کد خبر: 1119932
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۶
فیلمساز تایوانی- امریکایی و برنده جایزه اسکار قرار است داستان زندگی بروس‌لی، ستاره فقید سینمای هنر‌های رزمی جهان را در قالب یک فیلم روایت کند.
مصطفی شاه‌کرمی

طی چند سال اخیر برخی فیلمسازان سرشناس هالیوودی با پرداختن به شخصیت و زندگی این رزمی‌کار اسطوره‌ای و فوق‌ستاره غیرامریکایی هالیوود، روایت‌های مجعول و مخدوشی از وی ارائه داده‌اند که با خشم طرفداران و خانواده بروس‌لی مواجه شده‌اند. اتفاقی که احتمال تکرار آن با توجه به کارنامه حرفه‌ای و شخصی آنگ لی و سینمای هالیوود در جعل تاریخ و مخدوش نشان دادن چهره و شخصیت قهرمانان دیگر ملت‌ها دور از انتظار نیست.
برخی رسانه‌های مشهور سینمایی دنیا از جمله ورایتی و ددلاین از ساخت فیلم زندگی بروس‌لی توسط یک فیلمساز تایوانی- امریکایی خبر دادند و مدعی شدند که قرار است پسر وی در نقش این اسطوره هنر‌های رزمی جلوی دوربین برود. آنگ لی، کارگردان برنده اسکار برای «زندگی پی» و «کوهستان بروکبک» قرار است زندگی بروس‌لی، اسطوره هنر‌های رزمی چینی- امریکایی را فیلم کند. پسر آنگ لی، یعنی میسون لی نیز قرار است در نقش بروس‌لی جلوی دوربین برود. مراحل اولیه ساخت این فیلم در «۳۰۰۰ پیکچرز» متعلق به سونی شروع شده است. دن فورتمن، نویسنده «کاپوتی» و «فاکس کچر» در حال نوشتن این فیلمنامه اقتباسی است که بر مبنای فیلمنامه‌ای که قبلاً ژان کاستلی، الکس لاو، میبل چونگ و ولز تاوری نوشته بودند، شکل می‌گیرد.
آنگ لی با انتشار بیانیه‌ای که در آن خبر ساخت این فیلم را که هنوز عنوانی برایش در نظر گرفته نشده، اعلام کرد و از بروس‌لی به عنوان فردی یاد می‌کند که نه کاملاً امریکایی و نه کاملاً چینی بوده است!
طی چند سال اخیر پرداخت‌های سینمایی جدید به زندگی و شخصیت بروس‌لی به عنوان یک چهره اسطوره‌ای شرقی که با اتکا بر توانایی‌اش در هنر‌های رزمی (کونگ‌فو) موفق شد به یکی از فوق‌ستاره‌های سینمای هالیوود تبدیل شود، همواره به مجالی برای مناقشه بین خانواده و طرفداران بروس‌لی و سازندگان این آثار تبدیل شده است. علت اصلی بروز چنین اختلافاتی هم مخدوش و مشوه نشان دادن شخصیت و منش بروس‌لی در آثار متاخری مانند «روزی روزگاری هالیوود» به کارگردانی کوئینتین تارانتینو است که در این اثر مخاطب با شخصیتی مغرور، خودخواه و غیرحرفه‌ای مواجه می‌شود که سعی دارد بقیه افراد را تحقیر کند یا با آن‌ها دعوا کند! برای مثال اقدام تارانتینو در فیلم روزی روزگاری هالیوود با واکنش «شنان لی»، دختر بروس‌لی به خاطر نحوه نمایش شخصیت پدرش در این فیلم مواجه شد و پس از شکایت به وزارت ملی فیلم چین از نمایش آن در این کشور جلوگیری به عمل آمد.
حالا خبر ساختن اثر جدیدی از زندگی بروس‌لی چینی (هنگ‌کنگی) توسط یک کارگردان تایوانی-امریکایی (که قبلاً با ساختن فیلم‌های همجنس‌گرایانه مورد توجه آکادمی اسکار و سینمای هالیوود قرار گرفته) و همچنین بالا گرفتن بحث‌های سیاسی بین غرب و چین بر سر استقلال تایوان و حمایت امریکا از آن‌ها در این مناقشه باید منتظر یک روایت جدید و احتمالاً ضدچینی از بروس‌لی در این فیلم باشیم. چه اینکه آنگ لی مشخصاً در بیانیه‌اش از بروس‌لی به عنوان فردی یاد می‌کند که نه کاملاً امریکایی و نه کاملاً چینی است!
دزدیدن قهرمانان دیگر کشور‌ها و مجعول نشان دادن تاریخ و شخصیت‌های برجسته تاریخی از جمله رویه‌های جاری در هالیوود است که در آثار کارگردانانی مثل آنگ لی و تارانتینو اتفاق می‌افتد. اینکه یک کارگردان تایوانی امریکایی در اوج دعوا‌های سیاسی تایوان با چین و حمایت‌های امریکا از این مناقشات به نفع تایوان به سراغ تولید فیلمی با محوریت یک شخصیت شناخته شده‌ای مثل بروس‌لی می‌رود که یکی از سمبل‌های ضداستعماری و نژادپرستانه برای چینی‌ها محسوب می‌شود احتمالاً همانند روایتگری است که هالیوود در فیلم‌هایی مثل «۳۰۰» و «آرگو» در مورد تاریخ تمدن و معاصر کشورمان انجام داد!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار