کد خبر: 1120291
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
رئیس جمهوری فرانسه از تلاش برای گفت‌وگوی مجدد با رئیس جمهوری روسیه و نیز اندیشیدن به ارائه تضمین‌های امنیتی به مسکو در صورت مذاکره احتمالی برای پایان دادن به جنگ اوکراین، سخن گفت.

 امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در بخشی از گفت‌وگوی مفصل خود با سه رسانه فرانسه به مساله روسیه و جنگ اوکراین، پرداخت.

وی در مورد نگرانی‌ها حول نیروگاه هسته‌ای «زاپوریژیا» از همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حفاظت از نیروگاه که در منطقه مورد مناقشه و بمباران قرار دارد، اطمینان داد و افزود: پس از گفت‌وگو با مدیرکل آژانس، به ویژه در موضوع هسته ای غیرنظامی، دوباره با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه صحبت خواهم کرد.

مکرون همچنین عنوان کرد: در هفته‌های آتی باید به مقاومت اوکراین و مردم این کشور کمک کرد، به کمک نظامی ادامه داد و از تشدید تنش جلوگیری کرد. بنابراین باید برای محافظت از نیروگاه‌ها مداخله و مقدمات گفت‌وگو را برای روزی که همه به میز مذاکره بازمی گردند، آماده کرد.

رئیس جمهوری فرانسه افزود: مساله مرزها چیزی است که نظر مردم اوکراین وابسته است. باید برای ساختار امنیتی که قرار است فردا در آن زندگی کنیم، آماده شد و البته این موضوع گفت‌وگوی ما با رئیس جمهوری آمریکا بود.

مکرون همچنین به نگرانی پوتین در مورد ناتو و گسترش این ائتلاف تا مرزهای این کشور، اشاره کرد و گفت: این مساله یکی از عوامل صلح خواهد بود که باید به آن پرداخت.

وی همچنین این سوالات را مطرح کرد: برای چه چیزی آماده ایم؟ چگونه از متحدان و کشورهای عضو حمایت می‌کنیم در عین حالی که قرار است بر سر میز مذاکره به روسیه تضمین‌های امنیت این کشور را بدهیم؟

مکرون با بیان اینکه به « آزادی مردم در تعیین سرنوشت خود» معتقد است، افزود: آنچه در اوکراین به چالش کشیده شده، اصول تعریف شده در منشور سازمان ملل متحد در مورد تمامیت ارضی و حاکمیت ملی است.

رئیس جمهوری فرانسه در نهایت اطمینان داد که کشورش به ارسال سلاح به کی‌یف ادامه خواهد داد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» و طرف غربی آن را «تهاجم نظامی» در اوکراین خواندند، آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی و زیست‌محیطی‌اش همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار