد، حسینعلی شهریاری چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی به ابعاد مختلف بروز کمبود دارو اشاره کرد و گفت: ششم مهر، در ستاد کرونا اطلاعاتی که ما از کمبود دارو داشتیم، من در جلسه خدمت رئیس جمهور گفتم که کمبود دارو جدی است. مسئولین گفتند ۵۰ قلم کمبود است، من هفته بعد یک لیست ۴۵۰ قلمی را مستند بُردم گفتم ۵۰ قلم نیست، ۴۵۰ قلم کمبود دارو است.

وی ادامه داد: مرتب پیگیر بودیم، قبل از سال چندین بار راجع به شربت‌های آنتی بیوتیک مخصوصاًَ برای بچه‌ها و سرُم چندین بار ما در ستاد کرونا تذکر دادیم. مسئول سازمان غذا و دارو به رئیس جمهور گفت که ما یک ماه دیگر این مشکل را برطرف می‌کنیم. رئیس جمهور عصبانی شدند گفتند مگر می‌شود به بیمار گفت که یک ماه دیگر من دارویت را فراهم می‌کنم، این اورژانسی است اگر تولید می‌توانید کنید تولید کنید، اگر نمی‌توانید وارد کنید.

شهریاری افزود: متأسفانه سر قیمت گذاری این داروها مخصوصاً آنتی بیوتیک‌ها که همه آنها تولید داخل بود، شرکت‌های تولید کننده که باید گفت اکثر این شرکت‌ها به نوعی زیرمجموعه حاکمیتی بودند یعنی یا دولتی بودند یا خصولتی، اختلاف نظر وجود داشت.

شهریاری ادامه داد: شرکت‌های تولیدی به خاطر افزایش قیمت با سازمان غذا و دارو مشکل داشتند، سازمان غذا و دارو می‌گفت که نه این قیمت‌هایی که شما می‌گوئید نیست و آنها هم آمدند با اینکه مواد اولیه داشتند و می‌توانستند تولید کنند، متأسفانه تولید نکردند.

وی افزود: یک اتفاق دیگر هم افتاد، سازمان غذا و دارو آمد به شرکت‌های دارویی یک امتیاز مثبت داد و گفت از این تاریخ شما هر چه در انبارها دپو کرده اید، به داروخانه‌ها هم گفتند شما از امروز با قیمت ارز آزاد ارائه کنید؛ یعنی یک امتیاز اینجا داده شد به شرکت‌های دارویی با اینکه با ارز ۴۲۰۰ تومانی آورده بودند، موجودی داشتند، ولی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که شما از فردا با ارز آزاد بتوانید، هم برای داروخانه این اتفاق خوب افتاد، هم برای شرکت‌های تولیدی، ولی باز سر قیمت گذاری مقاومت‌های زیادی شد.

نظارتی وجود نداشت

شهریاری گفت: نظارت نکردند که چقدر موجودی دارند در انبارها، یکی از این شرکت‌ها می‌گفت که ۳۵۰ تُن از مواد اولیه موجود دارد، ولی تولید نمی‌کند، که اینها اگر به موقع رصد می‌شد و به موقع انبارها را می‌دیدند، می‌توانستند برخورد کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: این وضعیت باعث شد تا برای اولین بار بعد از ۴۳ سال، ما شربت تب بُر بچه را در داروخانه‌ها نداشته باشیم.

وضعیت دارو و سلامت ناخوش است

غلامرضا نوری‌قزلجه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و از نمایندگان امضا‌کننده استیضاح وزیر بهداشت دراین خصوص توضیح داد: وضعیت دارو و سلامت بسیار ناخوش و بحرانی است، به همین دلیل هم استیضاح وزیر بهداشت را امضا کردم. امیدواریم که شرایط بهبود پیدا کند، اما بی‌تدبیری او در وضعیت دارو موج می‌زند. ما شاهد عدم‌پیش‌بینی، عدم‌مدیریت، عدم‌اشراف بر موضوعات و عدم شایسته‌گزینی‌ها در وزارت بهداشت هستیم.  او با بیان اینکه وزیر دچار ضعف مدیریتی است، افزود: به رای آوردن استیضاح امیدوار نیستم و علت آن را سیاسی می‌دانم. دو سال است که شعار هماهنگی و برادری میان قوا عنوان می‌شود. رفاقت‌های سیاسی و گرمی ایجاد شده که مانع از به نتیجه رسیدن اقدامات نظارتی مجلس می‌شود. این نتیجه خالص‌سازی و یکدست شدن در نظام است.

کارت زرد به وزیر بهداشت هشدار و تذکر خوبی بود

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به کارت زرد مجلس به وزیر بهداشت، گفت: در مساله دارو، وزیر بهداشت باید قبل از اینکه با کمبود دارو مواجه شویم به این موضوع توجه می‌کرد، اما این اتفاق نیفتاد. کارت زرد به وزیر بهداشت هشدار و تذکر خوبی بود و من هم از پاسخ‌های وزیر بهداشت قانع نشدم. کارت زرد می‌تواند باعث حرکت جدیدی از سوی وزیر بهداشت برای حل مشکلات کنونی این وزارتخانه شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: وزیر بهداشت باید در برنامه‌ریزی و نظارت بازنگری کند. او باید مجموعه‌اش را اصلاح کند، از جمله برخی از معاونانش را که نمی‌توانند پاسخگو باشند،تغییر دهد.

همچنین محمد خدابخشی، عضو کمیسیون برنامه در مجلس گفت: مشکلات در وزارت بهداشت باعث شد وزیر از مجلس کارت زرد بگیرد. اما عملکرد ایشان را ضعیف‌تر از وزرای دیگر نمی‌دانم. کارت زرد نمایندگان به وزیر بهداشت هشداری از سوی نمایندگان بود که وزیر وضعیت دارو را مدیریت کند. اما این به معنای رای آوردن استیضاح وزیر بهداشت نیست.

دو رکن اساسی در حوزه سلامت

تأمین دارو و تجهیزات پزشکی، دو رکن اساسی و مهم در حوزه سلامت به شمار می‌رود که هر گونه اختلال در مسیر تأمین اقلام دارویی و پزشکی، می‌تواند با آسیب‌های ناگواری همراه باشد. لذا، مهم‌ترین مأموریت وزیر بهداشت؛ مدیریت بازار دارو و تجهیزات پزشکی کشور است. این در حالی است که برخی کارشناسان حوزه سلامت، معتقدند وزیر بهداشت در یک سال گذشته در سیل واکسن کرونا غرق شد تا جایی که مدت‌ها پس از فروکش کردن تب کرونا نیز مدام از موفقیت در واکسیناسیون حرف می‌زد و سایر مسایل و مشکلات حوزه سلامت را از یاد برد، حالا باید منتظر ماند که سرانجام استیضاح وزیر بهداشت به کجا می‌رسد؟

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار