کد خبر: 1120465
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
نماینده امریکا در امور ایران بار دیگر مواضع خصمانه و نخ‌نماشده کشورش در قبال ایران را تکرار کرد و مدعی شد که فعلاً برجام در دستورکار واشنگتن نیست و آن‌ها نمی‌خواهند توافق روی برنامه هسته‌ای عقبگرد داشته و از تهران بازی بخورند؛ اقدامی که واکنش روس‌ها را برانگیخته و گفته‌اند که زمان آن رسیده ایالات متحده از منحرف کردن مسیر احیای برجام دست بردارد.

درحالی که امریکا بزرگ‌ترین ناقض توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ است و همواره در مسیر مذاکرات برای رسیدن به توافق سنگ‌اندازی کرده است، اما این روز‌ها مقامات کاخ سفید از هر تریبونی استفاده می‌کنند تا ایران را متهم به کارشکنی کنند. رابرت مالی، نماینده امریکا در امور ایران روز یک شنبه بار دیگر در سخنانی به از دور خارج شدن برجام به سیاست‌های امریکا اشاره کرد و گفت که در حال حاضر تمرکز واشنگتن روی مذاکرات هسته‌ای با ایران و حصول توافق قرار ندارد. مالی در گفتگو با شبکه بلومبرگ گفت: «ایالات متحده مایل است که روی ادعای انتقال تسلیحات ایران به روسیه و اعتراضات جاری در این کشور تمرکز کند، نه ازسرگیری مذاکرات بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام).» راب مالی با این حال گفت که مذاکرات هسته‌ای با ایران به‌طور رسمی متوقف نشده است و تماس‌ها میان ایران و اتحادیه اروپا کماکان ادامه دارد، اما هیچ مذاکره‌ای از پایان ماه اوت تاکنون انجام نشده است. وی مدعی شد: «فایده‌اش چیست؟ اگر ایران با مطالباتی غیرقابل قبول بازگردد، چرا باید روی آن تمرکز کنیم؟ در این مرحله ما روی توافق هسته‌ای تمرکز نمی‌کنیم، زیرا نمی‌توانیم به عقب برگردیم و سپس با ما بازی شود.»
اظهارات رابرت مالی درحالی است که امریکا ادعا می‌کند ایران خواسته‌های فرابرجامی مطرح کرده و اراده‌ای برای رسیدن به توافق ندارد، اما مقامات ایرانی بار‌ها گفته‌اند که هیچ خواسته خارج از مفاد برجام ندارند و از خطوط قرمز هم عدول نخواهند کرد. امریکا تا چند ماه پیش ظاهراً نشان می‌داد که دنبال توافق با ایران است و مذاکراتی را در این زمینه در وین و قطر انجام دادند، اما با شروع اغتشاشات در برخی شهر‌های ایران، مواضع خود را تغییر داده و بر حمایت از آشوبگران متمرکز شدند و علناً این موضوع را اعلام کردند که در کنار آشوبگران ایستاده‌اند و تا زمانی که به آزادی برسند از آن‌ها حمایت خواهند کرد. از سوی دیگر، ادعای ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده از جنگ اوکراین هم ادعایی است که تاکنون ثابت نشده و مبتنی بر حدس و گمانه‌هایی است که از سوی رسانه‌ها و مقامات اوکراینی مطرح می‌شود و امریکایی‌ها تاکنون این مسئله را تأیید نکرده‌اند. مقامات کاخ سفید سعی دارند با اینگونه اتهامات واهی به جامعه جهانی اینگونه القا کنند که ایران مانع رسیدن به توافق هسته‌ای است تا هرگونه شکست در برجام را به گردن تهران بیندازند.
واکنش روس‌ها
در پی ادعا‌های بی اساس امریکا برای از ریل خارج کردن مذاکرات هسته‌ای روس‌ها نسبت به این اقدامات واکنش نشان دادند. یک منبع دیپلماتیک روس به خبرگزاری ریانووستی گفته که مسکو امیدوار است واشنگتن از منحرف کردن مسیر احیای برجام دست بردارد و احیای توافق هسته‌ای ایران را به نتیجه برساند. این منبع در واکنش به اظهارات رابرت مالی که احیای برجام برای امریکا اولویت ندارد، تصریح کرد: «این یک مسئله انتخابی نیست. امریکایی‌ها باید تمامی تخلفاتی را که پیش‌تر مرتکب شده از بین ببرند». او در این خصوص توضیح داد: «از آن سوی اقیانوس، هرازگاهی اظهاراتی شنیده می‌شود که پایبندی دولت کنونی امریکا به وعده‌هایش برای بازگرداندن امریکا به برجام را مورد تردید قرار می‌دهد». وی ادامه داد: «امریکایی‌ها قطعاً شتابزده عمل می‌کنند و به دنبال بهانه‌ای مناسب برای انحراف از مسیر بازگشت به برجام هستند، اما این یک موضوع انتخابی نیست». این دیپلمات روس با اشاره به این موارد تصریح کرد که ایالات متحده، «موظف به پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و اصلاح تمامی تخطی از تعهداتش به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.»
وی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: «قطعنامه‌ای که علیه ایران در جلسه نوامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شد، عنصر دیگری از تنش‌زایی واشنگتن و شرکای اروپایی این کشور است». این منبع دیپلماتیک با اشاره به این موارد تأکید کرد که ماه‌ها تلاش کارشناسان در قالب نشست وین اثبات کرد که احیای برجام در تطابق با پارامتر‌هایی که در ابتدا با آن توافق شد، امکانپذیر است. او در پایان با اشاره به کارشکنی ایالات متحده گفت: «برای این منظور، همکاران امریکایی ما اراده سیاسی کافی برای برداشتن گام نهایی به سوی نهایی کردن توافق در این زمینه ندارند. ما امیدواریم که آن‌ها از گل‌آلود کردن آب دست بردارند و با یکدیگر موضوع احیای توافق هسته‌ای را به سرانجام برسانیم». روس‌ها بار‌ها گفته‌اند که اگر امریکایی‌ها اراده داشته باشند در مدت چند روز می‌توان به توافق رسید، ولی واشنگتن تمایلی به توافق ندارد. مقامات مسکو همچنین مخالفت خود را با قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز داشته و آن را مانعی جدی در مسیر همکاری‌های ایران با آژانس می‌دادند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار