کد خبر: 1120408
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
چرا امریکا به دنبال حذف ایران از کمیسیون مقام زن است؟
مهدی نیک‌ضمیر

حالا دیگر شکی نیست که اتاق فکر ناآرامی‌ها در ایران از جای دیگری هدایت می‌شود. این را می‌توان در واکنش غربی‌ها به این مسئله و تلاش آن‌ها برای ایجاد محدودیت‌های حقوق بشری و تحمیل تحریم‌های بیشتر به کشورمان متوجه شد. تحریم‌ها و تهدید‌هایی که تمام مردم ایران را تحت فشار بیشتر قرار می‌دهد و بی‌تردید مردم حتی با وجود برخی انتقادات و مطالبات دل‌شان نمی‌خواهد عرصه برای‌شان تنگ‌تر شود، اما اپوزیسیون خارج‌نشین و اتاق فکر اغتشاشات در کشور که منافع‌شان در خارج از مرز‌های سرزمینی ماست، در تلاشند به بهانه‌های حقوق بشری و در پوشش حمایت از زنان ایرانی، آتش اغتشاشات در کشورمان را داغ نگه دارند و از این نمد برای خودشان کلاهی دست و پا کنند. حالا هم برخی چهره‌های امریکایی در تلاشند ایران را از کمیسیون مقام زن حذف کنند و پیش‌نویس قطعنامه حذف ایران از این کمیسیون هم در حال آماده شدن است، حتی هیلاری کلینتون، فعال سیاسی امریکایی مدعی شده است، هر روز که ایران در کمیسیون مقام زن باقی باشد، این نهاد اعتبار خود را از دست می‌دهد. این در حالی است که اگر این کمیسیون فرمایشی اعتباری هم داشته باشد، پیش از این‌ها و با عضویت رژیم کودک‌کش آل‌سعود و کشوری که زنان در آن از کمترین حقوق انسانی هم برخوردار نیستند، اعتبارش را از دست داده بود. این اقدام نمایشی غربی‌ها هر چند تبعات حقوقی چندانی برای کشورمان در پی نخواهد داشت، اما ابتکار عملی برای افزایش فشار‌ها بر ایران است.
کمیسیون مقام زن از جمله کمیسیون‌های شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (اکوسوک) است که در سال ۱۹۴۶ با عضویت ۱۵ کشور به امر پیشرفت زنان اختصاص یافته است و به عنوان رکن سیاستگذاری جهانی برای زنان عمل می‌کند. تعداد اعضای کمیسیون مقام زن در حال حاضر ۴۵ عضو است که توسط اکوسوک (شورای اقتصادی و اجتماعی) برای یک دوره چهارساله انتخاب می‌شوند. ترکیب اعضای کمیسیون شامل ۱۳ عضو از آفریقا، ۱۱ عضو از آسیا، چهار عضو از اروپای شرقی، ۹ عضو از امریکای‌لاتین و حوزه کارائیب و هشت عضو از گروه غرب است. جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۹۹۸ در چند دوره (از جمله ۲۰۱۴-۲۰۱۰) به عضویت این کمیسیون انتخاب شده است، همچنین بر اساس رأی‌گیری نهاد سازمان ملل در آوریل ۲۰۱۴، عضویت کشور ایران در کمیسیون مقام زن برای دوره زمانی ۲۰۱۹- ۲۰۱۵ تمدید شد و نیز در دور جدید از مارس ۲۰۲۲ عضویت رسمی کشورمان آغاز شده است که تا مارس ۲۰۲۶ ادامه خواهد داشت.
سیاست‌زدگی با رنگ و لعاب حقوق بشری
کمیسیون مقام زن پیش از این نیز سیاست‌زدگی‌اش را اثبات کرده بود. عضویت عربستان سعودی در کمیسیون مقام زن برای سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ با شگفتی اغلب کشور‌های دنیا مواجه شد.
انتخاب عربستان سعودی به عنوان یکی از اعضای این کمیسیون در حالی بود که اعتراض سازمان‌های حمایت از حقوق زنان را بلند کرده است که سعودی‌ها سال۲۰۱۶ در بین ۱۴۴کشور در دنیا که از نظر شاخص جهانی شکاف جنسیتی رتبه‌بندی شده بودند، در رده ۱۴۱ قرار گرفت.
روزنامه گاردین در واکنش به این ماجرا تیتر زد: «آیا واقعاً کسی نیاز دارد از عربستان سعودی چیزی درباره حقوق زنان بشنود؟»
تهیه پیش‌نویس قطعنامه حذف ایران
از کمیسیون مقام زن
حالا آنطور که رویترز گزارش داده حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل دو هفته دیگر به رأى گذاشته مى‌شود.
رویترز به نقل از کمیسیون مقام زنان در سازمان ملل نوشته که روز ۱۴دسامبر (٢٣ آذر) درباره ادامه حضور ایران در این کمیسیون رأی‌گیری خواهد شد.
درخواست اخراج ایران از این کمیسیون به پیشنهاد امریکا به این نهاد سازمان ملل متحد برده شد. پیش‌نویس قطعنامه‌ای که ایالات‌متحده ارائه داده است بر حذف ایران برای دوره باقی مانده تا سال ۲۰۲۶ تأکید دارد. همزمان شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متشکل از ۵۴ عضو نیز مدعی شد که به پایان عضویت ایران از کمیسیون رأی خواهد داد.
لابی امریکا برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن
گروهی از دیپلمات‌های غربی مدعی شده‌اند واشنگتن به بهانه ادعای نقض حقوق زنان و نحوه برخورد با معترضان، برای حذف جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد لابی می‌کند و قرار است، قطعنامه مرتبط با این اقدام ادعایی ۱۴ دسامبر به رأی گذاشته شود.
به گزارش رویترز در این قطعنامه به نحوه رفتار ایران با زنان و دختران اشاره شده؛ رفتاری که به ادعای غرب در تضاد با حقوق زنان و مأموریت کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد است.
ایران از ابتدای سال جاری دوره چهار ساله عضویت در این کمیسیون را آغاز کرده است؛ کمیسیونی که ۴۵ عضو دارد و هر ساله ماه مارس تشکیل جلسه می‌دهد و هدفش ترویج برابری جنسیتی و توانمند‌سازی زنان است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار