کد خبر: 1121114
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
دبیرکل سازمان ملل در سخنانی با انتقاد از رویکرد جامعه انسانی در برخورد با طبیعت هشدار داد که تخریب اکوسیستم سالانه ۳ تریلیون دلار برای بشر هزینه در بر دارد.

آنتونیو گوترش در اجلاس «COP۱۵» در مونترال کانادا با تاکید بر بهای سنگین از دست رفتن طبیعت و تنوع زیستی برای بشریت، اظهار داشت: ما این هزینه‌ها را با مقیاس‌هایی از جمله بیکاری، گرسنگی، بیماری‌ها و مرگ و میر می‌سنجیم.

وی با بیان اینکه انسان‌ها رفتار صحیحی با طبیعت ندارند و با آن مانند "چاه فاضلاب" برخورد می‌کنند تاکید کرد که این نوع نگرش تا سال ۲۰۳۰ برای بشر سالانه ۳ تریلیون دلار هزینه خواهد داشت.

گوترش، اعطای یارانه‌های مالیاتی از طرف دولت‌ها و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در بخش‌های مرتبط را به منظور حرکت از سمت تخریب طبیعت به طرف راهکارهای سبز ضروری دانست.

اجلاس «COP۱۵» با هدف بازتاب بیست و هفتمین کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد (COP-۲۷) که ماه گذشته در شرم الشیخ مصر برگزار شد، با عنوان کنفرانس تنوع زیستی و با تمرکز بر موضوع آسیب‌های وارده به طبیعت، امروز در مونترال کانادا آغاز شد.

بر این اساس، هدف اصلی این اجلاس، دستیابی به یک توافق با هدف توقف آسیب‌های وارده به اکوسیسیتم طبیعی و حفاظت از ۳۰ درصد از کره زمین تا سال ۲۰۳۰ عنوان شده است.

شرکت کنندگان در این مجمع نسبت به همکاری کشورهای ثروتمندتر در راستای پیشبرد این اهداف ابراز نگرانی کرده‌اند.

ویرجینیوس سینکویسیوس کمیسر محیط زیست اتحادیه اروپا در این مورد اظهار داشت: تامین منابع مالی یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در بخش حفاظت از اکوسیستم است به خصوص در شرایط فعلی که کشورها در سراسر جهان درگیر جنگ و دشواری‌های اقتصادی هستند.

همچنین،‌ برنامه محیط زیست سازمان ملل هفته گذشته با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری‌های مرتبط با حفاظت از طبیعت باید تا ۲۰۲۵ دو برابر شده و به ۳۸۴ میلیارد دلار برسد، اعلام کرد: به این منظور، سرمایه‌گذاری بخش‌ خصوصی باید به طور ویژه‌ای افزایش یابد.

گوترش نسبت به ادامه تخریب اکوسیستم‌های طبیعی هشدار داد

بر اساس برآوردهای سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، زمینی با مساحت بزرگ‌تر از قلمرو اتحادیه اروپا بین ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ به دلیل جنگل زدایی از بین رفته که اتحادیه اروپا عامل اصلی آن بوده است.

به گفته مدیر عامل یک سازمان غیردولتی فعال در حوزه "غذای پایدار"، بحران تنوع زیستی بر اثر توسعه زمین‌های کشورهای صنعتی رخ می‌دهد.

داده‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) نشان می‌دهد که در دو سال گذشته از میان اعضای اتحادیه اروپا تنها فرانسه، آلمان، لوگزامبورگ و دانمارک نسبت به افزایش بودجه برنامه‌های مربوط به حمایت از تنوع زیستی وعده داده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: اتحادیه اروپا، پیشتر وعده ۷ میلیارد یورو به منظور حفاظت از تنوع زیستی از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ را داده است که تنها تعداد انگشت شماری از ۲۷ کشور عضو از آن پیروی کرده‌اند.

در این میان، قانونگذاران اتحادیه اروپا روز گذشته، سرانجام با قوانینی موافقت کردند که فروش محصولاتی مانند سویا، روغن نخل و لاستیک (محصولاتی تولید آن‌ها منجر به جنگل‌زدایی می‌شود) را ممنوع می‌کند.

انتظار می‌رود در جریان این اجلاس ۱۲ روزه مذاکرات داغی بر سر مساله تامین بودجه همانند نشست قبلی صورت گیرد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار