کد خبر: 1119692
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
معاون وزیر جهادکشاورزی:
معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران با اشاره به تکمیل فرایند تولید و صادرات آبزیان کشور گفت: صادرات میگو به روسیه در ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۵ برابر بیشتر شد.

سیدحسین حسینی روز پنجشنبه در جشن شکرگذاری برداشت میگو در گمیشان، افزود: مشکل صادرات میگوی گلستان به روسیه برطرف شده و این محصول از این پس به طور مستقیم به این کشور صادر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد : با توجه به موقعیت جغرافیایی و نزدیکی گمیشان به مرز آبی، می‌توان از ظرفیت برای کشت فراسرزمینی با کشور همسایه با فعال کردن دیپلماسی اقتصادی استفاده کرد.

حسینی با تاکید بر سرمایه‌گذاری برای کشت ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های مستعد گمیشان برای پرورش میگو و ماهیان خاویاری، گفت: با عملیاتی شدن این سطح از اراضی برای کشت آبزیان، مشکل بیکاری منطقه برطرف می‌شود.

وی افزود: علاوه بر پیگیری برای تکمیل زیرساخت مورد نیاز سایت ۴ هزار هکتاری پرورش میگوی گمیشان، اجرای طرح ۶ هزار هکتاری پرورش میگو و ماهیان خاویاری این منطقه هم نباید معطل بماند.

به گفته حسینی، مطالعه برای اجرایی شدن طرح ۶ هزار هکتاری پرورش میگو و ماهیان خاویاری گمیشان انجام شده و شرکت شهرک‌های کشاورزی گلستان متولی پیگیری و اجرای این طرح است.

رییس سازمان شیلات ایران همچنین سرمایه‌گذاری زنجیره تولید آبزیان و پایداری تولید در حوزه میگوی گمیشان را ضروری دانست و افزود: باید در این حوزه سرمایه‌گذاری پیش، حین و پس از تولید به دقت انجام شود تا ارزش افزوده و تولید ثروت را برای ساکنان منطقه و گلستان در پی داشته باشد.

مدیرکل شیلات گلستان هم گفت: تولید میگو از استخرهای پرورش مجتمع گمیشان با برداشت ۳ هزار و ۱۰۰ تُن محصول نسبت به سال زراعی قبل ۱۰۰ درصد رشد دارد.

اسماعیل جباری به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: تولید میگوی گلستان ۲ هزار و ۷۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم به وجود آورده است.

برداشت میگو از اواخر هفته نخست شهریورماه سال جاری از سطح هزار و ۵۴۲ هکتار در قالب ۱۰۰ استخر و با پرورش میانگین تراکم ۱۷۰ هزار قطعه در هکتار در مجتمع گمیشان واقع در شمال غربی استان گلستان آغاز و تا ابتدای دهه سوم مهرماه ادامه داشت.

بیش از ۸۰ درصد میگوهای برداشت شده در گلستان پس از عمل‌آوری و بسته‌بندی قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را دارد.

به گزارش ایرنا، تنها مرکز پرورش میگوی شمال کشور در ۱۰ کیلومتری ساحل گمیشان قرار دارد که از یک دهه پیش با استفاده از آب دریای خزر فعال است.

به گفته کارشناسان شیلات گلستان، میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.
گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

براساس مطالعات صورت گرفته شیلات گلستان، با بهره‌برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان، به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه‌ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

پرورش میگو در خطه گلستان از دهه ۷۰ آغاز شد و ثمربخش بودن پرورش میگو در گمیشان برای نخستین سال، ترغیب دستگاه های مرتبط استانی را برای جذب سرمایه گذاری در این حوزه کشاورزی طبق سند آمایش دوچندان کرد و به مرور طی یک دهه اخیر با جذب اعتبارات دولتی برای ایجاد زیرساخت ها در حوزه های مختلف از جمله خط انتقال آب از دریا، مزارع، صنایع فرآوری و بسته بندی در شهرک ها از جمله گمیشان، اکنون ظرفیت پوشش اجرای این طرح در مرحله اول برای آماده سازی و سرمایه گذاران در فضایی به مساحت چهار هزار هکتار فراهم است.

گمیشان در شمال غربی استان و هم مرز با کشور ترکمنستان واقع است و شغل اکثر اهالی این منطقه ترکمن نشین صیادی و کشاورزی است .

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار