کد خبر: 1120925
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مدیر عامل مؤسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج در نشست خبری «بسیج ایده‌ها و طرح‌ها» عنوان کرد
در نشست خبری نخستین رویداد مسئله محور «بسیج ایده‌ها و طرح‌ها» به منظور رفع چالش‌ها با رویکرد فناورانه و نوآورانه با محور‌های شهرک‌سازی با الگوی اسلامی- ایرانی، عمران اجتماعی در حوادث غیرمترقبه و ساخت مسکن سریع، ارزان و کیفی برگزار شد و تفاهمنامه‌ای با محوریت پروژه‌های اجتماع محور بین وزارت کشور و مؤسسه عمران و مسکن اجتماعی بسیج به امضا رسید.
محمدرضا هادیلو

در نشست خبری نخستین رویداد مسئله محور «بسیج ایده‌ها و طرح‌ها» به منظور رفع چالش‌ها با رویکرد فناورانه و نوآورانه با محور‌های شهرک‌سازی با الگوی اسلامی- ایرانی، عمران اجتماعی در حوادث غیرمترقبه و ساخت مسکن سریع، ارزان و کیفی برگزار شد و تفاهمنامه‌ای با محوریت پروژه‌های اجتماع محور بین وزارت کشور و مؤسسه عمران و مسکن اجتماعی بسیج به امضا رسید.

به گزارش «جوان»، در نشست خبری نخستین رویداد مسئله محور بسیج ایده‌ها و طرح‌ها به منظور رفع چالش‌ها با رویکرد فناورانه و نوآورانه با محور‌های شهرک‌سازی با الگوی اسلامی- ایرانی، عمران اجتماعی در حوادث غیرمترقبه و ساخت مسکن سریع، ارزان و کیفی که به همت مؤسسه مسکن و عمران بسیجیان و هلدینگ پیشگامان برگزار شد، مدیرعامل مؤسسه مسکن و عمران اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین گفت: این مؤسسه قدمت ۳۰ ساله دارد و این سابقه موجب شده تا در این سال‌ها بیش از ۳۱ هزار واحد مسکونی و ۱۱۵شهرک مسکونی در کشور ساخته و تحویل دهد.
مجتبی حبیب زاده‌مقدم افزود: در پی‌وقوع زلزله کرمانشاه سال ۹۶ و سیل سراسری ۹۸ این مؤسسه تکلیف پیدا کرد تا به دولت کمک کند و از فعالیت‌های جهادی پشتیبانی لازم را انجام دهد؛ بسیج، چون جنبه مردمی دارد باید گفت در انجام مأموریت‌ها مردم عهده‌دار مسئولیت شدند به عبارت دیگر بسیج در قالب بسیج کنندگی به سایر بخش‌هایی که مسئولیت اصلی در ساخت مسکن دارند، کمک می‌کند. این مسئول ادامه داد: در همین راستا یکی از عرصه‌های مورد نیاز برای کمک به دولت عرصه نهضت ملی مسکن است البته این موضوع حل نمی‌شود مگر اینکه مردم به کمک بیایند لذا یکی از حوزه‌هایی که فکر می‌کنیم بسیج می‌تواند به وزارت کشور کمک کند ساماندهی حاشیه شهرها، بافت فرسوده شهر‌ها و حضور در حوادث غیر مترقبه است؛ یکی دیگر از حوزه‌هایی که مغفول واقع شده بحث شهرسازی و شهرک‌سازی براساس الگوی اسلامی - ایرانی است لذا چنانچه هم افزایی صورت گیرد شاهد شهرک‌سازی و شهرسازی‌هایی با همین الگو خواهیم بود.
راه‌اندازی قرارگاه ساخت مسکن در وزارت کشور
در ادامه این نشست معاون عمرانی وزارت کشور با بیان اینکه در طول سال پروژه‌های عمرانی مختلفی در شهر‌های متعدد به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: هفته‌ای نیست که پروژه عمرانی در کشور افتتاح نشود. در بحث تحریم‌ها می‌بینیم که اگر در کشور‌های مختلف تحریم ایجاد می‌شود مشکلات متعددی برای آن‌ها در پی‌دارد، اما در کشور ما چند دهه است که تحریم هستیم ولی نه تنها پروژه‌های عمرانی متوقف نشدند بلکه سرعت هم گرفته‌اند.
سیدمهدی جمالی‌نژاد، ادامه داد: در دهه فجر سال گذشته ۱۳ هزارو ۲۰۹ پروژه عمرانی به ارزش ۹۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افتتاح و ۱۸ هزارو ۳۶۰ پروژه عمرانی به ارزش ۱۳ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان کلنگ‌زنی شد؛ این در حالی است که در هفته دولت سال‌جاری ۱۵ هزارو ۸۳۰ پروژه به ارزش ۱۲۴ هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان افتتاح و ۲۵۰۱ پروژه به ارزش ۱۴۰ هزارو ۳۰۰ میلیون تومان کلنگ خورد.
ساخت واحد‌های مسکونی ۹۰ متری در عرض یک هفته
محمد مهدی حیدری معاون وزیر راه و شهرسازی هم در این نشست گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بازوی پژوهشی- آموزشی وزارت راه و شهرسازی بوده و رفع دغدغه‌های مسئله محور در حوزه‌های عمرانی را در دستور کار دارد. تدوین ضوابط مقررات ملی ساختمان و همچنین آیین‌نامه‌های اجرای پروژه‌های عمرانی را نیز این مرکز دنبال می‌کند.
وی افزود: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حوزه معماری ایرانی- اسلامی و ساخت مسکن ارزان و سریع کارگروهی راه‌اندازی کرده تا این دغدغه نیز از نظر تهیه آیین‌نامه‌های مربوطه برطرف شود؛ در وزارت راه و شهرسازی و در حوزه الگوی شهرسازی ایرانی اسلامی، موضوع توسعه افقی شهر‌ها در دستور کار قرار گرفته و قرار است نهضت ملی مسکن در جا‌هایی که زمین به اندازه کافی داریم خصوصاً شرق کشور منازل مسکونی را به صورت تک واحدی و یک طبقه احداث کند؛ در بخش‌هایی از کشور مانند غرب هم که مشکل کمبود زمین داریم، حداکثر ۳ طبقه‌سازی در برنامه احداث واحد‌های مسکونی قرار دارد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به موضوع الحاق اراضی خارج از محدوده به حریم شهر‌ها اشاره و تصریح کرد: نقش این مرکز در موضوع مورد نظر، بررسی روی گسل بودن یا نبودن اراضی تعیین شده است تا اگر ایرادی از این نظر نبود، به شورای عالی شهرسازی و معماری مجوز الحاق به این اراضی داده شود.
این مسئول با اشاره به اهمیت صنعتی‌سازی ساختمان گفت: چاره‌ای جز اهمیت دادن به صنعتی‌سازی و عبور از سنتی‌سازی مسکن نداریم لذا برای اجرای صنعتی‌سازی در نهضت ملی مسکن، دبیرخانه صنعتی سازمان ساختمان در مرکز تحقیقات راه و مسکن انجام شده و همه ذینفعان در این حوزه، دور هم جمع می‌شوند؛ هفته آینده نیز مقررات جدید صنعتی‌سازی ساختمان از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منتشر می‌شود. وی تأکید کرد: در همین راستا قرار است حدود ۵ هزار واحد مسکونی در مهرگان استان قزوین که ذیل نهضت ملی مسکن در حال ساخت است، با روش صنعتی‌سازی احداث شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی از دیگر اقدامات جدید در صنعتی‌سازی نهضت ملی مسکن را آغاز اجرای ساخت مسکن به روش پرینت ۳ بعدی عنوان و اظهار کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تأییدیه‌های اولیه برای اجرای این پروژه‌ها را صادر کرده و برای ساخت واحد‌های یک طبقه از سرعت بالایی برخوردار است؛ به گونه‌ای که طرف ۱۰۰ ساعت یک واحد مسکونی ۹۰ متری پرینت می‌شود و ظرف یک هفته سایر ملحقات آن مانند درب و پنجره و لوله و اتصالات تکمیل خواهد شد. به عبارت دیگر ظرف یک هفته با این روش برای یک واحد مسکونی ۹۰متری یک طبقه، پایان کار صادر می‌شود.
کمبود ۵ میلیونی مسکن در کشور
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تأکید بر اینکه به طور متوسط سالانه یک میلیون واحد مسکونی باید در کشور ساخته شود تا در عرضه و تقاضای مسکن تعادل ایجاد شود، گفت: به جای ساخت یک میلیون واحد، سالانه ۳۰۰ هزار واحد ساخته شده و با کمبود ۵ میلیونی مسکن در کشور مواجه هستیم؛ دولت قبل درک صحیحی از کمبود مسکن نداشت و علت رشد قیمت مسکن همین کمبود واحد‌های مسکونی است.
محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید مسکن در سال گذشته در مجلس شورای اسلامی، به وعده رئیس‌جمهور مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال اشاره و تصریح کرد: در قانون جهش تولید مسکن همه مشوق‌ها برای افزایش ساخت وساز آمده و در کشور هم توان مهندسی و هم ظرفیت تولید مصالح ساختمانی که در آن خودکفا هستیم را داریم. وی با بیان اینکه قانون جهش تولید مسکن اگر به خوبی اجرا می‌شد ظرفیت ساخت سالانه بیش از یک میلیون واحد مسکونی را داشتیم، اظهار داشت: در حال حاضر زمین برای ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی احصا شده، اما در جانمایی‌هایی ایراد داریم.
به گفته این مقام مسئول به عنوان مثال جمعیت قابل توجهی از تهران روی گسل زندگی می‌کند در مسکن مهر هم این مشکل را داشتیم و باید در نهضت ملی مسکن معضل جانمایی‌ها برطرف شود.
رضایی کوچی با تأکید بر اینکه در نهضت ملی مسکن اولویت با نوسازی بافت فرسوده است که هم قیمت ساخت کاهش می‌یابد و هم زیرساخت‌های آب برق و گاز را داراست، ادامه داد: متأسفانه کمتر به نوسازی بافت فرسوده توجه شده، چون نوسازی این بافت‌ها وقت بیشتری از دستگاه‌ها می‌گیرد، بنابراین دستگاه‌های دولتی ترجیح می‌دهند اراضی اطراف شهر که بعضاً کشاورزی هستند را به شهر ملحق کنند، چون کار راحت‌تری است. وی بیان کرد: در حال حاضر اراضی متصل یا منفصل در حاشیه شهر‌ها ایجاد کردیم که انتقال انشعابات آب و برق به این مناطق براساس اظهارات وزیر نیرو ۳۰هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد که تعیین این رقم برای وزارت نیرو امکانپذیر نیست.
عضو مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس با اشاره به حضور خود در شهر جدید پردیس گفت: دو هفته پیش به این شهر رفتم؛ همچنان ۲۰ هزار واحد مسکن مهر در این شهر جدید بلاتکلیف مانده و نیمه ساخته رها شده است که برای تکمیل آن‌ها ۱۵ هزار میلیارد تومان نیاز داریم این در حالی است که برخی افراد اراضی مرغوب پردیس را در اختیار گرفته‌اند ولی ساخت وساز نکرده‌اند که ارزش آن‌ها بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و می‌توانیم با پول فروش این اراضی مسکن مهر پردیس را تکمیل کنیم.
این مقام مسئول با اشاره به تکلیف قانونی تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی سالانه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن، توضیح داد: این رقم برای سال اول اجرای قانون بود و در سال‌های بعد باید بانک‌ها در هر سال ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش ساخت مسکن اختصاص دهند، اما تاکنون بانک مسکن کمتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان داده و عملکرد سایر بانک‌ها صفر است. وی خاطرنشان کرد: همه بانک‌های متخلف را هفته گذشته به رئیس قوه قضائیه معرفی کردم و وی نیز طی نامه‌ای به رئیس سازمان بازرسی کل کشور، دستور داد تا این روند بررسی شود؛ البته این کار را باید وزارت اقتصاد می‌کرد که انجام نداد.
در ادامه این نشست مجتبی خرسندی قائم مقام مؤسسه پیشگامان بنیاد تعاون بسیج هم بیان داشت: این مؤسسه سلسله نشست‌هایی با عنوان تا ثریا را برگزار می‌کند که در این رابطه تاکنون در ۱۰ استان چنین نشست‌هایی برگزاری کرده است و برگزاری این رویداد هم از سری رویداد‌های ملی طرح تا ثریا است که ۱۷ آذر در سالن همایش‌های وزارت مسکن و شهرسازی به همت مؤسسه مسکن و عمران بسیجیان برگزار می‌شود.
در پایان این نشست تفاهمنامه‌ای بین معاون عمرانی وزارت کشور و مؤسسه عمران و مسکن اجتماعی بسیج با محوریت پروژه‌های اجتماع محور به امضا رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار