کد خبر: 1121108
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
اندیشکده خلیج فارس در گزارشی نوشت که کشور امارات به طور سنتی در طول سالیان گذشته در اردوگاه آمریکا قرار داشته است اما فضا دادن به روسیه و همکاری با چین باعث شده تا سطح اعتماد بین ابوظبی و واشنگتن کاهش یابد و آمریکا روی اقدامات غیرقانونی لابی امارات در واشنگتن تمرکز کند.

اندیشکده خلیج فارس در گزارشی در سایت خود آورده است: روابط امارات و آمریکا از زمان شکل گیری کشور امارات در سال ۱۹۷۱ با ویژگی خاصی و وابستگی مطلق همراه بوده است. هر چند امارات تحت حمایت انگلیس قرار داشت اما با تسلط یافتن آمریکا، امارات از نظر سیاسی، نظامی و اقتصادی در سطح گسترده ای در صدد تحکیم روابط خود با این کشور برآمد.

با قدرت گرفتن نسل دوم حکمرانان امارات، رهبران این نسل دیدگاهی برخلاف دیدگاه نسل بنیانگذار خود در پیش گرفتند تا با استفاده از ذخایر نفتی در صدد تاثیرگذاری بر مراکز تصمیم گیرنده آمریکا به نفع خود برآیند.

موضوع لابی امارات در آمریکا از سال ۲۰۰۸ به میان آمد و این لابی تا مدتی توانست به دور از نگاه ها عمل کند و طی آن موفق شد تا به نفوذ زیادی دست یابد. لابی امارات توانست نقش های مهم و تاثیرگذاری در چشم پوشی آمریکا از اقدامات غیرقانونی و نامشروع امارات و دخالت های نظامی این کشور در بسیاری از کشورهای جهان و حتی در داخل آمریکا ایفا کند.

اما در برهه اخیر با نمایان شدن نقاط اختلاف میان مواضع سیاسی بین ابوظبی و واشنگتن، دقت نظر و شناسایی و افشاگری در مورد اقدامات غیرقانونی لابی امارات در آمریکا آغاز شده است. آنگونه که به نظر می رسد با توجه به فاش شدن بسیاری از اقدامات غیرقانونی امارات نسبت به آمریکا به عنوان بزرگ ترین همپیمان خود در برهه اخیر، فعالیت این لابی دشوار شده است.

به نظر می رسد منافع راهبردی واشنگتن و سیاست های امارات در مسیر تنش پیش می رود و با توجه به موفقیت نسبی دمکرات ها در انتخابات اخیر ممکن است این وضعیت تا مدت ها ادامه یابد. دوبی به مکانی برای دور زدن تحریم ها از سوی روسیه تبدیل شده است و روند رو به رشد همکاری ابوظبی با چین به تهدید بزرگی علیه منافع آمریکا تبدیل شده است. علاوه بر آن، بیانیه اخیر امارات در حمایت از کاهش تولید اوپک جای هیچ شک و تردیدی باقی نگذاشته که این امر به سود سیاست آمریکا نیست.

به طور حتم، در سطح اعتماد میان امارات و آمریکا یک کمبود اساسی به چشم می خورد و همین امر حتما بر فعالیت لابی امارات در مرحله کنونی تاثیر خواهد گذاشت. پیش بینی می شود که فشارها و دقت نظر در عملکرد غیرقانونی لابی امارات در آمریکا با توجه به فضا دادن ابوظبی به روسیه و همکاری با چین ادامه یابد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار